|
|
|
|---|---|
|
Hej! Nu behöver jag hjälp!! Har sökt men hitter inget som stämmer på mitt problem. Jag var på väg till jobbet och helt utan förvarning slocknar instrumenteringen och alla lysen. Laddningslampan tändes! Att ljusen och instrumenteringen slocknade är inget konstigt då jag kopplat Folkes förbättrade halvljusautomatik, slutar generatorn ladda så slocknar ljuset. Jag stannade på en parkeringsficka, vred av motorn och provade starta igen. Alla lampor i instrumenteringen tänds som vanligt och allt ser normalt ut, det händer dock ingenting då nyckeln vrids till "startmotor läget". Bilen forslades hem via ett snöre... Felsökningen började med att kolla alla säkringar men alla ser hela ut. Första tanken var att generatorn gett upp, monterade bort den och lämnade in den till en duktig bilelektriker. Han hittar dock inget fel på generatorn. Han ringer mig en gång till och säger att han riggat upp generatorn igen och kört den hårt i ca 30 min men den visar inga tendenser att vara defekt. Kolen i generatorn var lite korta så en ny laddregulator monteras och ny provkörning. Generatorn laddar helt utan problem! Glad i hågen monterar jag generatorn men ingen förändring. Jag har mätt att det går ut ström då nyckeln vrids till "startmotorläget". För att kolla laddningen har jag tjuvkopplat från batteriplus till tillslaget på startmotorn. Motorn startar lika lätt som den alltid gjort men laddningen uteblir. Mina funderingar.... inget fel på EWS då bilen startar med lite hjälp via tjuvkoppling direkt på startmotorn. Inget fel på styrbox till motorn. Styrbox till automaten vet jag inte då bilen ej körts, dock inga felkoder. Jag har carsoft och vid första kontrollen fanns vissa felkoder, dock inga som kan kopplas till detta problem. Raderade alla koder, startade bilen och den fick gå i ca 3 min. Ny avläsning men inga felkoder. Finns det något relä som spökar? Vad mer kan jag kolla själv? Hoppas att någon kunnig vill hjälpa mig utifrån den felbeskrivning jag gett. Tack i förhand _-*-_*_-*-_*_-*-_ Lennart | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Bottenkontakten i tändningslåset kan vara en felorsak, samt se till att jordningen mellan motor o kaross är ok samt att batterikablar sitter ordentligt dragna och att batteriet är fulladdat. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Jorden mellan motor och kaross är kollad och är OK, Jag har även haft en startkabel som extrajord. Batteriet har laddats och anslutningarna är kontrollerade. Det är bra fart på startmotorn då jag tjuvkopplar, precis som det brukar vara. Då återstår att kolla mer på bottenkontakten. Det kan inte vara något relä som inte drar? _-*-_*_-*-_*_-*-_ Lennart |
|
|
Skumt fel. Om du mäter +12 ut från tändningslåsets brytare på svart/gul kabel så är ju brytaren OK. Sen kommer EWS-modulen på vägen, och i ditt fall därefter även ett relä som styrs av växelväljaren, innan manöverspänningen kommer fram som en svart kabel till solenoiden osv. Kanske denna +12 signal från växelväljaren saknas, och reläet får sedan jord via motorstyrningen, det finns alltså ett par förutsättningar utöver nyckelns brytare som skall uppfyllas för att starta motorn. FP |
|
|
Hej igen och tack för svaren! Igårkväll monterades bottenkontakten bort och togs isär. Det såg väldigt rent och fint ut i den och inga problem alls med "ingen kontakt". Japp, har 12v på svart/gul då nyckeln vrids till "startläge". Fick igång INPA via Carsoft sladd och fick ut en del felkoder från EWS. Dock så tror jag att det var gamla koder då de inte återkom efter reset(en kod var att nyckeln inte kändes igen, jag tog då min andra nyckel men ingen skillnad och ingen ny felkod så jag hoppas att EWS är ok). Folke, vart sitter detta relä du nämner? Kan det vara något "avlastningsrelä" som har gett upp eftersom bilen inte laddar heller? Växelväljarkontakten är inte kollad än men jag har "ryckt och slitit" i växelspaken och som ovan, ingen skillnad. Får se om jag hinner felsöka mer ikväll då vinterdäck måste monteras på sambons bil. _-*-_*_-*-_*_-*-_ Lennart |
|
|
Kan inte direkt svara på var reläet sitter. Men när du drar växelväljaren sakta från P till D och åter så hör du ett klickande från reläet (tändningen på), troligen inne under ratten nånstans om jag minns rätt. Fast i ditt fall kanske det är tyst.. FP |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Jag tror Folke är inne på rätt spår, med växelväljaren, sånt fick man bygla då och då på de amerikanare med automat man hade till man fick byta kontaktblocket på växelväljaren. Bör kunna kontrolleras med diagnos. ÄH nu damp femöringen ned kolla för alldel Säkring 15 !!!!!. Det kan vara kortis i oljenivågivaren och då går säkring 15 och den går även till växelväljareindikeringen samt även till laddning, generator i samma krets. Är ett Standardfel på E39 vilket gör att bilen inte går att starta. Lossa kontakten på oljenivågivaren i tråget om säkring 15 gått. Den behövs inte, utan den kan du byta vid nästa oljebyte. Ursäkta att jag inte tänkte så långt tidigare. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Senilgubbe...) FP |
|
|
OK då får jag lyssna mig till vart det sitter, OM det klickar så det hörs. Om jag kommer ihåg rätt så var ett fel i INPA något om oljenivågivaren och "ground". Ska lossa den och se vad som händer. Säkring 15 har jag kollat dock inte bytt och den var hel vid tillfället, kan vara annorlunda nu! Tack så länge!! Jag återkommer om hur det går. _-*-_*_-*-_*_-*-_ Lennart |
|
|
Hej igen! Nu startar och laddar bilen igen! Stort tack till de fenomenala svaren man får på detta forum! Jaha, lösningen... Det var säkring 15 som var kaputt, jag är dock säker på att den inte var trasig då jag kontrollerade första gången. Kan kortisen ha varit "liten" så att säkringen inte gick direkt? Jag mätte ca 4volt på den blå sladden som går till generatorn innan jag tog loss generatorn. Oljenivå givaren är iaf bortkopplad och ny säkring monterad och bilen startar och laddar som bara den :) Åter igen! Tack!! (idag får bilen vila fast den skulle vilja ut och brumma, det kom snö inatt och sommardäcken är fortfarande på, men imorgon...... ) _-*-_*_-*-_*_-*-_ Lennart |
|
Se där ja !! :) ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Intressanta tips, har liknande problem med min E39-2000. Får kolla säkringen först, sitter oljenivågivaren bredvid oljestickan ? |
|
|
Oljenivågivaren sitter på oljetråget under motorn, på min 540--> Länk på ex. en 523 -00a --> Länk _-*-_*_-*-_*_-*-_ Lennart |
|
| Denna säkring nr 15, kan den även göra att en bil med manuell låda inte startar? | |
Nej eftersom du inte har nån växelindikering och väljare sp, på en automatlåda. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Ok, som jag trodde då. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.