AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.540

Sätesvärme i sittdynan ur funktion

in
122
insomnia715
BMW e61 Touring
Sätes värmen på förarstolen behagar inte att fungera verkar det som.
Värmen i rygg delen fungerar fint men inte i sitt dynan.
Någon som har ett tips om vad som kan orsaka problemet?
Har slingan helt enkelt gett upp?
Går den att byta?
Alla tips emottages tacksamt.
Mvh Thomas
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

vanligtvis går slingan i stolsdynan sönder pga att man sätter knät i stolen när man böjer sig in för att hämta ngt. Tror att det går att ta loss klädseln och sedan byta/eller laga slingan.

/H
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Har du skinnklädsel så är slingan fastsydd i skinnet vilket betyder att tex en sadelmakare kan lägga in en ny lös slinga under den andra.
Men de går att ohmmäta slinga och kretsen efter kontakten under stolen för att se vad som är helt. Normalt sett brukar systemet slå ifrån, dvs indikeringen släcks efter några sekunder när det är avbrott i kretsen, så det är ju lite lurigt att ryggdynan funkar å blir varm trots att det inte blir varmt i rumpan.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
in
122
insomnia715
BMW e61 Touring
Ringde BMW idag och det är som sagt 2 olika slingor i sätet.
Får nog lossa stolen och kolla lite närmare om det går att pillra isär och mäta slingan.
Kan man ta vilken som helst universal slinga och ersätta med?
Mvh Thomas
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Innan du river bort stolen, kolla kontaktstyckena under stolen så de inte glappar.
Om det är som på E46, är det ett kablage fram till elsitskontaktstycket under stolen (efter stora kontaktstycket som även reglerar bältessträckarna)
, i bortre (kommer inte ihåg om det var hane eller hona) kontakten grenar det upp sig till de två separata värmeelementen i rygg och sits. Där kan det ha hänt något med kablaget!

Bäst är att koppla loss batteriet innan du gör detta för om du lossar kontakterna till bältessträckaren när det är ström i systemet, får du felkoder som måste raderas via diagnosuttaget och programvara. (det räcker troligen att se till att tändningen inte är påslagen, men det är säkrast att lossa batteripolen!)

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Det bör vara dessa färger på värmekablaget i e39:an:
vit/gul kabel från kabeln i golvet grenar sig till två med samma färg under stolen, en till sitsen och en till ryggen, detta är pluskablarna. I samma kablage finns även två bruna kablar som är minus. Det går även in en vit/blå kabel till enbart sitsen, denna går till en termistor och vidare till minus inne i slingan, och ger temperatursignal tillbaka till regleringen i klimapanelen.
Du bör se upp lite om du kör med värmen enbart i ryggstödet (som Hasso skriver så borde allt slå ifrån efter en kort stund), det kommer ingen temeratursignal tillbaka till regleringen, innebärande att det kan värma på lite för bra efter en stund. Det kan bero på att du förmodligen har avbrott enbart i värmeslingans tråd, medan termistorn är hel och signallerar starttemperatur tillbaka osv.

FP
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Kan säga att jag också har problem med sätesvärmen i vår bil. Har dock inte lagt ner så värst mkt tid på att felsöka. Men säkringen går hela tiden. Värme kommer i båda stolarna, både sits och rygg. Detta fungerar när tändningen är igång men motorn är avstängd. Sätter jag på motorn och sedan testar stolsvärmen så börjar det bli varmt men säkringen går ganska så snart. Har inte hunnit testa mer än så dessvärre. Ska pilla med det snart och försöka utröna när säkringen mer specifikt går. Kan inte heller känna någon hot spot i stolen så att säga, men det måste ju vara något överslag på nåt sätt. Om jag inte missminner mig så verkar det heller inte stämma med vilken säkring som man ska använda. I bilen står det 25 ampere medan i haynes gör det själv bok och i "säkringslistan" här på AP så har jag visst för mig att det är 15 ampere....
Du bör mäta strömmen, om den verkligen uppgår till uppåt 15A eller mera in i stolens värmeslinga så är brandrisken stor. Man bör tänka på att vanliga säkringar inte löser ut förrän strömmen går upp till det dubbla som säkringen är märkt med.
Det bör vara nån kortis i ditt fall som kommer och går, annars skulle det bli alldeles för varmt någonstans..

FP
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Jag ska lämna in den och låta en verkstad titta på det. Känner mig för novis för att greja själv. Vill inte förstöra mer än göra nytta. Jag kan konstatera att värmen är jämn i båda stolar men att säkring går efter en stund. Rätt säkring enl bil. Sen får verkstaden ta över därifrån.

Mvh Martin
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.