|
|
|
|---|---|
|
Jaha, så var det dags. 528:ans automat har nått (o)ljud för sig när jag lägger i D eller Backen och håller på bromsen i alla övriga växellägen dvs. friläge eller parkering är den knäpptyst. likaså om jag kommer i rullning så tystnar den så fort varvet ökar något. Det kvittar även vilket program jag väljer också (M elle S). Ljudet påminner om lameller som ligger an motvarandra precis innan dom greppar tag. Den varken slirar eller drar ojämt eller nåt annat. växlar diekt när den skall och växlar dessutom mjukt och fint med men ljudet är mkt. irriterande. Kan även tillägga att motorn tjuvstannat 3 ggr idag när man stått på tomgång ett tag o sen skall gasa på för att komma iväg bara så där utan tillsynes anledning. Fin o jämn tomgång och sen helt plötsligt så bara stannar den som om man vred av tändningen. Vet inte om detta kan ha med lådan att göra men det uppkom samtidigt och har inte varit så innan (fram tills för några dagar sen när jag upptäckte ljudet) Någon som kanske har några ideer innan jag börjar kolla upp oljenivåerna och skicket på oljan? | |
|
Är du säker på att det är lådan som låter? Funderar om det kan vara ett vakuumläckage som bidrar till oljudet och dessutom får motorn att stanna. Det är ju inte helt ovanligt att insugsbälgen spricker. mvh/ Anders |
|
|
Nope, r inte säker på att det r lådan. Har bara fått det för mig iom. att ljudet uppstår när lådan så att säga skall till och driva. Skall se om jag hinner med att kolla upp bälgen idag, får fixa lite startgas o spraya runt lite. |
|
|
Din första mening som förklarar vad som sker när du lägger i D eller Backen förstår jag inte riktigt, eller så är jag bara trött.. När jag läser så blir det som att läsa två meningar fast utan något skiljetecken. Är det såhär du menar? "528:ans automat har nått (o)ljud för sig när jag lägger i D eller Backen. Och om jag håller på bromsen i alla övriga växellägen dvs. friläge eller parkering är den knäpptyst." Kan det börja bli dåligt med olja i lådan kanske? |
|
|
Jupp, det är när jag håller foten på bromsen och lägger i driven eller backen som den låter. I dom övriga lägena när den frilägger dvs. i neutralen eller parkeringsläget så är inte oljudet där. Kan tänka mig att skulle kunna låta lite som om man sprutar vätska med högt tryck genom ett litet hål. Provade att spruta startgas längs hela insugssidan och där märks inget så bälgen och insugspackningen verkar inte vara trasiga. Skall kolla upp oljenivån i veckan när jag får läge att palla upp bilen så får vi se hur det ser ut och luktar. |
|
|
Ni får ursäkta mitt skrivande, ibland missar jag ord och bokstäver utan att kunna se att jag gjort det... Kan läsa meningarna tusen ggr om men ser inte felet iallafall. |
|
|
Kan även lägga till att den inte längre växlar upp efter en kickdown på motorvägen i 110-120 och detta har jag inte iheller haft problem med tidigare förutom någon gång att jag tyckt att det tagit lång tid. Växlar dock precis som den skall när man tar det lugnt. Tänkte börja med att beställa ett interface idag och sen kolla oljan i nästa vecka för jag hinner bara inte denna veckan. Någon som har lite koll på det här med automat lådor kanske kan ge mig lite tips på hur jag på rätt sätt går till väga vid en felsökning. |
|
| Mitt tips är att INTE köra bilen tills det att du bytt olja... Lycka till!! | |
| Hur gick det för dig här T.A, jag tror jag har exakt samma fenomen på min bil. Det rasslar lite när bilen står på tomgång och lådan står i läge R eller D, men bara på tomgång. Tror dock att den gör kick-down på korrekt sätt än så länge. | |
|
Hittade aldrig var ljudet kommer ifrån. Bytade oljan och har sen kört några hundra mil med samma ljud fortfarande. Låter som man gnider 2 torra metallskivor mot varandra i neutrallägena. låter inget när bilen driver. Däremot fick jag fixa ABS givaren vänster fram nu i vintras och sedan dess så har även växlingen fungerat precis som den skall. |
|
|
Fel av mig, knäpptyst i neutrallägena. Oljud när jag håller på bromsen med Driven i eller med backen i. När jag sedan släpper bromsen och kör iväg så är oljudet som bortblåst. |
|
|
Har du kontrollerat remmarnas spänn och stödrullar? När driven läggs i får motorn jobba och det bidrar till att vevaxeln snurrar något "ryckigare" vilket kan trolla fram oljud i slitna rullar mm. mvh/ Anders |
|
|
Nope, det har jag faktiskt inte gjort men har funderat på om inte servon för ett jäkla liv på bilen oxå. Tycker ibland att det låter som ett lager när jag har huven öppen. Får ta o byta remmar o spännrullar oxå, skall ändå på o byta termostaten så det kan passa bra. |
|
| Ska lämna in min bil på kontroll nu nästa onsdag. Är less på missljudet. | |
|
Har nu upptäckt att ljudet även (ibland) även kommer när lådan står i P eller N. Missljudet finns som sagt alltid på tomgång om lådan stor i D eller R. En liten varvtalsökning och ljudet försvinner .. Det betyder säkerligen precis som AKN tror att ljudet är spännrullerelaterat, eller vad tror ni andra ? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.