|
|
|
|---|---|
|
har en osänkt 330i sedan e46 som jag nu letar nya sommarfälgar till, men frågan är, ska jag köpa ett par 17 tummare som är 8 breda eller ett par 18 tummare som är 8.5 breda? är ET35, dem ska passa enligt tillverkaren men är dem lagliga? och dem tar inte emot vid något som helst tillfälle? inte ens vid hård kurvtagning med lagom mycket bredställ? eller om man har full bil...? tacksam för alla svar och erfarenheter. | |
|
Det kommer säkerligen att "fungera", däremot är det en smakfråga hur långt ut man vill ha dom. Personligen tycker jag att det inte gör sig bra att skicka ut fälgarna 1,5cm mer än orginal. Hade själv 8x18 och 8,5x18 (bak) på min senaste E46 med ET40. Bytte sedan till en uppsättning original 18 för att jag inte gillade hur det blev. |
|
|
Ingen fara med de bredderna och inpressningarna på fälgarna. På 17" ska du köra 225/45 och på 18" 225/40, då är du 100% säker på att det går fritt. Mvh Henrik |
|
|
Enligt fabriksuppgifter ska du ha ET47 på 17" fälg med 8" bredd runt om. Ska du ha 18" med 8" fram och 8,5" bak så är det ET47 på framhjulen och bak ET50 och du kan diffa några mm på dem måtten. ET35 låter mycket, men kan kanske gå Länk "Riktiga män kör diesel" |
|
|
Tror lagen säger att du får ha max 15 mm spårviddsökning per axel, men jag är inte säker. Tror knappast det är något du kan åka dit på, eller att de ens kollar det på besiktningen. Det du bör tänka på är att du får annan geometri med annan offset än original. I detta fallet hamnar hjulen längre ut och bilen kan upplevas som oroligare och/eller mer spårkänslig. Jag har erfarenheter med 8,5*19"ET35 med 235/35-19" som jag körde med en säsong. Min bil är sänkt 40 mm runt om och det touchade lätt i skärmkanterna bak vid kraftiga gupp eller med 2-3 pers i baksätet. Bilen var mycket spårkänslig och orolig på vägen (beror inte bara på offset-förändringen, utan även stora hjul/låg däckprofil i mitt fall) En annan sak som var negativt var att framhjulen hamnade rätt långt ut (de bakre hjulhusen "sväljer" hjulen bättre) vilket inte bara såg konstigt ut, utan medförde mycket skit/grussprut längs sidan på bilen. Till och med mina fina svarta shadowlinelister har fått stenskott (listen som böjer ner runt bakdörren). Jag sålde av hjulen och skaffade en originaluppsättning 18"-are med rätt ET. Såg mycket bättre ut på bilen samt att beteendet blev perfekt, spårkänsligheten etc. försvann direkt. ET35 funkar, men undvik det om du kan. |
|
|
Soda har koll :) Surf Or Die!!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.