|
|
|
|---|---|
|
Hej behöver förklaring på hur 4wd systemet fungerar. Tex Haldex, Visco etc. Övriga synpunker på ev. köp av en 330 xd 03?? | |
|
Länk Mvh |
|
| Fast E46:an hade väl inte xDrive utan var inte det något annat äldre system? | |
|
E46:an har en helt öppen mittdiff av planettyp, utan låsning eller bromsfunktionalitet där kraftfördelningen är 38/62 fram/bak. Den är alltså konstant fyrhjulsdriven, till skillnad från ett Haldex- eller Viskosystem som ju kopplar in den andra axeln först när den ena tappar fästet. Förhindrandet att all kraft går till bara ett hjul sköts via ABS-systemet (+ till viss del trögheten i mittdiffen gällande kraften fram/bak), vilket är det "huggande" man känner när hjul med mindre fäste förhindras att spinna fritt. Det i sin tur fördelar kraften till det hjul som har högre motstånd (dvs mer färste). Man kan koppla ur detta, men på en x(i/d) finns inte 3 steg av antispinn/antisladd som på de vanliga bakhjulsdrivna, utan bara två - on eller off. Detta är absolut inget idealiskt system för terrängkörning, men funkar bra på landsväg. Det är ju trots allt ganska få av oss som tar ut en E46 i skogen, iaf medvetet :-) == It takes a lot of knowledge to really mess something up == |
|
|
Herregud, måste lära mig se ordentligt - missade att det stod 03... E46 funkar precis som coleburn skriver. Mvh |
|
|
Hej, Men hur fungerar dessa två steg? Det var ett jättebra svar men behöver veta skillnaden med ikopplad DSC eller urkopplad DSC på xi-modellen. Konstant fyrhjulsdrift, betyder väl att alla fyra hjulen drar eller?? mvh Christoffer |
|
|
cmexi: Svaren på dina två frågor kan göras till ett väldigt långt inlägg, beroende hur djupt in på ren fysik och mekanik man går. Kortfattat: 1) On betyder att all antispin, antisladd och "diffbromsarna via ABS" är aktiverade. Off betyder att alla elektroniska hjälpmedel är borta, och prylarna funkar bara enligt rent mekaniska principer. 2) Ja och Nej...det beror på hur man ser det! I bilvärlden betyder "konstant 4wd" att den alltid är aktiv, och inte kopplas in (manuellt eller automatiskt). Visst, den kan "dra på alla 4", men hur mycket kraft som går till respektive hjul varierar beroende på det hjulets motstånd. Teoretiskt kan du (och jag), med DSC urkopplat, bli stående med ett hjul spinnande på is, utan att komma ur fläcken...trots konstant 4wd! Det är nu man kan göra svaret nästan hur långt som helst! En grundläggande insikt man måste ha, är att om en bil alltid drar lika mycket på bägge sidor, så blir den ostyrbar när fästet är bra. För att komma runt detta problem så har man för väldigt länge sedan uppfunnit differentialer, vilka tillåter att hjulen rör sig i olika hastighet. Kolla bilden på den gröna ritade bilen på Länk och fundera på vad som skulle hända om man tvingade höger och vänster hjul att röra sig lika fort hela tiden! Samma princip gäller om man tvingar fram och bakaxel att röra sig lika snabbt. (Det är därför man inte får köra med 4wd inkopplat på torr asfaltväg med en bil med inkopplingsbar 4wd, av den typen som oftast finns på t.ex japanska pick-uper) En 2wd bil har en differential mellan drivhjulen, vilken gör att kraften går till det hjul med minst motstånd. Våra kärror har 3 st, en för varje axel, och en i mitten bakom växellådan. Alla dessa differentialer är öppna, dvs ingen broms eller spärrverkan finns (annat än själva mekaniska trögheten i diffen). För att förhindra att all kraft går till ett enda hjul, så jobbar DSC med ABS-systemet, genom att bromsa det och därigenom öka motståndet för att kraften ska fördelas till det andra. Om sedan en hel axel (fram eller bak) går mycket lättare än den andra, så bromsas bägge hjul på den axeln, och kraften fördelas då via mittdiffen till den andra axeln. Om man är intresserad av framdrivningssystem i allmänhet, och 4wd i synnerhet, så är Länk en mycket bra källa till information. == It takes a lot of knowledge to really mess something up == |
|
| 330 xd: Jag hade en 330xd -03 för några år sedan och det var den bästa bil jag någonsin haft. Efter drygt 30 000 (först då!) fantastiska mil, sommar som vinter, började den dock krångla och jag sålde den. | |
|
Helsike va bra med alla svar! Tusen tack, verkligen! Så slutligen då,för att få det absolut bästa greppet med min fyrhjulsdrift så skall jag inte koppla ur DSC'n alls. Jag trodde nämligen att den agerade som en diffspärr på underlag som har låg friktion(grus,snö etc), men så är det alltså inte?! Sista frågan, med permanent fyrhjulsdrift påminn 330, betyder det att det åtminstånde alltid går lite kraft till alla däcken?! Tack igen för alla svar!! Mvh Christoffer |
|
|
cmexi: Korrekt, DSC agerar "diffspärr", eller kanske snarare "diffbroms" både mellan hjulen på en axel och mellan fram och bakaxel. För absolut bästa grepp (och säkerhet) ska du alltså inte koppla ur något. Vill du däremot leka i halka (på en plats som det passar att göra det), så är det bara att trycka på DSC så den kopplar ur och varningslampan börjar lysa i instrumentpanelen. Sista frågan: Du har inte orkat läsa vad jag skrev i mitt tidiagare svar, eller hur? Men svaret är ja: Endast på grund av den mekaniska trögheten (motståndet) i de tre differentialerna så kommer det alltid att gå minst en pytteliten del av kraften till varje hjul. == It takes a lot of knowledge to really mess something up == |
|
|
Tack för svar, Jo jag orkade ansolut läsa det sista men kanske jag dribblade bort mig själv:0) Men vad jag tycker inte känns bra är att bilen kan bli helt stillaståendes i backe när man har DSC´n inkopplad för att den fördelar tillslut bort all drivkraft.Det hände mig på en Audi jag hyrde förra året. Bilens antisladdsystem gjord så att bilen tillslut stod helt stilla. Då fick jag koppla ur det och då drev den åtminstånde på 1-hjul!! Jaja, det är invecklat detta med fyrhjulsdrift men intressant dock. |
|
|
Ja, det kan finnas extrema specialfall när det kan vara bätte att koppla bort DSC, just pga att "bromsningen för att förhindra hjulspinn" kan förhindra att kraften går fram överhuvudtaget. (det står t.o.m om det i instruktionsboken, där jag har för mig att körning i lera nämns). Jag har däremot aldrig varit med om det personligen eftersom DSC, i alla fall på min, tillåter en viss del hjulspinn och alltså alltid har någonstans att skicka kraften. Dessutom verkar strypningen av maskinen även den begränsas till en rimlig nivå så att det nog finns kraft att ta sig fram trots konstant "hjulspinn". På slät väg täckt av blankis, så går det mycket snabbare att accelerera med DSC aktiverat än utan. Det kan ju även bero på elektoniskt gasspjäll och automatlåda, vilka bägge gör att det är skitsvårt att dosera gasen korrekt och förhindra för mycket hjulspin när man kör utan DSC. Med DSC är det bara att stämpla och låta elekroniken fixa resten. Däremot är "vårt" system, som redan sagts, inte idealiskt för extremförhållanden (läs terrängkörning eller på blankis uppför en slalombacke). I det fallet ska man ha en äkta terrängbil där alla diffar är låsbara...eller varför inte en bandvagn om det är framkomlighet man är ute efter :-) == It takes a lot of knowledge to really mess something up == |
|
|
Hej, Tack igen för ett riktigt bra inlägg. Jag ironiskt nog själv inte provat bilen i direkt vinter ännu men det ska bli otroligt intressant nu till vinter och se hur pass bra den är. Med alla bra svar påminna frågor så känns det riktigt tryggt att ge sig ut med bilen.Även jag har automat så det är bara att stämpla på antar jag med DSC'n inkopplad när det börjar luta ordentligt för nog inser även jag att det inte är någon bandvagn heller:)! Tack igen Colburn för ditt tålamod!! Sist fråga, har du dubbdäck eller friktion?! Vilket är bäst tror du?! Cmxi |
|
|
Val av däck beror nog på var man bor, och kör! Där jag kör så saltas inte vägarna, så för min del existerar bara dubbdäck! == It takes a lot of knowledge to really mess something up == |
|
|
Ej helt korrekt information ang skillnaden på DSC av och på. På - både anti-spinn och anti-sladd aktivt. Diffverkan via abs med max stabilitet i fokus Av - anti-spinn och anti-sladd 100% avstängt. Diffverkan alltjämt via abs men nu med max driv i fokus. Klockrent system! Även vid riktigt hård buskörning på sladd känns det inte att den diffar via bromsarna. Dock blir bromsarna rejält varma och det lär väl gå en del belägg... --------------------------------- If you can´t drift it - ditch it! |
|
| Hm, det går alltså inte att stänga av (den värdelösa) låtsas diffen? :( | |
|
Nix. Och funktionen är som sagt klockren i mitt tycke. Vida överlägset Audis hemska Torse diffar tex. Även klart bättre än BMWs visco diffar i de äldre iX. Värdelöst i terräng men det kvittar ju på en gatbil. --------------------------------- If you can´t drift it - ditch it! |
|
| Jojo, men det är nog inte tack vare ABS-bromsarnas extraknäck som diffbroms utan kanske mer pga drivfördelningen som gör bilen körbar istället för groteskt understyrd? | |
|
Det är förstås en mycket bra grund. Men iX har ju samma drivförhållande men är inte alls lika lättkörd vid buskörning. Jag var mycket skeptisk till abs diff innan jag köpte min xd, men eftersom det handlade om en ren bruksbil valde jag att strunta i det och köpa en ändå. Nu skulle jag absolut kunna tänka mej att bygga nåt kul av en 330xi. --------------------------------- If you can´t drift it - ditch it! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.