|
|
|
|---|---|
|
Undrar om någon vet om det finns någon fartkamera på ringvägen inne i stan ? Åkte förbi där igår kväll och såg något som lyste upp fast det var inte framför mig utan på sidan, lite konstigt men undrar om det finns någon? Körde runt 40 på en 30 väg? Kör med prövotid så är lite nojjig... BMW,The Ultimate Driving Machine ! | |
|
Vad jag ve så ska det inte finnas någon kamera där, Du bli inte av med körkortet för 40 på 30väg trots prövotid.. |
|
|
Polisen har några vagnar som innehåller fartkameror men de brukar vara skyltat även vid dem Kan vara en sådan Kan bara tillägga att du vet om du blivit fotad det lyser av bara h..... Hoppas att det löser sig Har ingen aning om man blir av med styrlappen på bara en förseelse vid prövotid var inte så förr men det var många år sen Ha deT |
|
|
Mm kommer inte ihåg någon skylt iaf.. och dessutom lyste den upp på sidan och inte framför mig.. "Kan bara tillägga att du vet om du blivit fotad det lyser av bara h....." Stämmer bra det och det lyste inget framför mig heller som var så uppenbart som en kamera BMW,The Ultimate Driving Machine ! |
|
|
De sätter inte alltid ut en skylt för mobila fartkameror. Om det nu var en kamera hoppas jag du körde i 40 och inte 50. För åker man fast för att ha kört 50 på en 30 väg ryker körkortet. Saken med prövotid är att körkortet inte dras in tillfälligt, utan det dras in permanent. Blir då till att ansöka om körkortstillstånd igen och göra om teori- och körprovet på nytt. |
|
| Kan man bli av med körkortet om man kör 30+ (alt 20+ på 30km/h) vid en fartkamera? I så fall har de nyligen gjort om reglerna för tidigare gällde att en polisman var tvungen att stoppa dig för att kökortet skulle ryka. | |
| Jag ser ingen anledning till varför man inte skulle det. Blir man fotograferad går ju ärendet till en åklagare som kommer att yrka på indraget körkort och skicka in papper till Transportstyrelsen som handhar alla körkortsärenden. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
38 km på 30 väg kostar 2000 spänn fick en bild på posten idag, surt men så är det. å andra sidan 2000 delat på 36 år 55kr per år. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| falsterbo: Fortkörning på en 90 väg anses inte lika allvarligt som att köra för fort på en 30 väg. | |
|
Men böter vill man helst slippa :) Får väl hoppas på att det inte var någon kamera.. BMW,The Ultimate Driving Machine ! |
|
| Måste dom inte alltid ha en skylt som säger att man kan bli fotograferad även om det är en mobil kamera? Det borde ju kunna "kränka integriteten" lika mycket som en fast kamera kan göra. Vad jag vet så måste man informera om alla typer av bildinspelning. Eller har jag fel? | |
|
Nu vet jag inte vad lagstiftningen säger, men enligt den åklagare jag pratade med när jag blev fotad av mobil fartkamera så finns det ingen lag på skyltning. Det är snarare något dom sätter upp för att slippa diskussionen. Jag fick två fortkörningsböter under min prövotid, utan indraget körkort, så du ska inte oroa dig i onödan. |
|
| Polisen måste sätta upp skylt även för mobila hastighetskameror, men inte enligt lagen utan polisens egna interna förskrifter. Det är alltså något polisen bestämt själva. | |
| Nu är det ju inte alltid polisen som sätter upp de mobila fartkamerorna, så denna "regel" är bevisligen något som inte följs, även om jag tycker att den borde vara lagstadgad. | |
|
Jag har aldrig förstått vitsen med att sätta upp dessa kameror om man skyltar för dem. För det andra finns det inget krav på att de måste sitta en skylt innan varje kamera. På allt fler ställen sitter det enbart en skylt med tillhörande tilläggsskylt som talar om under hur lång sträcka det förekommer kameror på. |
|
|
tycker de är lite skoj när de sätter en mobil camera i en sådan sträcka som du beskriver chris. folk tvärnitar framför kameran sen går de 60 på 70 väg resten av biten xD BMW ownz |
|
|
Sist jag såg en var där varningsskylt innan iaf. Tycker också att det inte skall vara skyltat man måste stå för att man kör för fort Annars skulle det råda total anarki på gatorna Ha deT |
|
|
De skulle inte kunna vara reklam skylten som sitter i höjd med eriksdalshallen Länk ? Har själv märkt att man kan bli störd och kollar till på reklam skyltar man passerar som växlar till en ljus/vit bild. Värst är den på essingen lyser upp alla 4 filer. |
|
|
Chris87: vitsen med att man skyltar innan kamerorna är ju för att folk skall hålla hastigheten och inte bli fotade. Systemets syfte är att sänka hastigheten, inte att fota så många som möjligt. |
|
|
Nej det var inte den skylten :s Men tack ändå ! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.