|
Sida 2 av 5
|
|
|---|---|
Roffa1 |
Kloka ord, undrar just hur många 335:or som är trimmade. Detta sliter ju oerhört på både motor drivlina, osv. |
| Det som är avgörande är hur förra ägarna har kört bilen..... trimmad eller ej | |
|
Ulf530: Det finns ingen människa här i världen som tror att en trimmad bil som körs hårt och servas dåligt är något att ha, eller? Så vad är det som är speciellt med just BMW 335 på den punkten? Det finns många på detta forum som snackar skit om 335 men det är aldrig så att dom har en själv vilket jag tycker är lite konstigt. Jag är 110% nöjd med min bil under dom 2år jag har haft den. Den är BPU trimmad (ca 430hk) och det enda som har strulat på den är högtryckspumpen som är en svag punkt på dom och verkar drabba både orginalbilar och trimmade. Oljetråget till steptronic-lådorna är av plast och kan gå sönder ganska lätt vilket har hänt på min bil. Värt att nämna är att bromsklossarna slits rätt fort och då framförallt i bak. Jag har heller aldrig hört att drivlinan är klena på dom, 6MT lådan är den samma som sitter i bl.a BMW M5 e60 och 6AT-lådan verkar hålla bra för 600nm+. ...och min bil är inte till salu och kommer inte vara det på länge! Qbone här kan du läsa allt om ljudsystemen: Länk |
|
Verdi |
Har det inte varit flera motorhaverier på forummedlemmars trimmade 335:or på sistone? Dessutom är det väldigt sällan den som trimmar bilen som får lida för det. Det är kanske tredje eller fjärde ägaren som står där med en förslitningsskada orsakat av för högt effektuttag. Vid det laget är det svårt att bevisa vad det beror på men... Jag har trimmat min bil också. Men jag föredrar att göra det själv eftersom jag vet att jag inte kör speciellt hårt. En föregående ägare har man ingen koll på. Skulle aldrig köpa en bil av nån i den där 335-tråden t ex. Ni verkar tycka det är lite för roligt att köra ikapp på banor och flygfält... :) |
|
Carlee82: Jag förstår att du och säkert andra är känsliga för denna fråga. Jag har gett uttryck för min personliga åsikt och den står jag för, det måste du acceptera. Om du har en annan åsikt så respekterar jag detta. Som jag sade: "Jag skulle mycket gärna vilja ha en 335i, helst en Coupé med xDrive, faktsikt skulle jag föredra en sådan framför en M3!", och; "Det är en alldeles fantastisk bil som det är alldeles fantastiskt lätt att förstöra..." Därför har jag tittat på många 335i och därför följer jag intresserat informationen man får fram på många olika sätt, bla kontakter och via forum etc. Min erfarenhet är att 335i i genomsnitt oftare är trimmade och/eller hårdare körda än de flesta "vanliga" bilar, det kanske du i alla fall kan hålla med om? Jag anser dessutom att de flesta är dåligt servade, trots att de servats enligt boken! (tex för långa bytesintervall.) 335i har högre effekt än "vanliga" bilar och inbjuder till "sportigare" körning, båda dessa saker ger ökad påkänning. Bilarna brukas i genomsnitt av yngre förare än "vanliga" bilar, vilket också enligt min uppfattning ger högre påkänning än i genomsnitt, särskilt i kombination med hög effekt och "sportig" körning. Yngre har i genomsnitt hunnit skaffa sig mindre erfarenhet vilket medför ökad påkänning (se tex på olycksstatistiken...). Det är relativt sällan vi äldre burnar, sladdar, testar gränserna, gör acctest, toppfartstest, kappkörning, Youtube-filmer, etc, etc. Om vi gör det så är vi i allmänhet mjukare, snällare mot materialet eftersom vi har erfarenhet av att ha betalat flera haverier än vad ni yngre har hunnit med att göra. Det är, enligt min personliga uppfattning, vad som är speciellt med 335i. OBS: Jag är fullt medveten om att undantag finns. Jag talar alltså om genomsnitt. Därför gäller mitt råd; att utföra mycket noggrannare kontroll. (Någon annan som har en E34 med en ägare?) |
|
| PS Carlee82: Om du anser att jag snackar skit så får det stå för dig. Jag undviker att uttrycka vad jag tycker att du snackar... | |
|
Detta är ett disskutionsforum, så jag har inget emot att du kommenterar det jag skriver om du tycker jag pratar i nattmössan. Men jag pratar om egna erfarenheter, det får du acceptera. Självklart håller en trimmad bil inte lika bra som en orginal om man nu kör dom på samma sätt. Men dom haverierna jag hört talas om har berott på olyckliga mjukvaru inställningar, finns många 335or i USA som har rullat över 15.000mil trimmat utan haverier så håller man sig till beprövade lösningar så är en trimmad 335 mycket billig i drift om man ser till effekten. Självklart utgår jag ifrån att man sköter om och behandlar en såpass dyr och fin bil med respekt och byter olja minst en gång mellan varje ordinarie olje-service. Men jag tycker du pratar om självklara saker som i allmänhet gäller alla trimmade turbo bilar och inte specifikt om BMW 335 som denna tråden handlar om ;) |
|
|
Mer hästkrafter = hårdare körd? Det här argumentet är lika gammalt som bilen själv, men glömmer ni inte bort att 335:an är dimensionerad för det, inklusive motor, drivlina och bromsar? Det är inte så att man stoppat in 300hk i en 320 diesel eller så. Dessutom lär inte en genomsnittlig 335:a se en racingbana som exempelvis en M3:a gör, och det om något sliter på en bil, inte några snabba omkörningar på motorvägen. |
|
Verdi |
Tack för passningen. Fler 335:or ser racingbanor än 320d också... ;) |
|
Kristoffer_L skrev: "Därför är färg och utrustningsnivå extremt viktig för att bilen skall förbli eftertraktad den dag du skall sälja den." Ett annat sätt att se på saken är ju att man kan få en lika körglad bil ganska så mycket billigare om man just köper en utan t.ex. skinn. Den är ju inte lika eftertraktad. TS verkar väl vara ute efter en begagnad bil? Men om man vill ha skinn så ska man såklart köpa en bil med skinn. Jag tvivlar dock på att det ska vara så extremt smart att köpa den mest eftertraktade BEGAGNADE bilen. Att köpa en ny bil i ickepopulär färg är dumt eftersom den är lika dyr som en bil med eftertraktad färg. Att köpa en begagnad bil i ickepopulär färg kan vara jättesmart, speciellt om man råkar tycka om färgen! |
|
|
Carlee82: Jag säger: "-Därför gäller mitt råd; att utföra mycket noggrannare kontroll", men du menar alltså att jag ger ett dåligt råd vad gäller 335i??? |
|
|
Jag tycker du ger bra råd gällande att köpa en begagnad bil i allmänhet. För om jag tolkar dig rätt så finns det alltså någon begagnad bil i den kalibern/prisklassen som man inte behöver "utföra mycket noggrannare kontroll" på, eller? Qbone: Du som gillar att modda bilar så kan det vara bra att veta att om du hittar en "perfekt" kärra som saknar lite utrustning så är det inte speciellt dyrt/krångligt att eftermontera t.ex M-Sport exteriör, uppgradera ljudsystemet, byta interiörlister m.m |
|
|
Vet bara om en enda som fick ras på sin 335i, detta mest pga ett kommunikationsproblem med leverantören av trimvaran. Trimvaran var avsedd för Racefuel, alltså högoktanigt racingbränsle: Länk Istället tankades "vanlig" V-Power och raset var ett faktum. Tycker tvärtom att bensinaren tål mycket trimning, men gränser finns förstås. Mvh |
|
Buspelle |
Allmänt sett förefaller 335an vara en synnerligen robust konstruktion. E9X har visat sig vara relativt felfri och biturbomotorn har väl egentligen bara högtryckspumpen som välkänd felkälla på de första årgångarna. Det är väl snarast ovanligt med så lite fel. Sedan går bilen otroligt bra. Körde M5 E39 innan jag köpte 335an och det är marginell skillnad. För dagligt bruk känns det som overkill att trimma, men det är klart, mer vill alltid ha mer... |
|
Carlee82: Man kan nästan tro att du svarar på mina inlägg utan du har läst dem..? Mitt råd är att kolla 335i EXTRA NOGA innan köp (mitt specifika råd i denna tråd gäller alltså inte begagnade bilar i allmänhet). Eftersom jag uppfattade det som att du, och därmed sannolikt även andra, inte höll med, eller inte förstod mitt råd, så räknade jag upp en rad argument som visar varför jag personligen anser att det finns anledning kolla 335i EXTRA NOGA innan köp. Om du anser att jag har fel så ber jag dig räkna upp vilka av mina argument som är felaktiga och varför de är felaktiga. Om du på ett sakligt och övertygande sätt kan göra detta så lovar jag att ändra uppfattning. Återigen upprepar jag: "OBS: Jag är fullt medveten om att undantag finns. Jag talar alltså om genomsnitt." Som du mycket riktigt påpekar så är detta ett diskussionsforum. Kutym är att man diskuterar sak, inte person. De flesta är nog överens om att vi alla ska undvika angrepp som att "du snackar sk*t", o dyl. Detta är ett alldeles utmärkt forum som är mycket värdefullt för oss BMW-ägare. Jag tycker att vi alla ska hjälpas åt att värna detta, och jag är helt övertygad att alla (åtminstone de allra flesta...) håller med om det. PS: För att känslomässigt underlätta för dig så påminner jag nu för tredje gången att jag personligen högt gillar 335i: "Jag skulle mycket gärna vilja ha en 335i, helst en Coupé med xDrive, faktsikt skulle jag föredra en sådan framför en M3!", och; "Det är en alldeles fantastisk bil som det är alldeles fantastiskt lätt att förstöra..." |
|
|
Du får gärna rada upp allt punkt för punkt som du tycker man ska kolla på en 335 innan man slår till. Har du haft möjlighet att syna många på nära håll så vet du nog mer om 335 än dom flesta här på AP. Men att säga att det är viktigt med välskötta servicar och att tidigare ägare inte har kört skiten ur bilen tycker jag är helt onödigt eftersom det gäller ALLA bilar utom möjligtvis gamla Volvo 140/240/740. Självklart får man ta för givet att alla sportiga bilar är lite hårdare körda än genomsnittet, oavsett om det är en Peugeot 205 GTI eller en BMW M5 e60 så har man betalat en massa extra pengar enbart för att få en sportigare och snabbare bil. Så oavsett om ägaren är 18 eller 67år så är det i min värld fullkomligt solklart att han inte enbart har använt den till att flytta häcken i från punkt A till B oavsett vad säljaren påstår. Sorry Qbone att jag pissar ner din tråd såhär men nu kommer du strax att få en bra checklista av Ulf530 att ha med dig när du hittat en lämplig kärra :) |
|
|
Ulf, du får köpa min då :-) en av få som har de egenskaperna du skrev. Noggrann kontroll måste man dessutom göra vid ALLA beg. bil köp. /Anders |
|
|
Anders; som jag skrivit tidigare så skulle jag mycket gärna vilja köpa din bil. Men under rådande omständigheter är det diesel och 5-serie som gäller för mig. Dessutom har jag redan några extra bilar så jag kan inte ha flera... Men jag skulle mycket gärna vilja ha en 335Xi coupé (xDrive är väl inget krav på en sådan bil, men jag gillar högt 4wd och jag tycker att xDrive passar mig väldigt bra...). Noggrann kontroll bör man göra vid alla bilköp det är vi alla helt eniga om. Men min poäng är alltså att enligt min erfarenhet så finns anledning vara extra noggrann vad gäller 335i. De checklistor som finns (på detta utmärkta forum och även annorstädes...) tycker jag är ok så jag behöver inte göra någon ny. Jag tycker dessutom det är ganska individuellt från bil till bil, ägare till ägare, vilka saker man vill titta extra noga på. Jag har hittills bara haft glädjen att extra noggrannt kontrollera några 335 på nära håll. De flesta utannonserade har det tyvärr inte ens varit någon idé för mig att syna eftersom de inte uppfyllt mina personliga krav och eftersom jag i dagsläget inte har någon brådska. Men jag kollar en hel del och vill lära mig en del eftersom jag kan göra ett köp om rätt tillfälle dyker upp! (Anders bil är dock för ny och för dyr för mig att köpa bara sådär spontant...) |
|
| Om pengarna är problemet så går det alltid att importera lite billigare, med risk för att tyskarna har kört den på Nürbürgring ett antal gånger =) | |
|
Man behöver inte vara tysk för att köra på ringen:-) Den är dessutom inte så stygg mot bilen. Mvh Arese |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.