AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
23.334

Köpråd 335i

Sida 1 av 5
Qb
278
Qbone
BMW 335i -08
Hejsan!
Jag har gått och blivit riktigt sugen på en 335i, coupé alternativt touringen är mest intressant.
Vad finns det att veta vid ett köp? utrustning man "ska" ha?
Några skillnader såsom facelifts mellan årsmodellerna?
Var ligger dom i pris ca?
Någon vänlig själ som bor i närheten av Västervik som kan tänka sig bjuda på en provkörning? då det inte finns någon här i närheten på bilfirma.
Även om ni kommer på något mer intressant att veta?

Mvh Martin
Jo
211
JockeX
Touareg
Som vanligt behöver du göra allt som man normalt gör vid köp av begagnad bil: servicehistorik, M-test eller motsvarande etc. Något som är lite klurigt är serviceboken, det är rätt långa intervall mellan service då det är datorn som styr när bilen ska in på service. Jag vet att jag reagerade lite på att det var 2 år innan första service gjordes på min bil och ~2500 mil eller så.

När det gäller utrustning så är det en personlig preferens, men följande är måsten:

- Xenon
- Läder (för andrahandsvärde om inget annat)
- Logic7/HK eller individual audio (om du tycker om att lyssna på musik)
- Komfortpaket
- M-sport om det är pre -09 (gäller touringen)

Faceliften kom 09 och gör att bilen (om vi talar om sedan/touring) ser snygg ut även om man inte har M-sport. Navigationen blev HD-baserad istället för DVD och är generellt sett bättre i de flesta avseenden. Logic7 systemet bytte namn till Harman Kardon vilket är i stort sett samma fast med annat namn vad jag känner till.

Modellerna som är -10 har en annan typ av motor som heter N55 och har en enkelturbo istället för dubbelturbo, men de kallar den "twin-scroll". Dubbelturbo är coolare ;) Coupén blev också faceliftad -10 och fick lite LED-lampor.

Priset diskuteras i andra trådar, så ta en titt under försäkring/värdering.
Håller med i mycket av föregående talare. 335 är flaggskeppet i E9X serien, M3 undantaget. Därför är färg och utrustningsnivå extremt viktig för att bilen skall förbli eftertraktad den dag du skall sälja den.

Som absoluta krav på en 335 hade jag haft följande:

- M-sportpaket
- Läder
- Komfortpaket
- Xenon
- Uppgraderat ljudsystem

Som andra trevligheter (men som man klarar sig utan enl mig) hade jag gärna sett panoramalucka (touring), 18-tums hjul, Navi Professional och kanske blåtandshands-free/USB minne.

Eftersom utbudet av 335i är begränsat i Sverige hade jag övervägt att även scanna marknaden för en fullutrustad bil från en auktoriserad BMW handlare i Tyskland. Nu är ju dessutom EUR kursen ganska förmånlig för privatimport.

Dock skall man inte tro att de är billigare i Tyskland, men i gengäld ökar chansen att hitta "rätt" bil och på så sätt bli nöjd med sitt köp.
Qb
278
Qbone
BMW 335i -08
tackar! verkligen hjälpfulla svar:) då jag nyss har sagt upp mig får det nog bli en tidig modell (om det bli av över huvud taget) 07-08, m-sport är ju ett måste så det måste det bli, vad innebär "Komfortpaket"?
dom andra förslagen verkar ju också som måsten.
Tror detta är mistafritz förra 335a. Länk

Några fler exempel: Länk
Länk
Qb
278
Qbone
BMW 335i -08
den där silvriga verkar ju faktiskt perfekt! då jag inte vill ha 4wd som den första hade.
ingen som vill ha en 1:a diesel?:D
qbone: Har du fått mitt pm? Verkar som mina PM ej kommer fram.
Qb
278
Qbone
BMW 335i -08
Sevak: nej, jag har inte fått något.
qbone: Nu då?
Qb
278
Qbone
BMW 335i -08
nej tyvärr, du kan skicka mail till qbone10 at hotmail punkt com
Sevak: Försöker du sälja din 335a till Qbone?
Den är till salu.
Roffa1

Va, ska du sälja din fina pärla, varför då? vart den pajad vid den senaste servicen;-)
Roffa: Ja den ska säljas. Nej grabbarna på Autopartner är duktiga Har du lust o dra iväg ett PM till mig skicka till dig för några dagar sen men de är något fel då mina PM ej kommer fram. Kanske kommer fram om jag svarar på ett.
Roffa1
Skickat...
Jo
211
JockeX
Touareg
Sevak, det finns en lång tråd på e90post.com/forums om din motor, är den lagad eller bytt nu?
Han du pratar om är från Danmark och kör 135.
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Sevak: Vad blir det för bil framöver?

//Stefan

Mina bilar:Länk
Vet faktiskt inte än men de blir väl något tyskt.
Qb
278
Qbone
BMW 335i -08
en liten fråga till, vad finns det för olika extra ljudtillval och vad är det för skillnad tekniskt och själva ljudet?
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Stor varning för chippade/trimmade bilar som körts hårt; se annan tråd och även andra forum. Det kan ge massor av problem, trots att vissa förnekar problemen (för att sedan kunna sälja sin bil?) och trots att några ändå verkar klara sig utan problem.

Turbobil, särskilt trimmad bil/sportig körning, med så långa serviceintervaller medför vissa risker.
Om jag hade en 335i så skulle jag byta olja och filter senast vid varje 1500 mil, "chippad"/sportig körning senast vid 750 mil!.

Jag skulle mycket gärna vilja ha en 335i, helst en Coupé med xDrive, faktsikt skulle jag föredra en sådan framför en M3!
(Mitt nuvarande behov kräver dock diesel och 5-serie...)

Enligt mig så kräver det mycket noggrannare undersökning innan köp av en 335i än vad som krävs vid köp av de allra flesta andra bilar. Det är en alldeles fantastisk bil som det är alldeles fantastiskt lätt att förstöra...

(Någon annan som har en E34 med en ägare?)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.