AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.790

tickande motorljud från e39?

he
31
henka_88
M5 -99
M535 -85
var och kållade på en e39 m5 som var körd 120 000km.. den hade stått ostartad 6 veckor och när den startades så hade den inga missljud men efter att den hade gått nån minut så började motorn föra ett tickande ljud. vad kan detta vara? hördes som om det kom från höger sida av motorn ganska långt fram
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Utan att veta så kan man ju "tro" saker ;)

Då TROR jag att det KAN vara Vanosmissljud eller något åt det hållet, men det behöver det ju inte alls vara i verkligheten utan det kanske bara är "normalt" efter stilleståndet som var..
Kanske räcker med att byta olja o filter och göra en rejäl service för att få bukt med problemet..
Men i min värld så skulle jag inte köpa en sådan M5:a(om inte priset motsvaras nedåt rejält av denna orsak).

Sedan så vet jag också att ett "visst tickljud" kan höras på helt friska M5:or, så det gäller ju att "sortera ut" detta innan köpet.

Problemområden brukar vara Luftmassemätarna och evtl defekta Vanos(eller någon magnetventil till Vanosstyrningen) i vissa fall på M5 E39, helst då relativt gamla vagnar typ 99-00:or + att de tidiga M5:orna drar en del olja också.

Skulle nog rekommendera evtl köpare av denna vagn att kontrollera felkoder på BMW kompetent verkstad och låta höra vad verkstaden säger om detta missljud också naturligtvis..

Men det kommer säkert någon och har bättre svar än vad jag gissar nu...t.ex någon som har(eller har haft)M5 E39..

Jag har dessvärre aldrig behövt fundera i dessa banor så speciellt ännu, men visst lockar en M5 E39 att äga för mig också och då gäller det att börja "grotta" i "problemområden" på denna modell på allvar.

Mvh Janne.
Ett fint symetriskt tickade från båda sidorna är helt normalt. Det gäller att skärpa öronen och skilja på missljud och motorsång :D
he
31
henka_88
M5 -99
M535 -85
det var nog missljud och det kom bara från höger sida och det hördes riktit som metall mot metall, det var faktist högt ljud och det började först efter en stund.. skulle det ha kunna vara nån ventil? för det tickade med varvtalen,
Kan vara en lyftare som hängt sig.. Oljebyte som JanneT skriver är en bra början.

Sen är det ju mycket olika "normala" ljud från dessa motorer, allt från rassel till tickande.. Decerto kan nog lyssna över telefon och avgöra om allt står rätt till, han har vid det här laget stenkoll på dessa ljud:D
Haha jag hör ju bara fantom ljud och blir paranoid att motorn ska rasa. Dyrt att blir det också då jag byter prylar på löpande band i jakt på det perfekta motorljudet.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Hej
Efter att ha sett hur det artade sig på 2 olika M5E39, -99 samt en -00, Länk Länk vill jag med en åsnas envishet hävda att mycket av det s.k. "Vanosrasslet" på ovanstående modell består av mikroskopiskt stora partiklar som bildas med tiden i en prestandamotor men som när motorn är avslagen och kallnar tar och fastnar på de ställen där det är som minst oljekanaler och är som mest fyllt med finlirande mekanik, nämligen VANOS-enheten. Även om man har Castrol TWS så ska man betänka att de minsta "skitpartiklarna" ligger kvar i botten på oljetråget vid oljebyte om man inte slår i nån halvliter till liter olja och sköljer ur trågets bottensats med oljepluggen fortfarande borttagen.

Kostar ungefär som ett vanligt oljebyte mer eller mindre och gör fullkomliga underverk på bilar med tickande hydrauliska ventillyftare, VANOSenheter mm.

Mina fem öre.
Asken
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.