AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.329

E93 CAB - Vilken motor?

Hjälp mig välja.

Jag vet inte vilken motor jag ska ha till min nya cab.

Kör mest i stadstrafik.

Mina intryck efter lite provkörningar:

335i coupe: Hade höga förväntningar, mycket besviken. Tung och otymplig.
325i coupe: Tung och någorlunda slö?!
320i coupe: Lättkörd och trevligare än de två övre alternativ i stadstrafik.
320i cab: Kändes slöare än coupevarienten.

Hittils är jag mest imponerad av 320i coupe. Dock kommer den inte bete sig lika fint med caben, då bilen är tyngre.

Jag vill åka billigt men ändå känna att jag kan trycka på pedalen och få en trevlig reaktion på gasen.

Så, 320i, 320d, 325i eller 325d är väl de alternativ som är lämpliga antar jag, men vilken!?
Gi
245
Gitarrjohan
325i Cab LCI -10
Audi Q7 286hk diesel -18
Hej

Jag har en 325i cab (LCI) som vi tog ut i maj i år.
Tänkte först ta 320 iom att vi tänkte att en cab behöver inte vara så snabb, den går säkert ok ändå bla bla bla. Dock är caben betydligt tyngre (ca 200 kg) tror jag än coupen. Så rekommendationen från mig och de flesta tester man läser är att välja en motor större till cab än coupe. I efterhang ångrar jag inte en sekund att vi tog 325. Man hade helt klart saknat en sexa i den typen av bil både prestanda och ljudmässigt. Vi har automat till vår vilket passar bilen mycket bra spec med en sexa i, Tar du automat så glöm inte M-ratten med växelpaddlar som är ett kul tillbehör för nästan inga pengar.
Ang. driftskostnad så kör du lätt 325 med automat på 8,5 utan att behöva lätta på gasen. tveksamt om 320 skulle dra så jättemycket mindre iom att bilen blir lite undermotoriserad och motorn får jobba hårt hela tiden.
Är budgeten tight skulle jag lätt rekommendera och spara in på viss utrustning för att få en sexa i caben.
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Jag har åkt 325ia cab under en vecks tid och tycker den känns helt ok. Håller med Gitarrjohan om att man behöver ingen jättemotor i en cab.

Har även testat 325d som känns betydligt starkare vid omkörningar men ljudet är inget vidare. Kanske man kan vänja sig med lite dieselknatter trots allt för motorn är en riktig pärla. Dessutom kan du lätt öka effekten så att bilen känns ännu bättre. Dessutom kan säkert andrahandsvärdet vara bättre på en dieselcab i framtiden

//Stefan

Mina bilar:Länk
Gi
245
Gitarrjohan
325i Cab LCI -10
Audi Q7 286hk diesel -18
Ang. andrahandsvärde så tror jag nog på bensin just när det gäller cab och möjligtvis coupen. Diesel på alla andra biltyper.
En diesel känns inte riktigt rätt i en cab speciellt ljudmässigt. Dessutom rullar dessa bilar normalt sett inte alls lika långt som vanliga familjebilar så driftkostnaden är inte lika viktig.
Ang. trim så kolla vad växellåda mm är specade för innan du chipar för mycket. Även om det är samma grundmotor som 330d kan det skilja i spec för låda mm vilket vrid den tål etc. Själv ska jag stoppa i ett BMW performande luftintagskit i bilen. Förutom grymmare ljud så ska det enl BMW själva göra klart märkbar skillnad i prestanda, extra mycket just på 325 motorn iom att den är en strypt 330.
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Just nu känns det rätt bra för min del vad gäller bilar. Håller på att leta efter något riktigt trevligt att åka i. Det kan säkert bli en cab till sommaren, men då en begagnad 330i alt 335i. Intressant att höra hur resultatet av luftintaget upplevs både ljud och effektmässigt. Vad kostar en sådan installation?

//Stefan

Mina bilar:Länk
Gi
245
Gitarrjohan
325i Cab LCI -10
Audi Q7 286hk diesel -18
Luftfiltersatsen kostar 9k + ca 2 timmars montering.
Finns även avgassystem + lite andra grejjer från BMW performance om man e sugen. Allt finns under tillbehör på BMW.se
Bo
106
BosseP999
E93 325i Cab
325:an! Den är rätt "lagom", 320 är alldeles för blodfattig..
Visst hade det varit kul med större, men slantarna skall tas någonstans från också...

Dessutom låter "nya" 325 motorn klart köttigare än den gamla 2.5 liters spisen :-)

325d.. bra kraft och vrid och låg förbrukning
Det fick bli en 320i cab och en 320d coupe.

Det är väl en bra kombination?

sOnicen: låter som en mycket trevlig kombination.. inte ofta man får höra att nån köper 2nya bilar i samma veva.. är det facelift och berätta gärna lite mer om dem? grattis :D
Tackar

320in köpte jag för några månader sedan.

Det är en cab -07 safirsvart med comfortpaket med beige inredning. EL-läderstolar och lite annat krimskrams. Otroligt bra skick. Hade gått 1700 mil under 2 somrar. Motormässigt känns den ganska så passande till en cab. Köptes av en bmw handlare med 1 års garanti.

320dn köpte jag i förrgår. Det är en coupe -08 alpinvit. Även den har comfortpaket, el-dragkrok och lite annat smått och gott. Dock ingen läderklädsel. Denna rullade 11.000 mil och kördes av en äldre pendlande herre. Är i fenomenalt bra skick för sin ålder.
Köptes av en bmw handlare. Riktigt skön att köra! Positivt överraskad!

Både glider på Style 230 19" fälgar!

sOnicen. Låter riktigt bra.. lägg gärna upp bilder
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Men caben blir ju en coupé när taket är uppfält, så nu har du 2 st coupé. Men jag skall väl inte säga nåt, är själv förtjust i både cab och coupé.

BMW CS #5206
Varför nöja sig med en när man kan ha två ;-)

Har den vita m-paket?

Åker för närvarande Alpinvit 320dM Coupé e92.
m-paket förmodligen inte ser jag nu när jag läser lite mer noggrant... för då hade det nog stått!

Åker för närvarande Alpinvit 320dM Coupé e92.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.