AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.077

Taklucka, manuell -> EL

Ras.mus
Jag tänkte plocka i en elmotor till min gamla E28 (518i från 88). Den manuella får man ju veva 20 varv för att öppna!!!

Vad jag undrar är om det är lätt att göra? Kan ju fixa motor på skroten men sen... Måste jag bygga om något i taket? Finns kablar dragna? Någon som gjort detta i just denna modellen?

Har ej något svar på frågan men är också intresserad av info om detta.

wait for me!
Visa användare
496
luften
e91 320dA Touring -11
Jag gjorde det med min e30.. där e det iaf inget problem..
man drar en ny tråd (som man oxo tar från skroten), kommer
bakom skyddet till vänstra A-stolpen... ska man ha nerflyttat knappen får man juh dra extra knappar...
till motorn ska det oxo komma med relän, finns gränslägen på motorn.
lycka till!

//air

///air, BMW Club Finland #2150
Ras.mus
Har fått tag i motor och monteringsplåt osv nu! Ska sätta dit det nån gång i helgen. Kan skriva sen hur det gick om nån e intresserad...

JA berätta berätta berätta !!!

wait for me!
Imran
Jag vill osså!
Ras.mus
Lugn gubbar! Har varit nere i Vik (österlen) på party idag så det lär dröja till minst måndag innan jag ger mig på bilen! Risk för att det blir "snitt o vingt" annars...

Jag kan vissa dig hur du skall göra för det var ju jag som fick plocka ur den till dig!!

DRÄPAR dig gärna
Ras.mus
Så var det klart...

Du behöver:
1. Elmotorn förstås...
2. Plåten (svart) som motorn sitter på.
3. Kablar mellan motorn och relät som sitter vid motorn. (Kapa den enda sladden som går från paketet och behåll resten)
4. Någon sorts panel att täcka hålet. Finns den befintliga men det är snyggare att göra en själv!
5. Sladdar att förlänga med samt olika kabelskor och kabelskarvar. Räckte med 2 st 2 meters kabel plus 8-10 kabelskarv.

Verktyg:
1. Stjärnmejsel
2. Borrmaskin med 8mm borr
3. Popnitar (ganska stora, 5mm hade jag) och tång...
4. Kabelskotång
5. Hylsnyckel eller liknande med 8mm hylsa.

Arbete:
1. Plocka bort vev och plastskydd så långt det går.

2. Enklast kommer du åt om du tar bort innertaket men det är skitjobbigt... Jag lossade de små skenorna som håller taket under takluckan. Då kommer man in under... Glöm bara inte att stänga luckan innan du går vidare.

3. Lossa den enda skruven du ser i den vita dosan. Du ska då få hela dosan i näven... Skruva loss det svarta järnet. Den sitter med 5 st skruvar och två "nitar". Dessa borras enklast med runt 8 mm borr.

4. Skruva dit din nya plåt. Sätt popnit där det satt.

5. Fäst motorn med de tre skruvarna. I mitt fall så passade inte hålen särskilt bra! Lösning: lägg upp en mutter passandes skruven i hålet längst till vänster. Fäst skruven i denna mutter (lite svårt men det går). Fäst sedan mittenskruven och sist så satte jag en vanlig plåtskruv i det högra hålet! Varför gjorde jag detta? Jo, för satte man fast en skruv så kom inte gängorna mitt för de andra hålen.. Beror nog på att min bil är en 88:a och motorn kom från en 83:a...

6. Dra kablar till allt! Jag satte knappen i mittkonsollen och då behövs bara 2 sladdar till motorn (reläet sitter i taket). Vill man ha knapp osv i taket behövs bara en +kabel. Denna tar jag från stereon så är den redan säkrad och klar! Tänk på att om din knapp har belysning och du sätter den på ständig ström så drar den ur batteriet om bilen får stå för länge...

7. Sätt dit din panel. Själv gjorde jag en egen mindre panel än den som satt där och placerade knappen i konsollen vid stereon och därför är det mycket enklare att göra panelen. Ska knappen sitta där så måste ju panelen vara mycket stabilare annars känns det "skoda" om arbetet...

Ja, det var vä allt! Tänk på att inte kladda ner innertaket med fett osv och att inte klippa upp taket för mycket! Och när du lossar skruvar, akta så du inte drar sönder tyget...

Stämmer inte detta och någon märker det så rätta mig! Kör från minnet...

ras.mus@home.se för frågor

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.