AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.351

320 E46 CiA låter som en traktor vid minusgrader

Njuren
Godmorgon - skulle ut handla bullar och tempmätaren visar minus 4.5 grader celsius. När jag börjar rulla knakar det sjukt högt precis som min gamla 316 E36 1992 gjorde när kammen började ta slut.

Vad kan det vara för fel på min bil? Den är har bara gått 5000 mil och är en 2005:a, jag har garanti på bilen så jag behöver lite underlag innan jag kör in förutom min lilla videosnutt som jag ska ta imorgon bitti.

Tack på förhand!
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Gomiddag!

Det är lite svårt att avgöra på beskrivningen riktigt vart ljudet kommer ifrån, min kristallkula är på service för närvarande:)

Jag antar att ljudet kommer ifrån motorn? Jag utgår ifrån att service och oljebyten är skötta som de ska. Är ljudet varvtalsberoende? Om du tittar på oljan och känner på den mellan fingrarna, hur ser den ut? Luktar det glykol, bensin eller känns det som vanlig olja? Ser kylarvätskan normal ut? Är bilen sv. såld, import eller italienimport?

Mvh
Asken
Njuren
Godkväll!

Yes, ljudet konstaterat från motorn, senaste servicen var insp 1 hos Aukt vid nära 5000 mil (5200 i nuläget) innan Munchentrippen för några veckor sedan.

I eftertanke så har bilen låtit så alltid de första 300 meterna men inte på samma ljudnivå. Trodde då att det vat automaten som "värmde" upp :D

Men när det går under minuset då förstärks ljudet 4ggr.....

Ungefär så här låter det Länk

Vid servicen byttes även multiremmen pga ett ljud som uppstod vid varje start då detta ljud dök upp och blev värre och värre 0:08-0:10 in i filmen Länk.

Tyvärr så dyker det sistnämda upp igen då och då men inte lika ofta.....

Bilen är svsåld en ägare i Danderyd och jag köpte den för 4 mån sedan då hade den 4500 på mätaren.

Kollade oljan idag och det så UA ut (Borde det göra för 5000 kronors service) :D

Jag har PREMIUM SELECTION ett tag till men vill åndå konstatera innan jag kör in.

Tack på förhand!
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Alltså, man får göra skillnad i motor(miss)ljud och andra former av ljud.

Som man trivs som bäst i sin bil är ju när den fungerar som den underbara länsfotölj på 4 hjul den är, utan en massa klonk och krångel:)

Om du har dels servat på en märkesverkstad, samt brännt av en del mil på Autobahn så borde den nya rena kvalitetsoljan ha spolat rent och fint i kamrarna samt bland de hydrauliska ventillyftarna(Det är oftast skit i lyftarna som gör mekaniska oljud i BMWmotorer).

Det där gnisslande ljudet i andra filmen kan höra hemma ifrån remspännarna, byttes de samtidigt som remmen? Alternativt, åtmindstone smordes de upp`Det är gummi/metallkonstruktioner som kan torka med tiden(tänk vilken miljö motorrummet är, kallt på vintern, motorvärme, kemikalier från motortvätt, osv osv, fettet hindrar de från att torka ut. Inte ofta dessa byts om man inte specifikt anger det till verkstaden, ungefär såsom att kylarvätskan skall bytas senast vart 5:e år.

Om du tycker att ventilerna tickar mycket vid kyla skulle jag rekommendera ett sånt här: Länk

Beträffande de andra oljuden, kontakta Dr Per på Länk om du inte hittar kompetens hos din ÅF, det han inte kan om BMW finns inte att kunna.

Lycka till!
Asken
Njuren
Bump
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.