|
|
|
|---|---|
|
Då vi nyss åkte hem med vår 523iA var det -4 grader ute. Tempmätaren hann inte stiga till normal drifttemperatur (120 grader) under färden hem, utan stod på 85 grader då vi var framme efter 3 mils körning. Jag tycker inte det är normalt, men jag kanske har fel. Eller också är jag ovan med att bilen visar oljetemperatur istället för kylvätsketemperatur. | |
|
Hej, för mig låter det helt normalt. Oljan blir inte riktigt lika varm som kylvattnet. Vid hård körning kan oljetempen komma upp i över 100-110°C. Mvh H |
|
|
Det var först når jag kom em och läste i instruktionsboken som jag fick klart för mig att det var en oljetempmätare. Eftersom det är den enda indikatorn på motortemperaturen så ska den informera om när motorn är kall, uppvärmd och överhettad. Att en modern BMW inte hinner bli varm under en resa från ena sidan av Stockholm till den andra är anmärkningsvärt. Om det blir 15 grader kallt så räcker inte en resa mellan Stockholm och Norrköping för att bilen ska bli varm. I instruktionsboken står det att i det intervall som mätarnålen befann sig var inte motorn varm och att jag ska hålla måttliga varvtal och måttlig hastighet. Med Efficient Dynamics bör ALLT göras för att få upp motorn i driftstemperatur så snabbt det bara går för att få ned utsläpp och minska förbrukning. Om detta är normalt beteende i en modern BMW så har men definitivt misslyckats. |
|
|
Det tar alltid längre tid för oljan än kylvattnet att nå rätt drifttemperatur. Efter att kylvattnet blivit varmt får du köra ytterligare ca 0,5 mil innan oljan blivit driftvarm. /H |
|
|
Jag diskuterar inte oljetemperaturen i sig, utan bilens uppvärmning. Enligt BMW hann inte motorn komma upp i driftstemperatur på en 3 mil resa vilket är anmärkningsvärt. |
|
|
Detta e ju tyvärr baksidan av medaljen med effektivare och effektivare motorer. Då verkningsgraden blir bättre och bättre så används ju större del av bränslet till att driva motorn framåt och mindre överskottsenergi i form av värme bildas. Detta leder ju till att värmen i bilen blir sämre och sämre. effektiva dieselmotorer har ju länge haft problem med detta. De kanske är så att tillsatsvärmare kommer inom en framtid även på bensinarna för att dessa ska snabbt komma upp i arbetstemp. |
|
|
Det innebär att nästa möjlighet att varva ur motorn blir på sportlovet. Före det kommer inte motorn att uppnå drifttemperator. Tacka vet jag Dieselmotorn den blir var snabbare och har inte onödig oljetempmätare som inte tillför någon vettig information. |
|
|
År de så illa att du upplever de som ett problem så skulle jag nog uppsöka verkstad för de. kan ju vara termostatfel eller liknande. Samtliga bmws dieslar har ju tillsatsvärmare from 99 så klart de blir fort varmt i den! |
|
|
Jo, men man måste väl diskutera oljetemperaturen ty 85 graders oljetemp ÄR drifttemperatur(iaf på gamla BMW motorer).. Man brukar säga att oljan i tråget skall vara ca 80 grader för att man säkert eller med hyfsad marginal ska kunna " dra på fullt".. Men ok, om nu BMW(och instruktionsbokens anvisningar på detta) anser/visar att det ska behöva ta mer än 3 mil innan motorn är i normal drfttemperatur på en ny 523:a då är det väl så då.. Jaja, jag vet inte, men det låter lite fel om man säger så. Mvh Janne. |
|
|
Håller med Janne om att 85 grader kan anses som driftstemp, men optimalt är väl runt 100? 120 grader låter nästan som överhettning, framför allt med moderna lågviskösa oljor? Fast jag kan ha fel... |
|
|
Tycker också 120C på oljan verkar vara i överkant för att vara driftsvarm. Jag menar, m5 e34 t.ex har ju driftstemperaturen på 100C i oljan, och det är ju en racemotor om man jämför.. Så att en modernare motor ska behöva ha högre driftstemp på oljan verkar ju jättekonstigt. Normalt sett brukar det ju alltid vara runt 85-100C och vattentempen runt 80-84C skulle jag säga i alla fall. Feltryck i manualen för bilen kanske? |
|
|
Vattentemp på 80-84 grader? Du verkar ligga minst 10 grader för lågt, det normala brukar väl vara 94-97 grader på moderna motorer. |
|
|
Feltryck i manualen! Du menar väl feltryck på skalan i huvudinstrumentet! Det står 120 på skalan vid "klockan 12" |
|
| Min 530d gt går upp till 100 grader på ca en mil. Det kanske är annorlunda på en diesel, den har väl någon form av värmare jag har ej dieselvärmare. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
M52 och M62Tu har 108 respektive 112-115 grader innan termostaten öppnar så det brukar vara 103-108 grader i arbetstemp. Oljetempen vet jag inte. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Nu har jag kört F10:an till jobbet i två dagar med motorvärmare inkopplad i 90 minuter före start. då jag kommer till arbetet efter 25 minuters kökörning (drygt 1 mil) så står fortfarande oljetempnålen kvar vid lägsta strecket 70 grader. Där står den för övrigt redan vid start. |
|
|
Något gult klegg på insidan av oljelocket eller eventuell oljesticka? Ring och prata med din ÅF angående tempskillnaden. Mvh |
|
|
Nej, det ska tydligen vara så |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.