AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.451

Var hittar man tillslags relä?

sc
356
scorpower
E61 523i 2006
Jag behöver veta var man kan köpa 12volts relä som växlar med en 12volts eller lägre impuls bara, alltså inte behöva ge det ström så länge det ska gå utan alltid ha ström tillkopplat och växla mellan 2poler när det får tillslag på en 5e? anslutning. Fan svårt att förklara. Hoppas någon förstår och kan hjälpa mig hitta det. Mvh Karl

Det finns en del bipolära reläer hos elektronikleverantörer som Elfa eller Farnell.
Reläet slår till med en kort puls och kopplas från med en ny puls med omvänd polaritet.
Sen finns det reläer som växlar mellan sina två lägen med kort impuls och som bygger på en mekanisk konstruktion, används t.ex för att tända/släcka belysning i trapphus osv med en eller flera tryckknappar.

FP
Ki
353
Kidneyfailure
520i-95 E34
1600t-72
525i-04 E60
320i-98 E36
Och lägger du till en transistor, en diod och ett motstånd kan du dra ditt relä med 1 mA eller ännu mindre. Om du vill använda en lysdiodutgång eller så menar jag.
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Om du förklarar hur du tänkt koppla in och vilken signal som kommer och hur du vill att det skall funka så förstår vi nog bättre.

Det finns flera typer av växlande reläer..
Enklast är ett vanligt hel/halvljus relä som växlar spänning från en till en annan förbrukare under tiden som det får signal.

Annars är det bipolära som växlar varje gång det kommer en "stöt" på signalen.

Signalstyrkan kan man för det mesta lösa..

//amullo
sc
356
scorpower
E61 523i 2006
Det verkar som att bipolära reläer är det som jag ska ha, men kan den inte få samma polaritet för att både koppla till som av?
Jag ska använda det till att när jag på min E39 nu håller kvar låsa upp knappen på nyckel fjärren, så går ju rutorna som bekant ner. Ska istället använda den signalen till att aktivera fjärrstart, så man slipper ny larmkontroll och allt är orginal. Och när jag larmar så ska den signalen stänga av bilen.
Mvh Karl

Du kan inte ha ett bipolärt (kvarstannande) relä för detta. Du behöver dessutom två kretsar: För tändningen till/från och för startmotor, impuls.
Rekommenderar starkt att du skaffar helt annan fjärrkontroll för detta, fast hela systemet andas säkerhetsrisk, dvs risk för att något kan gå in och påverka när det inte skall, risk för att startmotorn går in när motorn redan är igång osv.
Idag är som du kanske vet startmotorn spärrad efter start, nyckeln måste vridas tillbaka innan ny start osv, det finns viss anledning till varför detta infördes en gång i tiden.

FP
Ki
353
Kidneyfailure
520i-95 E34
1600t-72
525i-04 E60
320i-98 E36
Finns bra tips på
Länk
sc
356
scorpower
E61 523i 2006
På E34 jag hade så kopplade jag ett relä till tändningsläge 1 och när det hade ström så aktiverades relä till läge 2 osv, och sist ett tidsrelä till startmotorn, som bröts av ett relä aktiverat av signalen till oljetryckslampan, så när motorn startat så stängdes startmotorn av. Tänkte göra samma sak med E39 men med skillnad att en nyckel ju måste fästas under ratten för startspärren. Det gamla fungerade felfritt i 3år och startmotorn gick aldrig för länge eller in vid fel tillfälle eftersom att tidsrelät tillät max 7sek ström till den, och den bröts ju som sagt när motorn startat. Men eftersom jag nu inte har en egen signal till detta som jag kan stänga av och på med fjärr. Så måste jag hitta signalen till elhissarna samt aktivering av orginallarm. Och viktigast, ett relä som aktiveras av bara en impuls. Mvh Karl

Festligt att länken ovan har utvidgats så mycket från mestadels enbart reläkopplingar som det var för några år sedan.
Jag gjorde ett förslag på kombinerad start/stoppknapp för rätt många år sedan som ansluter lite till ideerna här.
Transpondern i nyckeln för startspärr osv kan innebära att nyckeln (dvs transponderns chip) måste sitta i tändningslåset, troligen är räckvidden från antennspolen runt låset rätt kort.
Tror det kan bli problem att plocka ut just den del i fjärrstyrningen som drar ner/upp rutorna osv, detta ingår i komfortstyrningen och signalleras på k-bussen mellan de olika modulerna. Att bara ta signalen från fönsterhissarnas manöver är vanskligt, man vill ju inte få bieffekter när man kör rutorna med knapparna...
Allt går ju med lite logikkretsar osv, men det tenderar lätt att bli vidlyftigt, tillförlitlighet och säkerhet måste prioriteras.
Man bör kanske kolla så att inte det finns flera blockeringar för att köra motorn, tändning, start osv med tändningslåset fysiskt i rattlåsläget.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.