AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.266

Halvljusproblem E34, fel på styrbox ?

Sida 1 av 2
OD
117
ODO
525i -89
Har problem med att ena halvljuset fram inte vill fungera på min E34 -89.
( Ingen spänning i kontakten vid lampan)
Har fått tips här på forumet om att det kan vara en LKM-box eller LCM-box som är trasig, men var sitter den, och hur demonterar/monterar man en sådan?
Någon vänlig själ som kan tipsa mig om detta ?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Länk

Från en E32:a, men det kan nog vara liknande på E34:an, dvs troligen nr 13 LKM-modulen(Licht control module) din som bör bytas eller i specialfallet renoveras av någon kunnig person..

Demonteringen/monteringen är inga problem, dra rakt upp utan att bända(om jag minns rätt kanske jag ska tillägga)...kan sitta hyfsat hårt ändå.
Se till att du får en med samma nr på om du ska till att leta på skrot el. dylikt..

Jag köpte på en skrot och gav 400 spänn, och det är nu säkert 5 år sedan jag gjorde detta byte på E32:an..

Mvh Janne.
OD
117
ODO
525i -89
Det finns 2 boxar i säkrings/relälådan i motorrummet.
En gul box och en svart box, men ingen av dom är märkt LCM eller LKM.
Någon som vet vilken det är ?
$M
974
$Marten
750 IA 91:a med massor av cylindrar SÅLD
750 IA 91:a, reservdelslik
Volvo S80 04 Turbo, bruksbil

Volvo Amazon 70 i retro stuk.
Chevrolet Camaro 74 med mullrande V8
Boxarna är väl olika stora och LKM boxen bör vara den större, den svarta.
Lys ordentligt med lampa så du ser benämningen och nr. på boxarna.

Har annars några LKM boxar liggandes. PM:a om det skulle vara intressant.

//Mackan "fast i BMW träsket igen"
OD
117
ODO
525i -89
Såg nu att den stora svarta boxen är märkt LKM,
så det är väl den som krånglar.
Hur får man loss den???
Jag har provat att försiktigt lyfta den uppåt,
men den verkar sitta fast på nåt sätt ?
$M
974
$Marten
750 IA 91:a med massor av cylindrar SÅLD
750 IA 91:a, reservdelslik
Volvo S80 04 Turbo, bruksbil

Volvo Amazon 70 i retro stuk.
Chevrolet Camaro 74 med mullrande V8
Det är bara att dra den rakt upp. Kan dock sitta lite grann.

//Mackan "fast i BMW träsket igen"
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jag gick ut och kollade på min gamla LKM box som jag har kvar och det verkar till 99% säkerhet bara vara att dra rakt upp, men bänd inte fram o tillbaka för mycket ty stiften kan kanske gå av om du har RIKTIGT otur.
Sitter en mängd stift i botten av naturliga skäl s.a.s..

Men den sitter ganska tight som sagt...
Dock>>>Lite "milt våld" kan du använda dig av....
Eller rättare sagt>>> det gjorde jag om jag går tillbaka ett "halvt decennium" och försöker komma ihåg hur jag gjorde, men när jag inte har något minne av att det skulle varit speciellt svårt, så gick det säkert fruktansvärt lätt ;)

Mvh Janne.
OD
117
ODO
525i -89
Ok, jag få göra ett nytt försök att få loss den imorgon.
Tack för hjälpen så länge.
OD
117
ODO
525i -89
Så där ja, då har man fått loss LKM-boxen och även tagit isär den.
Det sitter 4st reläer på kretskortet, och jag antar att ett av dom är till vänster framljus. Någon som vet vilket ???
Visa användare
53
Ekan24v
316i compakt -94
525i 24v -91
518i -90
àngående hur det ser ut i lkmen har jag ingen aning om, men gör som jag brukar göra? ring en skrot och fråga om du får låna en så länge? lägg något i pant eller något?

jag älskar kvinnor och bilar, skulle nog säga 91/10, till bmw.
be
573
bengt
325i Touring -06
540iA -93
635csi -88
528 -86
502 -59
Hej!
För några år sedan gjorde jag en större utredning om LKM-boxen i min 540 årm.93, jag förmodar att du har samma box. Så jag kan delge dig lite fakta.
Båda halvljusen styrs av ett relä (relät har dubbla kontakter) vänster halvljus går till stift 21 och höger till stift 22. Eftersom ett halvljus går som det skall så måste relät dra som det skall, men det kan ju vara fel på själva reläkontakten eller på den grova ledningsbanan från relät till stiftanslutningen (kallödning) borde kunnas ses relativt lätt.
En annan tanke har du kollat säkringar? Vart halvljus har en egen säkring.
Hälsningar

BLJ
Det är oftast inte reläerna som brukar gå sönder utan lödningarna som spricker. Oftast där stiften till modulen är lödda eller eventuellt vid reläerna.

Det beror oftast på stolpskott som monterat 100W lampor och eftersom varken kontakter, relä eller mönsterkort är gjorda för i princip dubbla effekten så blir det skador.

Jag har lagat många moduler och det är enkelt så länge man har en lödstation/kolv/penna med tillräcklig effekt, säg 40-50W.
OD
117
ODO
525i -89
Alla säkringar hela.

Däremot så ser jag nu att en del lödningar på kortet i LKM-boxen ser ut som om Stevie Wonder skulle ha gjort dom...

Ska ta med kortet till jobbet imorgon och ta fram lödstationen.

Måste försöka se vilka stift som är nr 21 och 22 också.
OD
117
ODO
525i -89
Idag ska vi se om jag kan fixa de dåliga lödningarna på kortet.
Återkommer med rapport.
OD
117
ODO
525i -89
Så där ja, då har man fixat de dåliga lödningarna,
men det hjälpte tyvärr inte.

Dags att testa med en annan box känns det som.
be
573
bengt
325i Touring -06
540iA -93
635csi -88
528 -86
502 -59
ODO
Om du inte har elschemat till din bil så finnes det här Länk
Kollar man på schema 6312.0-02, ser man att spänningen för halvljus kommer in på stift 2 och går ut på stift 21 och 22 i LCM-boxen.
Gör så här sätt i boxen med kåpan avtagen så kommer du år att mäta, på ett av stiften 21 22 skall du garanterat ha spänning eftersom ett av halvljusen funkar, har du inte på det andra ligger felet i boxen.
Ta ur boxen och testa den genom att OHM-mäta sätt en pinne på stift 2 följ sedan ledningsbanan genom relät som du petar på så att det drar och vidare till stift 21 - 22 med den andra pinnen, på detta sätt kan du hitta exakt var avbrottet är.
Har du spänning på både stift 21 och 22 är det kabelbrott efter boxen eller en säkring kontrollmät på båda sidor av säkringarna 10 och 11.
hoppas att deta kan hjälpa dig!
Hälsningar

BLJ
OD
117
ODO
525i -89
Till helgen ska jag äntligen försöka få lite tid att kolla upp halvljusproblemet.
Vore skönt att hitta felet enkelt.
OD
117
ODO
525i -89
Såja, då har man äntligen fått lite tid att titta på halvljusproblemet.
Jag har 12V på stift 22 till höger halvljus som fungerar,
men ingenting på stift 21 som är till vänster halvljus.

Då är det med andra ord fel i LKM-boxen ?

( Säkring 10 och F11 är hela)
be
573
bengt
325i Touring -06
540iA -93
635csi -88
528 -86
502 -59
Ok!
Då är det bara att fortsätta felsökningen med OHM-mätning som jag har skrivit tidigare så kommer du att hitta felet.
Hälsningar

BLJ
OD
117
ODO
525i -89
Jag har följt banan på kretskortet och har kontakt ända fram till reläet. Det är alltså inget fel på själva ledningsbanorna, utan det verkar vara någon komponent som gått sönder.
be
573
bengt
325i Touring -06
540iA -93
635csi -88
528 -86
502 -59
Och vad händer vid relät? Det är ju samma relä för höger och vänster halvljus, och relät drar ju eftersom det ena ljuset tänds. Kallödning på inlödningen av relät eller oxid på reläkontakten. Tryck manuellt på relät och fortsätt att mäta, du är nära nu!
Hälsningar

BLJ
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.