|
|
|
|---|---|
|
Jag slutar inte förvånas över de höga priserna som förekommer på PowerBörsen. I många fall rena fantasipriser! Jämfört med annonserna på blocket ligger de oftast betydligt högre, då menar jag inte för annonser som förekommer på båda sajterna samtidigt. Någon som har andra åsikter eller erfarenheter? //Marin | |
|
Håller med om att priserna ofta är högre här. Troligen är den genomsnittliga PowerBörs-bilen i något bättre skick än blocketsnittet så viss prisskillnad kanske kan motiveras av det. Men det är oftare man ser riktiga fantasipriser här än på blocket. Själv gjorde jag tvärtom och satte ett lägre pris här än på blocket när jag sålde min 525:a. Här satte jag även ut telefonnummer vilket jag har slutat med på blocket. Det verkar tyvärr också som PowerBörsen har tappat i konkurrenskraft de senaste åren. Jag har för mig att när köpte bil här för 6-7 år sen var det nästan 2000 annnonser ute och nu är det bara knappt 500. Mvh Johan |
|
|
Tror att en del som annoserar på PowerBörsen inte vill/måste sälja sin bil till 100% utan kan tänka sig att sälja om dom får bra betalt. Vill man sälja sin bil så måste den ut på Blocket... För några år sedan så kunde man ju endast lägga upp en bild på Blocket och då kompletterade man med en PowerBörsenannons med många bilder och sedan la man en länk i Blocketannonsen... ___ //Ulf |
|
|
Det verkar tyvärr finnas någon idé hos annonsörerna här att de minsann "är entusiaster" och därmed är deras bilar värda mer. Tror ärligt att det är inte många bilar som blir sålda via Powerbörsen. Men eftersom det inte kostar något så skadar det ju inte att försöka. Man har också möjlighet att på PB ha längre text än på Blocket och fler bilder. ------- //Lövet |
|
| Har sålt 2 bilar genom Powerbörsen, har lagt ut dom här pga de varit bilar i entusiastskick, det är också entusiaster som köpt bilarna av mig. Har gått smidigt och snabbt att sälja utan några krångliga spekulanter. Bilarna har absolut inte varit super högt prissatta, men kanske lite högre än genomsnittsbilen på blocket. | |
|
Kan tänka mig att PB är säljkanalen för rena entusiastbilar. //Marin |
|
|
Antingen köper man väl en billigare bil via blocket och fräschar upp den själv. Eller så köper man en entusiastbil och behöver (kanske) inte göra någonting. Rent ekonomiskt blir det nog totalkostnaden rätt lika många gånger? |
|
|
Annonsörerna tycker nog att det är kul med pengar helt enkelt. Är också tveksam till om de omsätts om det nu är dyrt (har ingen koll alls längre) |
|
|
Upplever att många annonsörer på Powerbörsen tror att deras bilar är värda mer än något annat? Jag sålde min 525i Touring -01 med 15400 mil på mätaren och i bra skick för 65000kr. Jag är väldigt nöjd med detta priset,för bilen är 10år gammal trots allt. Kikar man lite på PB så verkar en del tro att deras 97a med 20' på mätaren och i vissa fall importerad med x antal ägare vara värda lika mycket eller mer?! Det finns fina objekt naturligtvis,men de flesta modeller är inte på något sätt så unika att märket BMW står 40-70' över andra märken så som Audi mfl. Omsättningen på PB är nog förhållandevis lågt tror jag. |
|
|
Färskt ex på övervärdering enl mej... (Ber om ursäkt till annonsören för denna länk,men faktum kvarstår) Länk |
|
|
Det är som flera skriver att det finns fler entusiaster på autopower än på blocket. Ofta men inte alltid är bilarna som annonseras ut här mycket välvårdade sommarbilar som inte behöver säljas men kan eventuellt om rätt köpare vill ha till ett högre pris. Då många entusiaster är Pro medlemar (som jag tex) så kostar det dessutom inget alls att lägga ut en annons på prov. Jag hade tex aldrig sålt någon av min BMW bilar till "marknadsmässigt" pris, inte ens i närheten eftersom det skulle kännas som att jag får ge bort dom. Med tanke på hur mycket delar som är byta och hur mycket pengar jag plöjt ner i underhållet och konserveringen av varje bil. Sedan att de inte körs på vintern och inte mycket på sommaren heller bortsätt från min E28 är också viktigt för mig så man slipper rosten. BMW 4 Life |
|
|
Alex84; Den har samma pris på blocket och är dessutom där Sveriges billigaste 330d. Okej bara en tusenlapp upp finns en 30000milare i Norrland. Sedan tomt på 330d. Det finns olika kategorier av köpare. Se Abbes säljprocess. Där folk mailar och frågar du menar 19500kr och inte 195tkr för hans M3 E30-88. För människor som inte ser bilar som annat än förflyttningsredskap är det svårt att förstå varför en 22år gammal E30 kostar som ny Audi A1. Powerbörsen är bra för entusiastbilar/ovanligare modeller som M3 E30, Alpina B8 och fina exemplar som lätt drunknar i utbudet på blocket. Det SKA vara stor prisskillnad mellan begangnade bilar som kommit upp i åren. En risig 740i E38 med dålig lack, trasiga detaljer och diffus historik kostar 15-25tkr. Men vill man att allt fungerar. Rostfri, alltid omhändertagen är priset uppåt 100tkr om man hittar någon. Stephan |
|
|
Exakt Stepan735 och antagligen hittar man ingen eftersom ingen entusiast vill nog sälja sin fina E38 för 100k om inte ekonomin är mycket pressad om man lagt kanske 20k per år på underhåll och uppgraderingar varje år i flera år. Jag kan ärligt säga att jag hade inte ens övervägt att sätta ut min E38 för under 150k :-) Galet ? kanske det men jag hade nog fått ångest om jag lyckats sälja den för den summan också för det är jäkligt svårt att hitta en lika fin lågmilad med den utrustningen som jag vill ha och den har kostat betydligt mer i inköp + att få den i toppskick. BMW 4 Life |
|
|
10år + import + 30' mil = 59000kr !!! Vakna Stephan735i ! |
|
|
Finns många fina bilar på powerbörsen som berättigar ett högre värde än snittpriser på blocket men nog tycker jag att även powerbörsen har sin beskärda del av "vrak". När det gäller 330´n så har jag svårt att se att 56k skulle vara så fantastiskt fel pris, det är ju dessutom ett utgångspris som det kommer att prutas på om det finns nån spekulant. Men Alex84 kanske kan tala om vad bilen bör kosta? |
|
|
330:n känns definitivt som ett dåligt exempel på en högt prissatt bil. Visserligen har den gått långt men den är ju en av de abslolut billigaste 330 som annonseras. Om det känns högt beror det nog snarare på att 330 som modell är eftertraktad och kan tyckas övervärderad. Mvh Johan |
|
|
Det finns en annan bil på PB som i mitt tycke är galet prissatt. 325i -05 för 189'. Bilen har viserligen låga mil (6500mil) men har endast comf.&adv. paket. Den är minst 40' fel prissatt. |
|
|
Åsikten om bilen ifråga jag länkade till är miltalet kontra import. Vad som ligger i riskzonen beträffande bilen är enl mej risken för haveri av dieselpumpen ex. Därtill slitage av olika delar på bilen ( den har rullat sina mil ). Har ägt en långmilad BMW Diesel så jag vet vad som kan hända. Därtill vänner som upplevt samma sak med sin/sina BMW dieslar vid högt miltal. Min åsikt är att jag inte skulle betala detta för denna bil med detta miltal. Men Ni som tycker att bilen är berättigad sitt pris kanske skulle betala detta? Tiden får visa om priset står sej bra ( bilen blir såld ) eller om det sjunker? Ett ex på en annan 330 som är till salu...(Obs läs annons texten! ) Länk |
|
|
"Bilen säljes som renoveringsobjekt" men det står inte varför? Kan ju skilja rätt så mycket på vad som behöver göras då. Mvh Johan |
|
|
Precis och bilen har rullat 32' och säljes som renoveringsobjekt för 69' ?! För detta priset finns betydligt bättre och billigare bilar att äga anser jag. Faktum kvarstår att BMW's kvalitet inte berör antal mil utan i mitt tycke är den kvaliteten baserad på körglädje och prestanda,men inte kvalitet och hållbarhet. Rost,elfel mm är inte mindre förkommande hos BMW än andra märken. |
|
|
Nyckeln är som vanligt om det finns köpare och säljare som kan komma överens. Dessutom, det finns inga "SKA" och "måste" gällande hur priserna sätts. Marknaden bestämmer. Stephans principella resonemang är korrekt så när som på "SKA" som inte stämmer, nivåerna har jag ingen aning om längre. Till dig som tycker det är för dyrt, titta på andra alternativ och reta dig inte på önskemålen om pris...känner andra likadant blir det lägre...:) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.