AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.228

Spännande elfel 316ti compact -02

R0
6
R0ger
316ti Compact
Hej!

Har relativt nyligen köpt mig en 316ti compact från 2002 som beter sig lite konstigt. När jag ligger och kör på landsväg (70+) så kan den helt plötsligt tända laddningslampan och varvräknaren går ner på noll samt att den inte svarar på gasen. Ibland så hoppar den igång igen efter bara en sekund men ofta så stänger den även ner abs + antisladd och fortsätter att inte svara på gas. Låter man den vara i några sekunder och bara rulla så hoppar den igång efter 3-6 s. Trycker man ner kopplingen så stannar motorn.

Iom att den är köpt på firma så har jag garanti kvar och fick generatorn utbytt för ca 200 mil sedan och sedan dess har den fungerat bra fram till idag då den börjat att bete sig likadant igen. Någon som har en idé på vad det kan vara? Verkar inte riktigt som verkstan vet heller vad det kan vara.

Det enda samband jag kan märka är att det alltid är på landsväg, dvs hastighet över 70. I övrigt har jag svårt att hitta samband mellan tillfällena, möjligtvis att det kan ske lite oftare när jag har farthållaren i, vilken den kopplar bort när det börjar. Sedan så verkar det även ske när jag kört relativt långt, ca 10-30 mil i ett sträck, sedan stannat och fortsatt inom ca 1 timme. Då händer det när jag kört ca 3-7 mil i regel.

Mvh Roger

62
1.119
628csi
I3-17
316-76
X3-04
MC R75/5-72

BMW CS 907
Har firman kollat felkoder på bilen?

628csi
R0
6
R0ger
316ti Compact
Hej!

Vet ej faktiskt, det står felsökning debiterat på fakturan men glömde att fråga då det gick på garantin. Har dock letat lite bland gamla papper och hittat en felavsökning där felkod 2862 dyker upp:

"2862 Variabel ventilstyrnng - Spänningsförsörjning effektslutsteg
Spänningen för liten
Felet förekommer temporärt inte
Felet skulle förorsaka att en varningslampa tänds"

Ger det någon ledning?

Mvh Roger
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Gissningsvis så har du glapp. dålig kontakt på någon gemensam spänning/ jordningspunkt i motorrummet, tex till trottelspjället.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
R0
6
R0ger
316ti Compact
Hej!

Har gjort en felkodsavläsning nu och får följande intressant koder:

28D7 Generatorkommunikation
277F Motorvarvtal vevaxel
2782 Kamaxelgivare avgas
2731 Funktion kamaxelstyrning insug

Sedan får jag även 5E1A CAN signal error på bromssidan.

Är det en lågoddsare att chansa på kamaxelgivaren och hoppas att resten är följdfel? Går det att kolla kamaxelgivaren om den är trasig?

Mvh Roger
R0
6
R0ger
316ti Compact
Hej igen!

Var tillbaka dagen efter igen och då hade en felkod hoppat upp igen och det var:

28D7 Generatorkommunikation

Ngn som vet vad som får den signalen att triggas?

Mvh Roger
62
1.119
628csi
I3-17
316-76
X3-04
MC R75/5-72

BMW CS 907
Googlade på felkoden 28D7 hittade det här Länk

628csi
R0
6
R0ger
316ti Compact
Har också sett den, dock löste det sig för honom genom att byta generator vilket jag också gjort men utan att få bukt med problemen. Sedan startar min alltid utan problem förutom när den dör då jag kör.
Er
692
ErikThörn
Bmw 535da Touring M-sport -06
Kolla så att batteripolerna är åtskruvade kolla sedan pluskabel och jordkabel!

R0
6
R0ger
316ti Compact
Hej!

Har hållt på och kollat runt under huven, jordpunkterna jag hittat ser dock bra ut. Sedan så är jag brydd på vad jag vågar peta på. Är det bara att koppla loss pluspolen och sedan plocka lös alla kontakter jag hittar och gå lös med elektronikrengöringsspray? Bilel är inte riktigt min starka sida...

Mvh Roger
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.