AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.441

Sämre bil efter BMW service?

Hej

Jag har en 320d -09 med automatlåda (177 hk).

Den var nyligen inne på 3000 mila service (första servicen sedan leverans). När jag hämtade ut den kändes den helt annorlunda än innan och jag tänkte att de kanske nollat automatlådans minne men har nu kört 60-70 mil och det känns som bilen tappat minst 10 hk och en del vridmoment.

Lådan svarar inte alls och motorn har tappat en del grunt. Lite som en Mercedes...

Innan jag ringer och skäller ut dem i nästa vecka, är det någon som upplevt något liknande?

Förutom lådan kan ju motorn ha fått en annan mappning och man kan fundera om de lagt in Efficient Dynamics programmet i stället för det rätta programmet.

Med vänlig hälsning

Velodrom
bl
521
blade80
E46 330xiA, 2001
Ja har ingen erfarenhet av något sådant men det är väl inga problem att fråga folket på firman. Bara att beskriva det du upplever. Tar dom inte kritiken bra så tycker jag att du ska byta firma. Jag menar, hur sugen kommer du vara att lämna in den nästa gång. Vi svenska är alldeles för försiktiga med att klaga på dålig service, vi har ju trots allt betalt dyra pengar för det. Då är det bara att ställa krav.
Vi ska ju inte behöva be om ursäkt för att vi vill ha kvalitet. Det är väl därför vi kör BMW?!

Du borde väl också ha fått en lista på vad de gjorde med bilen?
Nej

Jag har kört min i 3000 mil, Lämnade in den för service och satt och väntade en timme. Hämtar ut bilen och den går betänkligt sämre än innan. En del är säkert att de nollställer automatlådan och då tar det ett antal mil innan den anpassar sig till min körstil. Men nu 60-70 mil senare går hela bilen mjukare, motorn lite lenare, lådan lite sävligare. Inget positivt direkt.

BMW uppdaterar säkert motorstyrning och låda med senaste program men i detta fall var det inte någon fördel. Jag har sportchassie på bilen och vill köra mer aktivt. Det värsta är att det känns som motorn tappat 10-15 hästar och en del vrid. Den gick råare förut men också bättre.

Jag skall ringa i veckan och kolla vad de gjort. Enligt serviceboken är det endast kupé filer och oljebyte

Velodrom
Er
692
ErikThörn
Bmw 535da Touring M-sport -06
Du kan nog glömma att dom programmerat om den med ista/p de tar ca 2-13tim beroende på modell och utrustning. Dock kan dom ju ha raderat adaptionerna men då bilen bara ska kopplas upp i samband med fordonskontrollen ej oljebyte eller microfilter service. Jag tror nog att de är antingen något fel uppkommet i samband med service eller liknande.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.