AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
6.577

Eftermontering av motor- & kupé-värme

ur
55
urbourbo
740i -07
CS#07936
Jag roar mig med att försöka utreda vilka alternativ som finns för eftermontering av motor/kupévärme i en E65:a (740i, 2006).

Har jag förstått saken rätt att originalutrustningen "standheizung" / parkeringsvärme är lika med en bensinvärmare från Webasto (dvs som värmer både motor och kupé via kylarsystemet)? Eller är det bara en vanlig eldriven blockvärmare?

De Webasto-återförsäljare jag hittat säger att installationsinstruktioner för E65 saknas. Eberspächer har jag inte fått något svar från. Calix har inget för E65, men Defa har en blockvärmare (el) som verkar funka (ca 8 ksek inkl montering & laddare). Defas standard batteriladdare verkar dock inte kunna erbjuda förhöjd spänning för AGM-batterier.

Bensinvärmare verkar ha starka fördelar: oberoende av eluttag och ingen ny skrymmande kupévärmare. Men å andra sidan ingen möjlighet till batteriladdning, utan istället batterikonsumerande vilket kanske kan vara ett problem på vintern (även om AGM-batteriet lär vara mindre köldkänsligt).

Någon som vet om originalparkeringsvärmaren går att eftermontera? Kostnad? Hur har andra valt att lösa problemet? Rekommenderade firmor i Sthlms-området?

Allt gott,
Ka
585
Kaparn
640i GC -12
Har använt Webasto i tre säsonger på min förra 730d och nu ien 750i. Webaston är igång i 30 minuter och det räcker för att värma bort all is och komfortvärma kupen. Webaston värmer inte motorn. Möjligen värms kylvattnet i värmepaketet upp men mängden som sedan blandas ut i kylvattnet vid start av motor tillför ingenting. Jag körde efter start 32 km till jobbet och har hittills inte märkt problem med batteriet.
Funderar trots detta på att installera elektrisk kontaktvärmare för att värma motoroljan, möjligen kan jag montera två värmare för att få mer värmeeffekt, och montera in batteriladdare, borde räcka med att ladda lika lång tid som motorvärmaren är påslagen.
Eftermontering av Webasto låter både dyrt och komplicerat.

Kaparn
Ha
289
Hamilton1974
E65 740d -04
944S2 Cab -89
Kaparn: Är du säker på att inte motorn värms också?

Enligt dokumentationen om den webastomodell som sitter i min 740d -04 som jag hittade på webastos hemsida så verkade det som om den värmde både motor och kupé...
Ka
585
Kaparn
640i GC -12
Hamilton.
Jag har också läst detta, men det tar alltid ca 4 km lugn körning innan man kan se att kylvattentemperaturen är normal, och det oavsett om värmaren varit i gång eller ej. Det tog lika lång tid med min 740i (E38) och den hade ingen värmare alls. Hursomhelst påverkas motoroljan minimalt av om kylvattnet förvärms i 30 minuter så man startar med kallt oljesystem, men kanske oljan värms tillräckligt för att förebygga slitage. Jag får ge mig ut en morgon med IR termometer och kolla ordentligt.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Om den bara värmer kupen (så kasst!) så sitter den installerad med en massa slangar och backventiler som gör att vattnet bara cirkulerar mellan värmare-kupe. Går allstå att koppla om så att flödet även går genom motorn. Kanske är svårare i "moderna" bilar om värmaren är tätt integrerad med bilens klimatanläggning. Kan vara så att det är konfigurerat så att det helt enkelt inte blir nån värme över men det tvivlar jag på, 5kw kupevärmare det är mycket det! Det brukar vara två effektsteg på dessa värmare, om den hyfsat snabbt går ner i effektsteg två när den bara värmer kupen finns ju effekt att hämta till motorvärmning.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Motorn klarar sig ändå rent tekniskt (miljömässigt är det givetvis bättre med varm motor så snabbt som möjligt) under normala livslängder, 30.000+ mil, utan extra värme. Det är ju komfortvärmen man vill åt....
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Den fabriksmonterade Webaston med fjärrkontroll är av en mindre modell än de som man kan få eftermonterade i Sverige. Likaså är gångtiden begränsad till max 30 minuter, beroende på yttertemperatur så startar den olika tidigt.

Som det skrivs i tråden värmer den fabriksmonterade värmaren kylarvätskan i en sluten, avdelad del av värmesystemet och är en "kupevärmare".

I Svergie, 08, kan man kontakta Länk de gör bland annat BMW Solnas alla eftermonteringar av bränsledrivna värmare. De klarar även av att montera i E65 samt är, vet jag av erfarenhet, duktiga hantverkare.

En eftermonterad motor- och kupevärmare kostar någonstans i trakterna kring 20kkr plus ev fjärrkontroller. För exakta priser, kontakta EBM AB.

När man kör mycket kortsträckor i stan samt kör bränsledriven värmare är det viktigt att ladda batteriet med en typ Ctekladdare ett par gånger i månaden.

Mvh
Asken
ma
7.450
marin849
Den här klena varianten av värmare, vad har den för värmeeffekt?
ur
55
urbourbo
740i -07
CS#07936
Tack igen för råd!

EBM AB har jag redan frågat, och de tackade nej pga avsaknad av installationsanvisningar för min E65-variant. 20k är dock ändå för dyrt; bättre i så fall att importera en ny bil med rätt utrustning från början. Dvs verkar som att det står mellan en Defa block/kupé-värmare eller (senare) bilbyte. Man kommer ju hela tiden på mer utrustning som vore fin att ha... ;)

Men vad tror ni om Defas laddare; hjälper den något för ett AGM-batteri, eller måste jag ändå räkna med att använda CTEK-laddaren (som kan ge högre spänning i snöflingeläget)?

Allt gott

ma
7.450
marin849
hur mycket vill du anstränga dig?
Jag kan annars rekommendera Defa 411723 1500w (finns i fyra effekter), tillsammans med en elektrisk cirkulationspump (antingen den bilen redan har eller en separat). Då får du bra med värme i motorn
ur
55
urbourbo
740i -07
CS#07936
Jag har varken utrustning, plats eller kompetens för att skruva själv!

ma
7.450
marin849
Aha, men jag tror ändå att det går att kasta bort några slangar och backventiler så att befintlig värmare även värmer motorn (även om det är en klenare värmare).

Obs tror.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Aha, Engstrand ville inte ta i den:)

marin849: Tror gör man i kyrkan men din känsla var inte helt fel. Bilar med fabriksmonterad värmare som standardutrustning, dieslarna i E38/39/46/53/65 finns det en konverteringssats för. Tyvärr är annars den fabriksmonterade värmaren för låg effekt på för att den ska orka värma både bil och motor ifrån riktigt kalla temperaturer, det var iaf vad EBM sa till mig då jag frågade de för ett par år sen. Vet inte hur stor(liten?) effekt fabriksmonterade värmarna har.

En eldriven värmare med kupeuttag funkar smidigt i den BMW jag eftermonterat det i. Aldrig mera skrapa, underbart:)

urbourbo, du får helt enkelt scanna av bytbil.com efter lämplig 760Li Facelift med extra allt och lämna saaben i inbyte, lysande:)

Mvh
Asken
ma
7.450
marin849
Men om EBM sa det till dig, trodde de det eller visste de? :)
Konverteringsats?
Det är snarare att plocka bort de delar som gör att man får en separat slinga med bara webaston.

Och vad är låg effekt?

Jaja det största problemet är väl att den är integrerad och pratar med bilen via databuss. Annars kunde man ju ordna så att kupefläkten startar först när motorn värmts upp, efter att ha avlägsnat "onödiga" slangar och ventiler och satt värmaren i serie.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Såsom lika skenheliga som en själv(går i kyrkan helgfria söndagar) så var de givetvis adekvata. De har själva tagit fram en sats bestående av ett tidur och lite annat krafs som gör att man går in och kör den manuellt, max 60 min, separerat ifrån BMWs BUSsystem. Det finns en del att läsa om här på forumet då det för några år sen var rätt poppis att köpa en sån sats till främst de många importerade E39 530D touringarna som inte hade Länk värmarvarianten med inbyggd fjärr ifrån fabrik.

Nu är jag ingen tekniker, därför låter jag tekniker sköta sitt jobb utmärkt och litar på de, men om jag inte minns fel så har BMW en Webasto Termo Top modell E som fabriksmonterad värmare. Länk Ytterligare en anledning till att gångtiden är maximerad till 30minuter är att BMW redan innan är känsliga på att det finns rätt mängd med ström tillgängligt för att alla funktioner ska fungera som det var tänkt, se tråden som trådskaparen startade när hans 740-07 krångla. Kör man kortsträckor samt har bränslevärmare bör man ladda batteriet minst 2 ggr i månaden om inte mer under vintermånaderna.

Mvh
Asken
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Länk Kikar man runt lite bland funktionsgrupperna på värmare så hittar man fler ting som gör att man kan köra värmaren med konverteringssats.
Mvh
Asken
ma
7.450
marin849
Om det är Termo Top E räcker effekten fint då den är 4,2kW.
Det står också att Termo Top E drar 26W vid full effekt. Om inte batteriet klarar en timme med 26W belastning är det något allvarligt fel (eller så drar den inte alls 26W).
ur
55
urbourbo
740i -07
CS#07936
EBM svarade följande (ang min 740i):

"När det gäller Webasto så finns det inga anvisningar till hur man kan styra elektroniken i bilen och att ge sig i kast med en sådan installation utan vetskap om hur elektroniken skall dras kan kosta mer än det ger."

Dvs frågan är:
a/ Har EBM missat något installationspaket som finns och funkar för just denna bil?
b/ Fick vi någon klarhet i effekten på fabriks- resp efter-monterade bensinvärmare? Kanske vill man alltså egentligen inte ha den fabriksmonterade i Svenskt klimat?

Precis, ingen riktig bilägare nöjer sig med mindre än extra allt... ;)

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Teoretiska fakta kan diskuteras i oändlighet. I praktiken så är ett batteri på 80Ah försett med absolut maximalt 35-40Ah när temperaturen faller under nollan. Sen så drar förutom värmaren också klimatautomatiken ström samtidigt som värmaren. BMW är väldigt känsliga på att det är bra kräm i batteriet för att allt elektriskt ska lira samma på ett bra vis. Lite kortkörnignar med rumpvärme och annat trevligt på suger lätt musten ur batteriet och det töms tämligen enkelt av en värmare som går mer än 30minuter. Många yrkesfordon, har 2 batterier när de har bränslevärmare just för att ett batteri ska alltid vara fräscht att kunna starta med. Sist men inte minst har jag lång egen erfarenhet av nyttjánde av bränslevärmare,både fabriksmonterad resp eftermonterad, av olika storlek osv.
urbourbo: Länk Länk Om ordningsamma tyska ingenjörer tar fram prylar för eftermontering så kan du ge dig sjutton på att det också finns tekniska handledningar för att stoppa in det. Eftermontering sker ofta hos tyska aukt BMWhandlare, de klarar av det. Du får räkna med att det kostar minst 20k om inte mer och då var det inte aktuellt. Kontaktar man Webasto tyskland resp grottar mer i BMWs TIS resp ETKsystem hittar man säkert vad du söker men sen ska nån ha betalt för att utföra arbetet så varför lägga ner energin på det? Jag kan få fram grejorna men lägger inte tiden på det för det är inte aktuellt att göra pga kostnaden. Om inte EBM vill skruva E65 så är det väl inge mer med det.
b) fabriksvärmare är mindre och kompaktare än de sverigemonterade, har själv sett min egen fabriksvärmare urmonterad från bilen i jmf med några andra på servicebänken.

Nu får andra tillföra mer info om det behövs, jag kan int mer:) Får bilen din en elvärmare till Jul blir den nog glad.

Helt korrekt, när man beställer ny bil och kryssar i extra allt finns det faktiskt ett av socialstyrelsen godkänt medicinskt uttryck för tilståndet. Contemporary equipment disorder:)

Asken
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Drar igång tråden igen då jag behöver en tillförlitlig värmekälla i min 745d inför stundande vinter.

Har en Webasto originalmonterad men den fungerar endast i samband med motorstart i kall väderlek för att bygga upp motortempen snabbare. Har hört rykten om att det ska gå att prg. om bilen så att man kan styra den via BC-timer, och att den dyker upp som auxiliary heating bredvid auxiliary ventilation. Någon som har lyckats med att få det att fungera? Fanns detta huvudtaget som fabriksoption till E65 diesel?

Har även funderat på att koppla ihop Länk tillsammans med en Defa intags/kupé sats. Några erfarenheter? Gäller tydligen att hitta returslangen från värmepaketet och koppla in sig där.

Mvh. Patric, BMWCS #4598
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.