AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
101.914

Meguiars produkter verkar mycket bra

Sida 7 av 9
Visa användare
108
toxtreme
318ti Compact -02
Tack för tipsen!

Ska se om jag inte har någon bekant som har en vanlig polermaskin som man kan gå över med!

Tycker själv det är konstigt att jag inte märkt någon skillnad då jag vet att medlena funkat fint tidigare, men kan ju vara så att de inte är tillräckligt grova för att jag ska se någon skillnad, är rätt schysst lyster i lacken nämligen.

Ska helt klart ta en kik på det medlet till rutorna! Framrutan behöver jag som tur är inte polera då den ändå ska bytas pga att den är blästrad så man knappt ser ut igenom den när solen ligger på och att det är en del stenskott och en spricka i den. Är egentligen bara sidorutorna som är illa tilltyglade, bakrutan är hur fin som helst.. man undrar ju lite hur bilen blivit behandlad innan jag köpte den egentligen :/

Visa användare
929
melzen
118D E81 -10
Mercedes 250 CGI -10

Z4 Coupe -07 (såld)
530D E61 -05 (såld)
SAAB 2.0t Vector/Aero -03 (såld)
Tänk på att använder du grova medel så bilar dom repor i sig så du behöver gå över bilen med finare medel i ett eller två steg till innan du lägger på en försegling.
bo
171
bosson
730d -06
Har läst många olika trådar om polering nu och inte blivit så mycket klokare. Jag har 2 bilar och på båda finns det ju en och anna grov repa som ja vill pröva att få bort. Tänkte polara och waxa dom och har kikat på Meguiars sortiment men det finns ju hur mkt som helst att välja på. Vilken bör jag använda till dom ställen där det finns grövre repor? sedan vilken cleaner/polisher är bra för att få upp lystern i lacken och få bort vanliga tvättrepor?

Ska jag köra
1. ScratchX 2.0 (på mindre områden me grövre repor)
2. Meguiar's
Mirror Glaze #105 Ultra Cut Compound (polera med maskin)
3. Meguiar's
Mirror Glaze #205 Ultra Finishing Polish (polera med maskin)
4. Meguiar's NXT Tech Wax 2.0 (532ml)

#105 och #205 innehåller 946 ml var. hur många bilar räcker det till? och räcker waxet till fler bilar också?
_k
63
_kim_
520d -13 (F11)
M5 -99 (E39)
528i Sedan -96 (E39)
Bosson: Jag gjorde en beställning för ett tag sedan och tänker köra precis som du skrev där. Dock valde jag ett annat vax som många verkar tycka är bra Länk

//Kim
bo
171
bosson
730d -06
Okej kim, kanske kör på den då:) någon som vet hur länge ovanstående produkter räcker? Ska använda det på 3-4 bilar.
do
641
dobo
BMW 640 GC n55 mhd steg 2+
Jag funderar över en ny beställning bestående av 3 steg men vet inte om man ska satsa på ultimate serien eller deep crystal paint serien? Därefter lackförsegla med ultima paint guard plus, någon som kört med dom båda serierna och kan tala om skillnaden eller någon som har synpunkter?

hy
631
hybris
1-serie M Coupé (2012) - Såld
X5 3.0d (E70) - såld
Tesla model S P85+
vaxade min 1M med Collonite! Superbra! Allt för hand och gick hur bra som helst. All rengöring var med Meguirs. ;-) Behöver ingen maskin på min nya bil ännu...
_k
63
_kim_
520d -13 (F11)
M5 -99 (E39)
528i Sedan -96 (E39)
Sådär, då har man gnuggat med lera och polerat bilen äntligen.
Körde från 08-23 idag i ett svep. Men fan va ont i ryggen man fick då.

Nu är det bara vaxet som ska på imorgon, så jag tänkte kolla om det finns nått bra att torka av alla rester från polermedel o skit med ? Använder ju microfiberdukar nu, men om det är lite fläckar som sitter lite hårdare eller så. Lite vatten eller bara torka med torr duk ? Hur brukar ni göra ?

Har sett i videor på youtube att vissa sprayar på något och sedan torkar.

//Kim
råbban
Gjorde för någon vecka sedan min bil vår fin och efter lovord både på denna sida och på andra ställen så valde jag Meguiars produkter. Började med Speed Glaze#80 för att senare avsluta med Next Gen Tech Wax 2.0 . Blev verkligen supernöjd med resultatet men det som förvånade mig var att bägge produkterna var väldigt "kletiga" vid bortvaxning/avpolering? Gjorde som jag alltid brukar göra - La på med oscillerande maskinen tunt lager hela bilen sedan polera i samma riktning. Har tidigare använt Sonax som definitivt aldrig "kletat" . Vad kan jag gjort för fel ?Eller bör men bara vänta längre med Meguiars? Är Meguiars känsligt för temperaturen ? Garaget var väl kanske bara cirka 10-13grader vid tillfället..
råbban
Förtydligande :

Särskilt Next Gen Wax fick man jobba lite extra för att få bort flammigheten.(När det kletade)

Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Håller med om att Meguiars prod är grymt bra o lätta att arbeta med..sen är frakten+leveranstiden oxå ett stort +

dessa prod håller jag mig till:

1. *Schampoo* Meguiar's NXT Car Wash (1892ml) £14.99

Länk

Länk

3. Meguiar's NXT Tech Wax 2.0 (532ml)

Länk

4.*Fälgrengöring*Wolf Chemicals Gel Wheel Cleaner Decon Gel (1L)

Länk

5. *Däckglans*Meguiar's Endurance High Gloss Tyre Gel (473ml)

Länk

6. *Microdukar 3-pack*Meguiar's Supreme Shine Microfibre Bundle (3 pack)

Länk

7. *Spray Vax* Meguiar's Ultimate Quik Wax Spray (450ml) som jag använder till att vaxa fälgarna,avgaspip m.m

Länk

Gliptones prod till skinnet

Länk

GT12 Gliptone Rengöring 250ml

GT11 Conditioner/Creme 250ml

**samt Ditecs STORA sämskskinn 65x55cm**
Visa användare
108
toxtreme
318ti Compact -02
Tja!

Har nu polerat bilen, dock körde jag latmanna-metoden och valde att använda mig av Scratch-X och Ultimate Compound. Måste säga att scratch-Xen var riktigt bra, gjorde många av mina större repor mindre! Tummen upp :D

Så ja, meguiars var finfin skit! Lätt att torka av med vilket uppskattas
pi
93
pixworld
520d (F11) -15
Tänkte beställa lite lack produkter från Shinearama, och funderar om det finns någon bra produkt för instrumentbräda mm
Jag har allt för ofta sett bilar förstörda av blank smörig vinylglans som fullkomligt kladdar ner en bil, när allt damm med tiden binds i detta.

Men finns det någon som hittat en produkt som verkligen återställer instrumentbrädan till nyskick, även långsiktigt, och utan kladd?

Jag vill ha den matt, men att återfå de fräscha ytan igen.
Någon som provat Meguiars produkt eller motsvarande och kan ge lite tips eller synpunkter?
/Pix

Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Prova 303 Aerospace Protectant, den ger en matt yta. Fungerar även på andra plastdetaljer och gummilister. En extra finess är att den skyddar mot UV-strålning, tror det är solskyddsfaktor 40 :)

/Masten
m3
260
m3rso
Billös
Min bil har varit inne på en rekond firma. Bilen är i sämre skick än vad den va innan jag lämnade in den. Har påpekat det för rekondaren men han bryr sig inte så mycket. Han säger att han la på en lackförsegling med. Känns nu som om det var bortkastade pengar och ett helvetes dåligt jobb. Funderar nu på att köpa hem grejer och testa Meguiars produkter. Jag har inte gjort med maskinen innan, så funderar på ta allt för hand. Vad ska jag ha för produkt för att få bort den lackförseglingen som sitter på nu.
kr
512
kris
E93/E90/F07/997.1S
701/999s/FZ750
Tråkigt att höra. Grejen med maskin, en med dubbla oscillerande trissor, är att det går inte riktigt att göra fel och det blir väldigt jämnt. Minns förr att det ibland kunde bli ganska flammigt på vissa lacker om man kör för hand och "vanligt vax". Nu använder jag Menzerna Fast Gloss och sedan Ultima Paint Prep och sist Ultima Paint Guard Plus.

Alternativ är här ett bra startkit:
Länk

Till detta behövs en polermaskin med dubbla oscillerande, säljs både här o där för 3-400.

Lycka till! (ps. har domkraften kommit?)
m3
260
m3rso
Billös
Tack för tipset kris. Så du menar att en amatör som jag kan göra det med dubbla oscillerande trissor? Ne inte än hoppas det kommer idag.

MVH
Tänkte jag skulle tipsa om en bra sida att beställa ifrån nu när euron är så låg.
Bor i Tyskland men frakten till Sverige är bara 10euro. Fick varorna på 2dagar.

voelkner.de

When Batman takes a vacation he does the Gumball
Ni som använder Meguiars däckglans (Bianca tex.)... Upplever ni att den "skvätter" på sidorna av bilen vid körning?? Har märkt att dörrsidorna blir prickiga av däcklansen, mest på X5:an. Trodde först jag tog för mycket, men det verkar inte vara problemet. Tips?
do
641
dobo
BMW 640 GC n55 mhd steg 2+
WGN
Köpte också nyligen Meg Endurance Tyre Gel och såg idag att det var svarta små prickar på mina fälgkanter. Detta är garanterat däckglansen då jag fick det efter biltvätten och appliceringen av produkten. Jag eftertorkade även som man ska enligt bruksanvisningen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.