AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
101.913

Meguiars produkter verkar mycket bra

Sida 5 av 9
C.
590
C.Ek
Lexus IS250 -08
60 grader utan sköljmedel fungerar utmärkt. 90 grader rekommenderar de inte för handsken.
Fr
258
Fredde71
F31 320d M Touring -13 Min första nya bil! Byggd Juli 2013.
E46 M3 SMG -03

Honda NX650 Dominator -88
Husaberg FE400 -97

BMW CS#7985
BMW SC#997
Meguiars har väldigt många olika produkter för samma "funktion" så att säga. Deep, NXT, Gold, Ultimate osv
Man undrar ju lite varför det är så. All produktutveckling kostar ju pengar och att då driva flera olika system för samma funktioner verkar onödigt? Och de respektive systemen beskrivs lite som det bästa som finns. Ultimate verkar vara deras senast framtagna serie och på tex Ultimateseriens lackskydd står det att detta är deras bästa lackskydd (Längst hållbarhet, mest avancerat, enklast handhavande osv). Varför då inte skrota de andra? Tex NXT går ju bort då, det är väl ingen som vill köpa det näst bästa för ungefär samma pengar? (Skiljer drygt 100 kr på dem)
Att man har ett system för äldre lacker och ett för de nya kan man ju förstå, men behövs det flera?

Jag har aldrig provat Meguiars produkter men tänkte testa dem nu efter att man läst allt bra om dem.
Men iofs finns det ju andra märken som också hyllas otroligt. Poorboys, Chemical Brothers Autoglym, Lahega, Menzerna 3M osv finns ju hur mycket som helst.
Det beror väl liksom på vilka grejer man använder och lär sig använda. Inga saker är ju bra om man inte kan använda dem på rätt sätt. Och har man kört samma produkter en 4-5 gånger (bilar) så är det väl först då man riktigt lärt sig hur de ska användas för att lämna bästa resultat. Och du hyllar man det märket och håller sig till det för att man tycker det märket funkar bra. Så funkar det ju hos proffsen med, man hittar ett märke som man tycker funkar och sedan håller man sig till det och får ett jämnt och bra resultet på sina arbeten. De vill ju inte hoppa mellan olika märken och ta lärotid för dem och dessutom inte veta vilken kvalitet de lämnar. Kommer kunden tillbaka efter en månad för att inte lackskyddet inte höll så länge som utlovat är det ju inte så kul...

Bara lite reflektioner på fenomenet med många olika produktserier.
Tänkte som sagt prova Meguiars.
Vissa bilar vill man ha ett bra och hållbart lackskydd på som man inte behöver putsa ihjäl sig på varje månad (läs bruksbilen) och på vissa bilar (läs M3:an)vill man putsa ihjäl sig på varje månad för att hålla dendär "nyvaxade" ytan på! Och den sistnämnda bilen verkar ju passa för att testa Meguiars på. (Och bruksisen får nog med känna på samma tvättmedel om det visar sig vara så fantastiskt som man läst senaste tiden)

Så till huvudfrågorna!
Vilket tvättmedel är bäst, oavsett vilket system man använt? Har sett att Ultimate Wasch & Wax får väldigt positiva omdömmen. Är det bättre än NXT linjens tvättmedel, eller är det samma? Båda verkar vara uppbyggda med samma teknik?
Tror jag satsar på en test av Ultimate-linjen. Proffslinjen de har har ju hängt med ett tag, om man ser till produktnamnen då alltså, de har säkert utvecklat produkterna. Men hur är dessa produkterna. I tråden här har ju nästan bara konsumentprodukterna testats. Ska man välja proffs eller konsument linjen?

"Det är viktigt att lära sig av andras misstag!
Man hinner inte göra alla själv..."
Fr
258
Fredde71
F31 320d M Touring -13 Min första nya bil! Byggd Juli 2013.
E46 M3 SMG -03

Honda NX650 Dominator -88
Husaberg FE400 -97

BMW CS#7985
BMW SC#997
Länk
Länk
Här är två ställen i UK som säljer bla Meguiar billigt och har billig frakt till Sverige.

"Det är viktigt att lära sig av andras misstag!
Man hinner inte göra alla själv..."
Ag
396
Agathorn
BMW 135ia Coupé -08
Jag använde mig för första gången av Meguiars Tech Cax 2 (vill jag minnas att det hette) och resultatet efter vaxningen blev ju mycket bra! (ingen polering innan dock, lacken är dock bara 3 år gammal och välskött).
Men redan efter 1:a tvätten (ingen avfettning innan) så såg jag direkt att ytan blev mera sträv. Nu efter 2 tvättar till så känns det inte som att det är mycket vaxskydd kvar. Det var nu 3 veckor sedan jag vaxade.
Ska det vara så kort tid även om jag inte avfettat bilen efter vaxningen? Har det att göra med att jag inte polerade innan? (jag tvättade noga dock med meguiars schampo).
Jag ska lämna in bilen till ditec om 3 veckor så efter det blir det inte aktuellt men svärmor ska köpa vax och jag vet inte riktigt vad jag ska rekommendera till henne.
Länk
Ag
396
Agathorn
BMW 135ia Coupé -08
:)
Visa användare
49
vlanibet
F11 2012"
GLARE® PROFESSIONAL POLISH - LACKFÖRSEGLING

Testa denna och njut av din bils utseende tills vidare

Lo
55
LordGoder
525iA -94
Har suttit o tittat o spånat en bra stund nu, ser ut att bli en härlig beställning från UK med allt möjligt blandat, tanken är att ordna till sommarbilen, som än så länge lyser med sin frånvaro, så får fixa till min 525 e34 sålänge även fast den används dagligen o mest hela tiden så vet inte riktigt när tiden ska finnas.
Den är riktigt illa åtgången i lacken så får se om det går att polera iordning över huvudtaget, om det inte går så får det bli ett projekt över sommaren att plocka ner den o slipa samt lacka iordning den!

Jag bränner mer än gärna det bränsle du försöker spara
Fr
205
FredrikNacka
530xDA Touring M-sport -13
Fick precis hem 4 st Maguiars varor från Shinearama:

Ultimate Polish (473 ml)
Ultimate Wax (473 ml)
Tyre Dressing (709 ml)
Maguiars #40 (473 ml)

Frakten är otroligt billig tycker jag - £3.50. Varorna postades i måndags och jag fick dom hemlevererade idag torsdag kl 13.
Pris i den svenska web-shopen är uppskattningsvis drygt 1000 kr (#40 finns inte här), jag betalade £52.84=578 kr. Mycket nöjd med Shinearama!
Visa användare
49
vlanibet
F11 2012"
Gäller bara WAX och ingen lackförsegling

Den här waxet utklassar alla andra waxer upp till 600sek med hästlängder....

Collinite Super Double Doublecoat Auto Wax (No. 476s)

Vill du har det bästa WAX oavsett pris köp denna:

Pinnacle Souveran Paste Wax

Skillanden mellan de är inte mycet stor när det gäller glans......fast hållbarheten på Collinite är bättre och Pinnacle är bättre oå glans.

Du kommer att vara 300% nöjd med båda.

Lackförsegling har bättre hållbarhet fast sämre glans.

OBS!!!

Meguiar's Ultimate serien har båda sämre glans/hållbarheten en ovan nämnda produkter.....fast ok pris/prestanda.

Min favoritwax är Collinite Super Double Doublecoat Auto Wax (No. 476s)
Hållbarheten på Collinite är minst 6-8 mån.

Den är 100% grym.

Visa användare
49
vlanibet
F11 2012"
Däremot Meguiar's Ultimate Wash & Wax är det bästa shampoo som jag har testat....mycket bra wax innehåll som skyddar längre. 10 poängare.

_k
63
_kim_
520d -13 (F11)
M5 -99 (E39)
528i Sedan -96 (E39)
Efter att ha läst den här tråden nu så kan man ju inte låta bli att göra en beställning.

Jag tänkte börja med Meguiar's ScratchX 2.0 (207ml) och köra den endast där jag har lite värre repor. Sedan är jag lite osäker på vad jag ska använda, det bör väl vara något som tar hyffsat då jag har en massa små fina tvättrepor som syns väl på den svarta lacken, så kanske Meguiar's Mirror Glaze #83 Dual Action Cleaner Polish (946ml), vad tror ni om den ? Sedan gå över med Meguiar's SwirlX (450ml) och avsluta med ett vax. Där blev jag sugen på att testa Collinite Super Double Doublecoat Auto Wax (No. 476s) (18 fl. oz).

Så, vad tror ni om mitt upplägg ? Vad bör jag ha för hårdhet på polertrissorna till respektive polermedel ?

Mycket tacksam för svar så jag kan dra iväg min beställning.

//Kim
_k
63
_kim_
520d -13 (F11)
M5 -99 (E39)
528i Sedan -96 (E39)
Det blev en annan sort av polermedlet, men hoppas det ska bli bra.
Sen blev det även lite annat smått och gott =)

Räcker det med 50g lera för att gå över hela bilen ? Några tips på hur man använder den på ett korrekt sätt ? Blir det någon vidare skillnad mot att bara polera ?

Blev dessa prylar

Meguiar's ScratchX 2.0 (207ml)
Meguiar's Mirror Glaze #105 Ultra Cut Compound (8oz)
Meguiar's Mirror Glaze #205 Ultra Finishing Polish (8oz)
Meguiar's NXT Car Wash (1892ml)
Collinite Super Double Doublecoat Auto Wax (No. 476s) (18 fl. oz)
Meguiar's Water Magnet Drying Towel (single)
Meguiar's Supreme Shine Microfibre Bundle (3 pack)
Meguiar's Deep Pile Microfibre Wash Mitt (single)
Meguiar's Engine Dressing (450ml)
Meguiar's Ultimate Protectant Dash & Trim Restorer (355ml)
Meguiar's Even Coat Applicator Pads (2-pack)
Meguiar's Unigrit Finishing Papers - 2500 Grit (1 sheet)
Meguiar's Unigrit Finishing Papers - 3000 Grit (1 sheet)
Meguiar's Quik Clay Detailing Kit (473ml + 50g)
Meguiar's Hi-Tech Sanding Backing Pad (single)

Notan slutade på 1575kr inkl frakt om jag har räknat rätt. Helt okej om man jämför med att lämna bort jobbet.

//Kim
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Släng med en EZ Detail Brush för fälgarna också, världens bästa fälgborste! Länk . Finns även en mindre variant som passar perfekt i småskrymslen; Länk . Jag har bägge två :)

50 g lera bör räcka för att gå över bilen. Jag använder Sonüs-lera (100 g, Länk ) som jag delar i tre bitar. En eller två delar brukar gå åt på en fullstor bil för mig, i mitt fall min C5 kombi. Dock beror det förstås på hur mycket föroreningar som sitter i lacken. Tänk på att om du tappar leran på marken så får du inte fortsätta använda den, så ett tips är att köpa några stycken så du har i reserv.
Var jag du skulle jag skippa Meguiar's-kitet med lera - glidmedel blandar du enkelt till själv. Köp istället Sonüs-leran jag länkar till ovan och blanda eget glidmedel av vatten och vanligt schampo i en sprayflaska. Billigt och fungerar utmärkt!

Ytterligare ett tips är att lägga till en flaska Iron-X till din beställning, Länk . Luktar avskyvärt, men är oerhört effektivt mot flygrost. Använd det innan du börjar med leran.

/Masten
_k
63
_kim_
520d -13 (F11)
M5 -99 (E39)
528i Sedan -96 (E39)
Jag var som vanligt lite för ivrig och gjorde beställningen innan jag fått svar.
Men det kommer garanterat snart bli en till beställning, så jag kan komplettera med mer lera och Iron-x :)

Fälgborste vågade jag inte beställa då jag känt på farsans. Den var ju på tok för hård i borsten, skulle ju bli repor direkt med den. Ingen risk med en av lite bättre kvalité ?

//Kim
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Jag tror inte du behöver vara orolig för att få repor på fälgarna. Borstarna jag länkade till är väldigt mjuka och håller dessutom mycket vatten om du först doppar dem i schampovatten.
Det fina med den stora borsten är att du kommer åt så du kan rengöra hela insidan av fälgen.

/Masten
hy
631
hybris
1-serie M Coupé (2012) - Såld
X5 3.0d (E70) - såld
Tesla model S P85+
Kör också på Meguiars grejer. Riktigt bra! Dock enig om att man med fördel kan prova andra vaxer, dukar mm.
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Samma här

Meguairs NXT Car Wash,Microfiber Wash Mitt,fälgrengöring,Ultimate Quick Wax,samt microfibertrasor

Men jag föredrar Ditecs STORA Sämskskinn till torkning..köpte förra året ett nytt,efter att ha haft de gamla i 7 år nästan..köper de till inköpspriset,men de är ändå några 100-lappar..men väl investerade enligt mig själv
testade Magnet Towel..Kom inte alls överens med handduken,och efter 2 tvättar så håller handduken till i dom nedre regionerna istället..tycker den är bättre att torka fälgarna med,än själva bilen
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Lyfter denna tråden lite då jag inte riktigt får grepp om vad jag ska beställa.

Jag har en 535D som är Svart II och vill ha ett bra lackskydd och max lyster i lacken. Vilket ska jag beställa? Bilen kommer givetvis att poleras grundligt innan.
Kör man samma lackskydd på rutorna eller ska man ha något annat där?
Vilket snabbvax rekommenderar ni för att hålla liv i glansen?
Vilket schampoo rekommenderas? Använder idag bmw orginal och tycker det är bra men tänkte byta till Meguiars nu när mitt schampo ändå är slut.

There are lots of good sportcars on the road. I know I pass them all the time.
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Meguairs NXT Car Wash
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.