|
Sida 4 av 9
|
|
|---|---|
|
@M3blackpearl: Langa gärna upp lite före-efter bilder här, vore kul att se. :) Ang. vaxning av fälgar, kör du på med ett vanligt vax ovanpå de alltså? Jag tänkte använda Meguiar's NXT All Metal Polysh för att fräscha upp de, men det funkar alltså att lägga ett vaxlager på alufälgarna också? Har inte köpt någon cleaner så jag får köra på ordentligt med avfettning på lacken och en rejäl tvätt innan det blir dags för SwirlX! |
|
| Tack,tack allesamman | |
|
Skall lägga upp lite bilder, lägger under dagen eller i morgon. Har dock inga bilder "före" poleringen. @Cadaver Jag använder NXT Generation Tech Wax 2.0 på mina M3 CSL fälgar, blir hur bra som helst och jag behöver inte använda avfettningar m.m. för att få hårt tvätta bort smuts. Det spolar jag mer eller mindre av, eller tar enkelt med svamp. Men Cadaver, gällande avfettningen så skall du absolut köra med det så du blir av med wax:et. Men sedan så hade jag varmt rekommenderat att du kört ett rengöringsmedel dvs. ett polermedel från Meguiars innan du kör SwirlX. Typ: Deep Crystal Paint Cleaner, med ett sådant medel så polerar du upp lystret djupt i lacken som jag beskrev tidigare. Jag testade mig fram och jag började först med att bara köra Swirl-X. Sedan gjorde jag om allt från början enligt Meguiars Step 1 till 3. (Ex. Paint Cleaner, Swirl-X, Wax). Det blev en jäkla skillnad i djup och lyster. Kör på det! Bara avfettning gör inte att lacken blir skinande ren i djupet. Mycket tips kanske, men det är riktigt roligt att tvätta/polera bilen idag med dessa medel för det blir så jäkla bra. Så våga testa! |
|
|
Finns vax speciellt anpassade för fälgar som tål högre temperaturer och står emot bromsdamm mm bättre. Länk Kan ifs nästan vara samma sak, fast de får sälja en produkt till... :) |
|
|
Har inga "före" polering bilder. Men här kommer lite efter iaf. Jag körde följande Meguiars produkter (allt med ecentrisk maskin): 1.Deep crystal paint cleaner 2.Ultimate Compund 3.Swirl-X 4.Nxt Gen 2.0 Tech Wax Länk Länk Länk Tre, fyra tvättar senare körde jag över med yttligare ett lager Nxt Gen 2.0 Wax. Hjälper gärna till med fler frågor, om ni har några! |
|
|
@M3blackpearl Ser riktigt fint ut, bra jobbat! Sen är det inget fel på bilen heller =) Min M3:a är titanium silver så den är lite mer förlåtande när det kommer till smuts o dyl. Tänkte inhandla lite polertrissor på Mekonomen, för SwirlX medelhårda oranga och för Tech Wax mjuka svarta. Sen är jag inte helt hundra om jag ska applicera vaxet för hand eller maskin (Cotech dubbelosc.), vad blir det för skillnad egentligen? För SwirlX känns det vettigt, men inte lika mycket för vaxet. Så du lägger på vaxet efter ett par tvättar igen, utan att köra hela processen med avfettning etc, hur blir resultatet då? |
|
|
@Cadaver Tackar, visst blev det bra. All ära att lämna in bilen och få den lackskyddad via en firma, men det är fasen roligt att göra ett bra grundjobb själv. Ta en öl på det och helgen är räddad :) Blir perfekt gällande trissorna. Gällande vaxet så tycker jag du skall känna dig fram, jag la alltid på vax för hand förr men tycker det är smidigare med maskinen faktiskt. Dra på vaxet med maskin nu första gången, tycker du inte om det, så kör med hand. Yes, efter några tvättar är det bara att lägga på vax igen, OM du inte känner att du har fullt med tvättrepor och vill köra på SwirlX igen. Men har du tvättat rätt så är det bara att vaxa. Resultatet blir som din första polering, perfekt! (Varför jag la på ett andra lager vax är, just för att få ett lager skydd till) Men dra absolut inte på avfettning igen! Har du gjort ett sådant grundjobb som du kommer göra nu så kommer lacken hålla sig. Känner du dig uttråkad under vintern 2011 så visst, gör om allt :) Men annars, nej nej ingen mer avfettning. Kör hädanefter med Meguiars tvättmedel Next Gen. Hade gärna kikat på din titansilver när den är polerad! Ps. Ännu ett tips gällande vaxet. För att lättast avgöra om vaxet har härdat, dra fingret försiktigt över en yta. Får du en smetad yta, låt torka 5minuter igen, återupprepa. Får du inget kladd, så kör hårt! :) |
|
|
Här kommer lite bilder efter dagens tvätt (Meguiars NXT). Har fortfarande ett schysst lager kvar av Sonax Polish och Sonax Flytande Hårdvax så jag väntar ett tag till för en helpolering med SwirlX och NXT Wax. Behandlade dock fälgarna iag med Meguiar's NXT All Metal Polysh samt avgasrören. Avslutade med flytande hårdvax på fälgarna för lite extra skydd. Blir kul att se sen om det är någon skillnad mot nu. Länk Länk Länk Länk Länk Länk |
|
| @Cadaver Ser riktigt pent ut! | |
|
La precis också en beställning på lite grejor från UK. MEG-X1160 Meguiar's Ultra-Safe Wheel Spoke Brush (single) 1 @ £9.99 MEG-X3090 Meguiar's Tyre Dressing Applicator (single) 1 @ £4.95 MEG-X2020 Meguiar's Supreme Shine Microfibre Bundle (3 pack) 1 @ £14.95 MEG-X2000 Meguiar's Water Magnet Drying Towel (single) 1 @ £11.99 Shipping by Road (4-5 days) : £8.00 Total charged : £49.88 Fan så mycket billigare där. Köpte tyvärr vax och tvättmedel från svenska sajten innan jag såg denna tråd. |
|
|
Grejorna kom snabbt och säkert från England och de tog tid att lägga lite godis och en "luktegott". Så jag gick faktiskt in och gjorde ytterligare en beställning på fler grejor (ska skämma bort bilen rejält). Man kan väl inte säga att svenska Meguiars shop har bra service. Beställde den 21:a där och har fortfarande inte fått grejorna. Mailade och fick inget svar. Ringde och då sa de att DHL hade hållt paketet. De skickar nytt omgående var svaret. Så nu är det väntans tider igen. Kommer inte grejorna tills imorgon avbeställer jag skiten och kommer aldrig att handla eller rekommendera dem. Är ju också svinaktigt dyra jämfört med Shineorama. Min bil Länk |
|
|
Fick också godis och en sån där doftgrej. Tycker också att shineorama har mtcket bra kundservice. De svarade blixtsnabbt när jag hade lite frågor. BMW 4 Life |
|
| Jag beställde sent på tisdagen och fick prylarna levererade efterföljande fredag morgon. Helt fantastiskt! | |
|
Mina Meguiars Supreme Shine microfiberdukar har börjat avge en herrans massa småfiber! INTE roligt efter att man lagt ner en massa poleringsarbete på bilen :-/ Nån mer med detta bekymmer? Mina är ca 6 månader gamla och har tvättats och torkats i maskin. |
|
| har för mig att man inte ska torktumla dom ? och inget sköljmedel | |
| Ingen tumlare och inget sköljmedel nej, det stämmer. | |
|
De är tvättade i 40 grader, låg centrifugering, inget sköljmedel. Torktumlade varmt, ej hett. Allt enligt Meguiars eget forum. Jag ser att där finns några trådar om dukar som ger ifrån sig fibrer. Verkar som att vissa har detta problem och andra inte. Kanske varierar kvalitén? |
|
|
Här kommer efter färdigt polering för nån vecka sen. Körde: Rejäl avfettning Meguiars NXT Car Wash Swirl X (med polermaskin) Meguiars Tech Wax 2.0 (delvis med polermaskin) Länk Länk Länk Länk Länk |
|
|
en fråga till er experter ;) har nyligen börjat använda min tvätthandske från Meguiar , man ska ju tvätta dem i tvättmaskinen men med eller utan sköljmedel samt hur många grader? fiberdukar ska ju tvättas i 90 grader utan sköljmedel så jag blev lite osäker.... |
|
|
@mannen Jag tvättar av de för hand med tvättmedel, funkar lika bra. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.