AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.007

Oljeläckage M60B40 (Bilder)

os
563
ostmacka
540i/6 -95
X5 3.0i -04
735i -89

Tjena
Jag har nyligen köpt mig en 540i/6 -en riktigt härlig bil, som dock kommer få stå i garage och invänta våren från och med nu. För ett tag sedan hissade jag upp bilen för att kolla skicket undertill och möttes då av denna syn:
Bild 1: Länk
Bild 2: Länk
Bilderna är tagna ståendes under kylaren, uppåt och bakåt mot oljetråget.

På bild 2 ser det värre ut än vad det är, det droppar inte eller så utan snarare verkar det vara vatten som stänkt upp under bilen alldeles innan jag hissade upp den så att det ser "blötare" ut. På bild 1 är det däremot äkta oljeklet. Det droppar inte här heller, men är definitivt olja. Jag har kört bilen ungefär 120 mil sedan köpet och inte noterat att oljenivån sjunkit. Ej heller har den lämnat minsta lilla oljefläck på det torra garagegolvet där den brukar stå. Men att det är olja är jag tämligen säker på... fick det även "konstaterat" av en okänd äldre herre som blev nyfiken och traskade in i GDS-hallen när jag tog fotona. Tror han passade på att mumla "skitbil" också innan han gick ut och åkte iväg i sin splitter nya V70...

Hur som helst, här kommer frågorna: Är det någon som känner igen detta och vågar sig på en gissning om var det kommer ifrån? (oljeläckaget alltså, inte gubben ;) Till våren ska det fixas men jag har varken tiden eller de korrekt placerade tummarna för att göra det själv. Men jag vill förbereda mig mentalt på denna icke-planerade reparation. Så... vad tror ni? Var kan läckaget vara? Hur har kletet kunnat sprida ut sig så?

au
362
audidriver
540iAT -97
kan vara precis vad som helst. det jag skulle gjort är att tvätta rent all olja, sedan är det lättare att se var det kommer ifrån när du kört ett tag
kolla högsta punkten oljespill finns på motorn, är motorn torr ovanför tråget så är det ju säkert trågpackningen.
känn på alla trågbultar så de är dragna ordentligt, inte ovanligt att de lossar med åren.
lycka till!
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Skulle inte alls bli förvånad om det är servopumpen.
Även vänster motorkudde brukar ge upp och börja läcka, dock inte sådär mycket.

Det är ju inte helt ovanligt att man skruvar loss oljetråget för att dra åt oljepumpsbultarna, någon kanske slarvat med återmonteringen så det helt enkelt är tråget som läcker.
os
563
ostmacka
540i/6 -95
X5 3.0i -04
735i -89

Hej igen, tack för tipsen!
Jag hissade upp bilen igen i samband med byte till vinter-/avställningsdäck och gjorde en lite utförligare kontroll samtidigt som jag försökte tvätta bort så mycket som möjligt. Trågbultarna verkade sitta fast iaf, likväl var det kladdigt runt hela tråget, men även stänk ovanför det både här och där. Min okvalificerade gissning är att det är mer än ett läckage, varav det ena är servoolja. Motoroljenivån var fortfarande oförändrad men servooljebehållaren var snart tom. Dels trycker den ur sig olja vid slangklämman alldeles under behållaren och det verkar sprida sig friskt, men det verkar även vara läckage på en av slangarna. Jag får väl börja med att ta itu med det och se vart det leder. Tycker att bilen vibrerar lite på tomgång också så det är säkert mer på gång. "Att göra"-listan till våren börjar bli väldigt lång...

Tack för tipsen iaf. Kommer jag ihåg det ska jag skriva här igen och berätta vad det var när problemen är lösta.
Servoolja. läcker alltid i höjd med stötfångaren rakt in. Det är i övergången mellan slangar som det behövs en ny klämma. Original håller inte tätt. Enda gången jag varit med om att motorolja läckt är #794 läckte från oljefilterbehållaren. Behållaren var sprucken och tryckte ut olja när bilen var varm. Annars aldrig under snart 9år och 8st M60B40.

Stephan

os
563
ostmacka
540i/6 -95
X5 3.0i -04
735i -89

Jag hoppas verkligen att så är fallet även här. Jag ska leta vidare nästa gång jag ser bilen, om två veckor. Att jobba 40 mil från hemmet har sina nackdelar =/
Tack för tipset Stephan.
Visa användare
31
Helena325
325ia Coupé -92
prova omega, har själv använt de vid läckage i servon... de blev bra efter 1-2 veckor när man hade kört lite grann.

Får man inte köra BMW kan man lika bra cykla
os
563
ostmacka
540i/6 -95
X5 3.0i -04
735i -89

Omega? Antar att det är något som motsvarar kylartätning, fast för oljor? Eller? Det jag hittat när jag googlat på Omega och oljor verkar vara något annat...
@Stephan735i
Värdefull information! Tack!
Men hur kommer man lättast åt att byta slangklämmorna i övergången?
BlackShadowE34; Plockar bort framstötfångaren. Då blir det genast enklare.

Mvh Stephan

ma
358
majtii
F36 4-serie
Byt slangklämmorna till servobehållaren och och även o-ringen till locket innan du börjar kladda med tillsatser.
Håll koll på vilken hydraulolja du ska ha i, blanda INTE.
Ok, så även om jag tänkt byta alla slangklämmor så räcker det med att ta av stötfångaren? Behöver alltså inte hissa upp för att komma åt?
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
I min 530 ser det ut som man kan komma åt utan att ta bort fångarn om man bara ska byta klämmor, eller har jag fel ?
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Du har ju en E39?
os
563
ostmacka
540i/6 -95
X5 3.0i -04
735i -89

Jaha, då har det blivit vår igen och jag har börjat ta itu med oljeläckagen. Tänkte göra en uppföljning i tråden nu när jag vet var oljan kom ifrån.

Servoolja var den huvudsakliga boven; det läckte vid flera slangklämmor enligt verkstaden. Jag slog aldrig i någon tätningsvätska av typ "omega" så har ingen aning om hur det skulle ha funkat.

Tyvärr verkar nu servopumpen vara på väg att ge upp så kanske läcker det därifrån också. Så nu får jag leta en begagnad pump. För priset av en ersättningspump får jag nämligen en 540 av det risigare slaget att ha som reservdelsbil. Lite halvsaftigt med andra ord...

Olyckligtvis läcker ventilkåpspackningarna på båda sidor också. Vad jag förstår läcker det mest in i tändstiftsbrunnarna men de kanske bidrog till oljesölet det med...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.