AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
426

Hjälp! S14 Motor som bara dog!

Wh
138
WhiteBeemer
M3 E36 -94b
323i Touring -97
Hej Har ett STORT problem! Satt och åkte på E4:an (regnade) Och hade kommit en bit, När helt plötsligt så dog motorn! Har kollat upp problemen som har varit skriva tidigare men, styrboxen fungerade i en annan M3:a och bränsle pumpsreläna är testade! och hra kollat att pumpen fungerar! Bytte tändstift och olja för 2 veckor sen, har tagit ur tändstiftena och dom verkar frächa! rotorn är bara 2 år gammal! och tändkablarna verkar schysta! Har ni några funderingar om vad det kan vara, så skriv ..... Jag måste få fart på den!!!!!

MVH Janne

Mmmmm Som i Marabou!?!?!? eller var det M3???
Visa användare
363
MMM
M5 E39
530 E34
Snabbaste sättet att felsöka då är väl att spruta startgas i luftburken sedan du tagit bort filtret. Jag brukar tömma en tredjedel av en liten burk och sedan gå in och prova att köra på starten. Startat motorn då är det troligen ett bränsle fel och då blir det lättare att felsöka. Startar den inte så är det förmodligen tändnigsproblem. Kan ju vara allt möjligt från avsliten kamdrivning till lossnade kablar, kontakter. Det kan vara hallgivare.
Kolla med en strobblampa om du får gnista från spolen respektive cylinder kablar.
Nu vill jag inte säga mer utan att veta mer. Annars tror du väl att hela bilen är paj. : )

MM
RafkoM3
Hej Whitebeemer:
Du måste ju försöka lokalisera problemet.
- Kontrollera att bränslet kommer fram.
- Kolla om ström kommer in i fördelaren, om signal kommer till tändspolen, osv osv
- Kolla om alla lampor tänds vid tändningen.
Försöka avgränsa problemet så du kan veta var felet ligger.
Därefter byta saker...
/Rafko

/M3 E30(TIC)
Henrik535
hadde ett liknande problem med min 528-85 att den inte startade helt död.
På den var det tändmodulen där en kabel hadde glidit ur lite.Prova att ta bort bränsleledningen och slå på tändningen.
Wh
138
WhiteBeemer
M3 E36 -94b
323i Touring -97
Tack för alla svar!!! Har tyvärr inte fått fart på den ändå! Jag funderar lite.. vart sitter tändmodulen? och så ringde jag till BMW och han sa att det kunde vara tändningslåset som börjat att strula! sitter det några givare som kan strula? Jag menar att om det är någon givare som har kontakt med tändmodulen etc, jag börjar att bli tokig,,, igår kom jag på mig själv sitta och prata med mätinstrumentet samtidigt som jag slet mig i håret! Detta efter att jag har suttit och felsökt i 3 dagar! Hoppas någon kan hjälpa mig!...

Abbe förresten, vad hette den där killen som du kände? han som har varit BMW mek! Du kan väl ringa mig. Jag når inte dig på jobb-nummret, antar att du sitter i bilen och njuter av en härlig semester med M3:an! hehe, jag har filtret fortfarande, och jag jobbar mycket denna vecka så slå en pling så kan vi bestämma något!

Mvh Janne

Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Janne, semester vad är det? Jag har inte haft semester och kommer inte ha det först nästa år!!! (Du vet hus bygget, där rök min semester.) Jag rinfer dig på mobilen.
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Janne, kolla din mail.
Wh
138
WhiteBeemer
M3 E36 -94b
323i Touring -97
Tack,, Jag mäsrkte att det var svårt att få tag på han!,, Inte ett svar! Jasså du bygger hus? i Gävle? Du kan väl höra av dig angånde filtret... Jag var in på kroon och dom hade rengörings kitt för 150 kr... som räckte 5-10 tvättar!

MvH Janne

Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Tjena Janne!

Filtret ska jag ha fortfarande, jag har bara inte haft tid att ringa dig.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.