AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.417

Bytte till ett ferrita kattbacksystem idag

Monterade ett ferrita Sportavgassytem från katten och bakåt till min BMW 328 e36 -1996 idag och vilket lyckat köp det blev.

Systemet låter helt underbart. Det mullrar dovt och maffigt precis som en BMW ska göra och sjunger ut fint på höga varv.

En annan bra grej är att det nya systmet är ungefär 6-8kg lättare än orginal, uppsakattade det då jag inte hade nån våg i närheten.

Har också hört att systemet ska vara helt inkört och låta omtimalt efter 100 mil och jag vet inte om det går att få det att låta skönare än såhär :).. hohoho...

Nån effektökning har jag inte direkt känt av men nån hästkraft har säkert kommit till.

Är det nån som har bänkat nån 328 före och efter byte av kattbacksystem och sett om det skiljer nått?
sp
648
spacco
BMW 750iAL -95
Volvo 744GL -88
BMW 520dAT -08
Min förra 525 E34 -92 hade ett helsvetsat custombyggt Ferrita system från kat. Det var ett riktigt grymt ljud och systemet var väldigt fint byggt och hade kostat nästan 14.000kr färdigt.
Ägaren som låtit montera det 2001 hade även bänkat före och efter och om jag inte kommer fel var det nästan 6hk mer med systemet. Ärliga då..

Tror man får ut mer om man byter grenrör och mappar till sist motorn.
Som "Spacco" säger så ska du nog inte förvänta dig allt för många extra ponnys innan du byter till S50 grenrör.
Skulle jag vara du skulle jag satsa på 325:ans insug också och sedan en fin mapp på det, då kan du säkert kamma hem ett gäng hk's.
Jag vet inga exakta effektuppgifter men ca 210hk borde inte vara en omöjlighet, du får dessutom med S50 grenrör en 328 som sjunger(nästan) lika vackert som en M3 E36.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.