AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.765

E34 gong-gong (någon som kan mäta upp 2 kablar?)

Visa användare
273
Skillz
325i Cab -88
Hej!

Har hållt på under en längre tid att utöka utrustningen rejält på min '92 520iA5 Touring, och däribland har jag hållt på att fixa kablar för färddatorn, då min har 3 kablar orginal så har jag fått ta en 26pins kontakt att skarva ifrån till tempsensor och så.
Jag har just nu den digitala klockan med temp funkandes, men utan gong gong funktionen som varnar vid 3C.

Det är 4kablar som går från gongen från den svarta kontakten (och jag vet att det finns en till kontakt som är vit med 3kablar på gong-gongen), men den svarta kontakten är den jag är intresserad av då den är den enda som behövs för att få igång den.

Dom två kablarna i mitten (vit/röd och vit/blå) går till OBC'n och det är dom som får en tonsignal från OBC'n, men dom andra två bredvid har jag ingen aning om vad dom skall kopplas till, försökt gå igenom kopplingsscheman men, jag och kopplingsscheman är ingen höjdare hehe.

Under kontakten så står det "+" och "-", så jag misstänker att det bara är + och - som behövs för att få gong-gongen att fungera, men om det nu inte är så, så vill jag inte heller bränna den.

Så någon som har tillgång till en vanlig multimeter (eller något dylikt) och en e34 med fungerande OBC/gong-gong så skulle jag vara väldigt tacksam till om ni kan mäta upp dom 2 kablarna, om det är konstantström eller tändningsström på ena och jord på andra. Eller om det nu är något annat.

Det skulle hjälpa mig en bit på vägen till att koppla in den stora färddatorn från att inte ha något fördraget kablage alls till det från början.

Har kollat igen om denna Länk men där nämner dom inget om att dra egna kablar till gong-gongen eller något sådant, utan den guiden verkar mest för dom som har alla såna där kablar fördragna.

Tack på förhand!

Visa användare
ProPro-medlem
13.408
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jag har min tillgång till de kontakterna du är ute efter men har tyvärr ingen OBC inkopplad. Jag skulle kunna mäta upp ändåså och se vad jag får, men vet inte om det är relevant då jag inte har någon OBC inkopplad för tillfället.
Visa användare
273
Skillz
325i Cab -88
Det gör nog inget, tror jag i alla fall! Det skulle vara jättesnällt om du kunde se över det! Bör väl ligga någon ström där ändå! :)
Visa användare
ProPro-medlem
13.408
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Kollade upp det nyss och visst är det + och - på de två yttersta kablarna.

Röd/gul kabel har +12 volt.
Brun kabel är jord.

På E34 är brun kabel i nästan alla fall jord.

Här finns en bild på det också
Länk
Visa användare
273
Skillz
325i Cab -88
Tackar och bockar!

Det är precis dom kablarna jag menade på!

Ja, absolut! Brun brukar ju alltid vara jord, men bättre att vara säker än att bränna något när man bara chansar :)

Jag antar att det är konstant +12v?

Bara extra info om det nu är någon som kommer söka på denna info någon gång och behöver veta vad som är vad när dom vill efterkoppla gong-gongen så;
Dom två mittersta kablarna vet jag är för gong-gongen's "pling" ljud alltså antagligen så att den ena ger ett pling ljud och den andra ett annat plong-ljud eller så är det båda som skickar ljudet. Dom två (vit/blå + vit/röd) går i alla fall direkt från OBC'n till den kontakten hur som haver.

Tackar ännu en gång! Nu ska vi se om jag kan få igång gong-gongen och sen kan man börja dra allt fler kablar för den större OBC'n :)
Visa användare
273
Skillz
325i Cab -88
Kom ju på att jag redan skrivit in det i första inlägget om dom två kablarna :) Här är man trött i mössan.
Visa användare
ProPro-medlem
13.408
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Håller med, bättre att kolla upp innan istället för att anta och bränna saker.

Jodå, det är konstantström. På det sättet att det inte är någon spänning med tändningen av men det är spänning med tändningen i läge II (provade inga andra kombinationer men kan göra det väldigt enkelt om det behövs).
Visa användare
273
Skillz
325i Cab -88
Det räcker gott som information! Det är allt jag behöver veta!

Då får det bli tändningsström kopplat dit så är det problemet löst hoppas jag på! :)

Om det nu inte visar sig vara så att jag behöver köra med den vita kontakten ikopplad också, men bilen jag lånade gong-gongen från hade endast den svarta tillgänglig i bilen, så jag antar att den vita är för bilar som har OBC samt check control display i instrumenthuset!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.