AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
3.776

Importera pendlarbil, vilken modell?

pe
250
pettran
Tesla Model 3 AWD Long Range -20
Jag kör drygt 3000 motorvägsmil om året och letar därför efter en bekväm bil med bra driftsekonomi. Inköpspriset är mindre viktigt utan jag lägger stor vikt vid att kunna sälja bilen efter 12-18 månader och då kunna räkna hem en rimlig milkostnad.

Jag har snöat in på att importera en 118d. Tror ni det är en bra affär?

Det kanske inte behöver bli så mycket dyrare (per mil) att istället importera en större bil? Eller ska jag helt skippa importtanken och istället köpa i Sverige?
Om du skall ha en 118d så tror jag du finner en billigare eller i alla fall ej dyrare bil i Sverige, så skippa leta i Tyskland där. Däremot om du vill ha en större bil = dyrare, så börjar det mer och mer väga över för import ju dyrare bilen är. Går ej att säga generellt. Om du dessutom skall motorvägspendla 3000 mil per år så skulle i alla fall jag välja en 5-serie bil, typ 525d, 530d eller 535d. Men allt beror också på din budget.
pe
250
pettran
Om jag bara snabbt jämför blocket med mobile.de så tycker jag 118d, årsmodell 2008, verkar runt 35000 kr billigare i Tyskland?

Hur mycket högre är, mellan tummen och pekfingret, milkostnaden för 525d, 530d etc?
Verdi
Du måste ju räkna med att du inte får lika mycket när du säljer kärran också. Plus att du måste räkna kostnaderna för själva importen. Tror inte du tjänar nåt alls faktiskt.

Skillnaden i milkostnad kan du väl räkna ut själv mha skatt, försäkring, bränsleförbrukning, värdeminskning osv... Det blir nog ganska mycket dyrare att ha en 535d. :)

Jag hade en 118d som lånebil igår när min var på service och 1:an känns helt tillräcklig om man sitter och åker själv. På motorväg har man ju ingen direkt glädje av en massa hästkrafter heller. Man sitter ju mest där med farthållaren på och matar mil.
du tjänar ej på att importera en 118d, tro mig. Däremot kan du tjäna om du ex. vis går upp på en 530d, 535d osv. Dels får du som Verdi påtalade även mindre för bilen den dagen du säljer den, samtidigt tappar du ungefär ett års fri service också.
pe
250
pettran
Ok, ni har nog rätt. Jag får lägga ner de planerna. Tack för hjälpen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.