|
|
|
|---|---|
|
Jag ska byta hjullager fram på min bil och ska skruva loss den stora 46mm muttern. Brukar den sitta hårt? Med vilket moment ska den dras? Är den vänster eller högergängad? Mvh: Tobias | |
| Brukar gå utmärkt att lossa med handverktyg (3/4"). Skall dras med 290Nm, normalgängad! | |
| Tackar :-) | |
|
På min fd E32 så satt de säkert med runt 4-500Nm! Var tvungen att använda ett förlängningsrör. Mvh |
|
|
Rob: De dras med 290Nm, sen kan rost mm på gängan göra att de sitter "bättre". Naturligtvis så rengör man den lilla delen av gängan man kommer åt innan man lossar, dessutom drar man på ordentligt med rostlösande spray, gärna med nedkylningseffekt. Mina var otroligt lätta a lossa trots att de suttit där i 15 år. Skall även tillägga att mina lager var felfria, ett dåligt lager som gått varmt kan ju "värma" ihop kanske... PS: Jag använde 3/4" hylsa (46mm) med ett vanligt T-handtag om ca 500mm. Och 290Nm är inte alls sååå mycket som man tror, drog de nya med en nyckel som går till 210Nm, sedan drog jag liiiite till. Man skall inte överdra! Muttern har ju en "låsfunktion" (man knackar in en del av flänsen i ett spår). Hade iofs smort gängorna/muttern med fett så de där 210Nm var kanske snarare 250, vet ej om det skall vara smorda gängor eller ej. I vart fall så är det busenkelt att lossa muttern, om jag nu skulle behöva det någon gång... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.