AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.679

Motormissljud m62b44

happygrus
Hej på er

Har ett konstigt knackande ljud ifrån motorn som jag har haft ett antal mil nu
var in till en mek jag känner (ingen bmw mek) men han tyckte det kom ifrån övre regionen av kamdrivningen men han trodde inte det var någon fara. Jag har ett videoklipp här vad tror ni ? bilen har rullat 16100mil och är nyligen servad med shell ultra helix 5w40 (ingen skillnad blev efter oljebyte) har också bytt kamkedjespännaren. Länk

Hur gick det?

Knackningar är ett direkt h-vete att få korrekt och seriöst diagnosisterade enligt min erfarenhet.

Huvudproblemet är väl att det kan bero på väldigt många olika saker och att ljudet kan vara väldigt klurigt att exakt lokalisera. Samt att man kanske skulle behöver öppna motorn och undersöka nogrannare osv. Inte lätt heller att skilja på "normalt slitage ljud" jämfört med något som kan gått sönder eller bör åtgärdas.

Knackningar är väl relativt vanligt på BMW V8or, går att hitta många liknande fall på google.

Du har väl inte vanos i din motor? Verkar vara den vanligaste orsaken till knackningar/missljud.
ke
172
kenneth.64
750 IL 88,7000 mil ,bmw 750 IE38 -95,honda kombi 2004,bruksbil,

av de jag hörde på filmen så undrar jag om inte en lyftare har beckat ihop,de år en teori,slitna transkedjor är också ett ganska vanligt.lycka till

bromsen är fartens värste fiende
happygrus
Svarar på ditt pm här Mats.

Lika på min bara när den är varm och nej ingen vanos på min. Har låtit en
mek lyssna på min med och enligt han är det ingen fara. Ska kolla upp det närmare när jag byter ventilkåpspackningarna.
Ja Kenneth hopbeckad lyftare är väll det jag hoppas på. Ska in till verkstad imorgon och läsa felkoder till mitt nya problem med växellådan..

Tror mitt ljud kanske skiljer sig en del från ditt trots allt, hmmm.

Men det är högintressant för mig att veta vad du kommer fram till och du får hålla oss uppdaterad.

Börjar mer och mer tro, att mitt ljud faktiskt kanske är från vanosen vilket jag inte trott tidigare. Använde för första gången ett längre verktyg idag för att lyssna (spetsen av verktyget mot kåpan/blocket, andra änden mot örat).

och det kanske trots allt är så att ljudet kommer därifån, ljudet är starkt över vanosenheten (hörs på båda sidor men starkare på förarsidan).

(Men det är ju lite klurigt att lyssna på det här sättet också eftersom alla ljud förstärks så mycket man lyssnar så här, stetoskop effekt. Risk finns att källan till ljudet ändå finns någon annanstans.)

Men jag ska väl ändå roa mig med någon omega behandling eller bilflush behandling i vår om det ändå har att göra med lyftare (vilket också verkar ganska vanligt).

Vi har haft en tråd om knackningar här:
Länk

Här en annan rätt intressant diskussioner jag inte läst tidigare (men det är nog också lite vanos fokusering).
Länk
Ka
585
Kaparn
640i GC -12
Happygrus.

Hade liknande tickande ljud på min 740i '01 (E38) vid tomgång och upptill c:a 1000 rpm. Ljudet var tydligast vid stillastående intill annan bil, hördes underifrån men med öppen huv verkade det komma från topparna. Hade också tecken på att ventillyftarna tappade oljetrycket rätt fort, varje kallstart var det ett förfärligt rassel.
Så efter undersökning hos BMW blev det till slut byta av samtliga ventillyftare, som försäkringsbolaget (BMW Originalförsäkring rekommenderas) var hyggligt nog att ta (minus självrisken då) bilen hade ännu inte rullat 10,000 mil (9860 mi) vid tidpunkten för skadeanmälan.
Men, efter reparationen var det enda resultatet att lyftarna inte tappade trycket över natten, annars ingen märkbar förändring, så det var tyvärr rätt mycket bortkastade pengar. Vill bara nämna detta innan du börjar med att riva topparna. Kolla runt motorn med stetoskop. Tickandet är troligen helt ofarligt.
go
141
gotis
730-94 E38
ett tips.

Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.