AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.096

BMW 520i -89 startar inte

Jag har en BMW 520i automat -89. I måndags körde jag den utan problem. I tisdags när jag skulle starta den för att köra dottern till dagis var den död. Testade med startkablar men fick inte igång den. Bränslepumpen klickar och surrar. Batteriet var fulladdat. Vad ska jag börja felsöka?
62
1.119
628csi
I3-17
316-76
X3-04
MC R75/5-72

BMW CS 907
Börja med att kolla skicket på fördelarlock och rotor Länk

628csi
Visa användare
273
Skillz
325i Cab -88
Bränslepumpen är vanligt fel. Har den gått som om det vore soppatorsk någon gång på senaste tiden? Om ja, så är det nog pumpen som börjar ge med sig.

Börja dock att kolla rotor och fördelare, det är enklast/vanligast på de bilarna.
Tack för svar. En killkompis kommer förbi och ska titta på den idag om nån timme. Bränslepumpen trasslade lite förra vintern, men jag har inte haft problem sen dess. Behövde aldrig byta pumpen då. Jag trodde själv att det var bränslepumpen, så jag köpte en ny häromdagen, så det finns en här hemma ifall han behöver byta den. Är det nåt annat fel så får jag väl lämna tillbaka den. Ska tipsa honom att kolla rotor och fördelare, ifall han inte själv tänker på det.

Apropå bilen så verkar det som att motorvärmaren har gett upp också. Måste allt hända samtidigt. Bilen är känslig för kyla och är beroende av mv nu på vintern. Jag pendlar 12 mil per dag och bor i Umeå, så jag måste fixa den snarast möjligt. Det var inget fel på motorvärmaren förra vintern så det är konstigt att den gått sönder nu.
Visa användare
273
Skillz
325i Cab -88
Be din kompis titta på motorvärmaren också, vet inte vad för sort du har och hur den är inkopplad, men det borde vara lättfixat eftersom den funkat innan, kanske kabelbrott bara, eller oxid i kontakterna.

Om bränslepumpen strulade förra vintern och den aldrig byttes så rekomenderar jag att byta den! Den kan ju sjunga på sin sista vers och det vore ju tråkigt om du blev ståendes mitt imellan de orterna du pendlar pga en trasig sådan.
Och ja, du kan ju alltid byta tillbaka om det inte är det som är fel.

Din vän kanske kan skruva ur pumpen (ganska lätt på dessa bilar) och testa flödet på den. Typ se till så att den fyller upp en liters pet flaska på samma tid varje gång du provar. Gör den inte det eller inte startar varje gång så är det fel på den garanterat. Och den skall leverera exakt samma mängd bensin varje gång, annars är den trasig eller på väg att dö.

Hur som helst, bränslepumpen går bara igång när du drar på starten eller när motorn är igång så det kan vara svårt att höra om den funkar som den ska när man kör på starten.

Jag antar att startmotorn funkar som den ska (den drar runt motorn utan problem?)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.