AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
10.167

Opel Vectra Opc 280 Hk

GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Är det ngn forum medlem som har ngn erfarenhet av Opel Vectra Opc 280 Hk varianten.

BMW M-POWER
LL
909
LLoydan
Audi Q7 50tdi
Nej, men Jeremy i Top Gear har testat den och är väl inte direkt imponerad...

Det värsta chassit han någonsin kört! Kolla från 4:26 Länk

GI
2.196
GINO
Kan inte se länken pga jobbet men ska kika på den när jag kommer hem.
Låter inte bra det du säger....

BMW M-POWER
LL
909
LLoydan
Audi Q7 50tdi
Sammanfattningsvis är Vectran så understyrd att ratten i princip kan tas bort, den funkar i alla fall inte...;)

Jeremy skulle passera Jupiters månar före han köpte en Vectra.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Jo man han blev rätt förtjust i Vauxhall VXR8:) billigare och snabbare än en M5a

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Fördelen med att köpa Opel är att eftersom inredningen sönderfaller i en sådan takt att bilen verkar åldras mellan varje åktur, så får man nöjet att byta bil ofta... Sålde bort min Astra kombi efter 6 år och 7000 mil, bilen var i sämre skick än min 8 år äldra BMW...

Sedan drog lillspisen på 1.6 nästan lika mycket soppa som 328:an också när man marschade i 120... vete fan vem som utvecklat den motorn.. OK/Q8?
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Glömde dra vad vi bytte under tiden på Astran (som gått totalt 7000 mil sedan ny):

Hela kompressorn till klimatorn + styrenhet (25 papp med jobb)
Kopplingen tvärslut efter 6000 mil (10-12 tusen)
Ventilkåpspackningen ett par gånger
Felsökning p.g.a. igenimmade rutor bak jämt på vintern, löstes aldrig
Div. låskistor, c-låsdelar

Det mesta gick på garanti som tur var...

Jo, en sak till: Bakluckan lackerades om eftersom det blev en stor rostfläck nertill (trots tvätt/vax varannan vecka året om). Gott om små rostbubblor lite här och där som var för små för garantin..

Bilen var en 02:a
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det där "testet" är bara ett skämt. Vad väntar man sig om man ger full gas med fullt rattutslag i en bil med 280hk och framhjulsdrift? Man kör inte så. Väghållningen i Vectran är väl i nivå med ST 220, läs exempelvis Teknikens världs tester som är betydligt seriösare. Clarkson hatar Vauxhall och drar sig inte för tämligen fåniga tester för att visa det.

-------
//Lövet
Clarkson är inte objektiv och det är sannolikt inte meningen. Humor är vad det är, kul snubbe det där.

mvh/ Anders
Det finns väl ingen som tar en test i Top Gear på allvar? Det är ju bara ett underhållningsprogram som råkar handla om bilar och har inget med seriös motorjournalistik att göra.
LL
909
LLoydan
Audi Q7 50tdi
Lövet:

Clarksson är långt ifrån objektiv, men jag har ägt en st220 och provkörde även Vectran före jag köpte Mondeon och min uppfattning är att det är stor skillnad framför allt i körglädje. Vectran fick en hel del lovord (liksom st220), både i Teknikens Värld och Automotor Sport.
GI
2.196
GINO
Fick ett bra intryck av Opel´n när jag provkörde den men att den skall falla sönder på det viset vekar skrämmande med tanke på deras priser.

Det som var prostivt bla var bagageutrymmet samt benutrymmet i bilen...
Och vilket klös i motorn måste jag säga....

BMW M-POWER
GI
2.196
GINO
Fick ett bra intryck av Opel´n när jag provkörde den men att den skall falla sönder på det viset vekar skrämmande med tanke på deras priser.

Det som var prostivt bla var bagageutrymmet samt benutrymmet i bilen...
Och vilket klös i motorn måste jag säga....

BMW M-POWER
Det här ju nu en gammal tråd - men eftersom jag ramlade över den kan jag lika gärna kommentera.

Det är inte Jeremy som testkör Vectran utan The Stig.

Och det viktigaste - de kör testen med traction control urkopplad, vilket självklart ger en understyrning, speciellt på en framhjulsdriven bil med 280 hk under huven... Ingen lär köra med TC urkopplad på vägarna annars så känslan lär vara betydligt bättre då...

Som vi sa i OPC-teamet...fakta talar mer än åsikter.

Cheerio!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.