AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.217

Centrallås samt bakluckan i backlås

Hej.

I dag inhandlade jag äntligen min fina bmw 735ia -91
en fin bil som har gått långt men brummar på fint.
När jag kollade på den funkade centrallåset fint men några timmar senare när jag var hemma och skulle öppna backluckan förblev den låst även fast jag låste upp bilen.
när jag låser upp bilen så åker "låspluparna" upp,ner upp några gånger och jag kan behöva prova några gånger för att dom ska stanna i öppet läge, dock utan att jag kan få upp backluckan.

om bilen är upplåst och jag rör knappen till bakluckan (utan någon nyckel) så kan bilen låsa sig, det gäller att inte lämna nyckeln i bilen känns det som.

Jag skulle bli mycket glad om jag kunde få några tipps på hur jag ska komma in i backluckan, att vrida om med nyckeln manuellt känns omöjligt, är rädd att nyckeln ska gå av.

Med vänliga hälsningar Torsten Ekman
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Börja med att spraya låset fullt med låsolja så du får igång det.
Men testa även att be någon att trycka in knappen på bakluckan exakt samtidigt som du låser upp bilen. Hör även med förre ägaren, vilka trix han hanvänt sig av.

/Mats J
jo
429
joblock
740iA -92 (E32)
750iA -96 (E38)
328i -00 (E46)
MB 500SL -04

Det kanske är så att bakluckan är låst med nyckeln till högra ändläget. En feature som gör att man kan lämna i bilen på verkstad med låst bagageutrymme.
Kan vara värt att kolla i alla fall.

mvh.
Lasse

## Köra BMW 7'a, det är livskvalité ##
Tack för era svar, problemet är att det är omöjligt att vrida på låskolven vid backluckan, men nu när jag vet att det ska gå så får jag prova med smörjning och milt våld? Mer tipps mottages gärna!

Mvh Torsten
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ok, ditt bakluckelås behöver troligen bytas (om du inte kan smörja låset och få låset att fungera igen)..

Jag bytte hela låset på min vagn när det "jävlades" för mig på min 735:a, men jag lämnade in den på BMW faktiskt för detta, det borrades upp utifrån s.a.s. och kostade vill jag minnas ett par tusen spänn med borrningen och nytt lås..

Jag fick upp luckan en gång, men jag slog igen luckan av "misstag" igen och sedan var det "totalkört" att få upp den igen och då såg jag som enda utväg att byta hela låset den "brutala vägen" med borrning och allt...

Du kanske även har ett problem i c-låsets elektronikenhet iom att alla dina lås "åker upp o ned" lite hur som helst ?

Mvh Janne.
$M
974
$Marten
750 IA 91:a med massor av cylindrar SÅLD
750 IA 91:a, reservdelslik
Volvo S80 04 Turbo, bruksbil

Volvo Amazon 70 i retro stuk.
Chevrolet Camaro 74 med mullrande V8
Har annars ett bakluckelås med nyckel till salu. Kommer från en 750I 91:a
som jag nyligen har plockat ned. PM:a om intresse finns. Dock måste du få upp luckan först. Finns även centrallås motor till luckan.

//Mackan "fast i BMW träsket igen"
Hej
I dag gick det helt plötslig att öppna luckan, snappt kopplade jag bort låsarmen från centrallåsmotorn till låset. Planen är nu att skruva bort låset och smörja det ordentligt och se om det blir bra. Kanske ska man försöka installera en nödvajjer eller liknande som man kan nå från cup'en. Nu får vi njuta av lite BMW åkande med min son, barnvagnen måste ju med.

Mvh Torsten
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.