|
|
|
|---|---|
|
Lite smått orolig då bilen efter ca 1000 mil från senaste oljebytet inte dragit någon olja alls knappt. Bilen har totalt gått ca 8500 mil. Det som är lite oroande är att den däremot drar lite vatten, men väldigt lite. Kanske 0.5 liter på 1000 mil. Om det läcker in kylarvätska via någon topplocks packning eller något , hur kan jag kolla det enklast ? Det ryker inget speciellt från avgaserna eller luktar sött, så om det läcker är det väldigt lite. Det luktar inte konstigt från vattnet heller. Oroar jag mig i onödan ? | |
|
Tja, det där med att den inte tar någon olja är väl inga problem ? En motor drar visserligen alltid lite lite olja, men i dom flesta fall så märks det inte på stickan mellan oljebytena.. En motor som gått 8500mil skall det inte vara någon märkbar oljeåtgång i...dvs i normala fall(finns naturligtvis motorer som kan dra märkbart med olja redan då, men är inte vanligt) och vid rätt oljesort och vid "vanlig körning".. Vad gäller kylarvätskan så om du är orolig så kan du låta en verkstad provtrycka kylsystemet för att då kunna hitta evtl läcka. Tror ju inte alls på topplockspackningen i första hand utan det finns isf andra mer troliga orsaker typ kylare,expansionskärl,någon slangkoppling/slangklämma etc etc.. Mvh Janne. |
|
| Om du fyller efter hela tiden upp till markeringen kan det vara så enkelt att locket når öppningstrycket och pytsar ur lite vatten. Fortsätt att köra med lite lägre nivå i kärlet, men håll det under uppsikt. Mycket troligt att förbrukningen upphör. BMW verkar vara lite svåra att toppfylla och behålla nivån. Har motorn aldrig kokat/gått varm är det ingen fara med topplockspackningen. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.