|
|
|
|---|---|
|
Jag har nyligen skaffat mig en 530i -93 med manuell låda och bakaxeln har gått utan olja och låter riktigt illa. Jag tänke därför byta ut hela klumpen. Är detta en svår eller bökig operation? Hur lång tid tar det ungefär? Behövs några specialverkyg? Jag har en hel klump från en e32 740ia men den har fel utväxling, kan jag bara skifta pinjongen och krondrevet från den gamla klumpen in i den "nya"? Tacksam för all info om detta. Mvh: Tobias | |
|
Om den gått utan olja är det stor risk att även pinjong och kronhjul är skadade. Har du titta på din "nya" klump och jämfört med den som sitter på bilen? Jag tror nämligen att 740:n har en klump som är större rent fysiskt än den på 530:n. Annars skulle jag tycka att 740:ns utväxling vore ett lyft jämfört med 530:ns eftersom varven vid motorvägsfarter borde bli lägre. |
|
|
Mustang. Klumpen är samma på E32 som E34 enligt Realoem.com. Däremot så är det som du säger en skillnad i utväxlingsförhållande och det är det jag inte gillar. Bilen blir slöare med 740ia´s utväxling än den som är original i min 530 med manuell låda. Jag har bilen som hobbybil så varvtalet vid motorvägsfart spelar ingen roll för min del utan accet är det viktiga. Ingen som vet om det är bökigt att byta klumpen? |
|
| Klumpen är inte samma på 530 och 540. Jag har tittat på växellådslock och de har inte samma nummer. 540 benäms typ 215 och 530 188. Tror du måste söka en diff från 535 eller 735 för att få en som passar rakt av. 735 och 535 brukar dessutom ha 3,45 ellr 3,6 ca och det kanske passar dig bättre. Lär varva rätt bra dock eftersom de bilarna har ca 0.8 på femman och du har 1:1 på femman. Men som du sa kanske det passar dig bra. | |
|
Mustang. Det är en 530 -93 jag har, alltså med M60 V8. Inte den äldre med 6:a. |
|
|
Länk ett mektips |
|
|
Jag är fullt införstådd med att du har en 93:a med v8. Länk det är 740 Länk det är 530 Vill inte djävlas med dig, vill bara att du ska slippa meka lös bakaxeln och sedan bli besviken för att den nya inte passar. |
|
|
Det är som du säger att 540/740 klumpen inte är exakt lika. Jag misstänker dock att det bara är locket bakpå som skiljer men är inte säker. Däremot så är det samma lock på 530/730 iaf. Däremot så skiljer utväxlingen. Jag har 3,07 i min 530 och 730ia har 3,15. Jag tycker däremot att 3,07 känns bra så jag ska se om jag kan rädda min klump. Det vore bäst så men jag vet inte alls vad som har havererat i den för den låter illa. Kanske jag kan plocka delar ur 740ia klumpen jag har? |
|
| Är det vanligt med diffbroms i manuella 530? | |
|
Manuella 530 V8 sedan har lilla diffen 3.07 i utväxling. 540/740 har stora diffen 2.93 i utväxling oavsätt låda och kaross. Lilla diffen har 188mm kronhjul och är kortare än stora diffen. Stora diffen har 210mm kronhjul och är således längre än lilla diffen. Lilla diffen har i regel små medbringare utgående, dock har 530 manuell stora. Även ingående medbringare skiljer, 540/740 har 94mm medans i princip alla andra har 86mm (även 750) Jag har diff från en 530 touring som passar rakt på din, 3.23 i utväxling dock. Du får den för ett par hundralappar. Jag skulle tro det är mindre vanligt med diffbromsade bakaxlar till 530 då de fanns ASC att välja istället. |
|
|
Mustang: Alla 535 manuella har stora diffen = passar inte 530. |
|
|
Man kan ta e32 diff bara man byter utgående axeln mot kardan eller hur det var. Det går i alla fall att sätta ihop så det passar om man tar delar från sin gamla diff. Sålänge man har fixat en diff i samma storlek från e32an som sin e34 har. |
|
| E32 har samma ingående medbringare som sina motsvarigheter på E34, dvs alla har 86mm bultdelning utom 740 som har 94mm. | |
| Japmax; så 535 manuell har samma bakaxelklump, förutom utväxling, som 540, M5? och vi pratar e34 e32? Har automat 535:orna klenare klump? | |
|
Jag har fått tag i en diff från en 530 manuell -93 som har samma 3,07 utväxling så den ska monteras upp imon. Verkar inte vara mer än drivaxlarnas insexbultar samt två stora mot diffkåpan samt en i framkant som håller diffen på plats. Däremot är det några som sitter på ingående flänsen också. Är det arbetsamt att byta klumpen? |
|
|
Sålänge bultarna till drivaxlarna släpper och inte runddras är det en enkel match. Diffen sitter med 3 bultar, 1 i framkant och 2 från sidan bak. Mustang: Yes det gör den, närmast identisk med M5 diffen. 540 har större ingående medbringare, som kan bytas till den mindre vid ev byte. Gäller alla manuella 535/735 samt automat innan 89/9. |
|
|
Det var i sig ett skitenkelt jobb att byta den, men. Något jäkla jon hade försökt byta innan och ett antal skruv var runddragna samt en styck var nerslipad med vinkelkap. Tydligen hade dom gett upp. Nu är den iaf bytt och alla missljud är borta. Underbart. Den gamla diffen var så kass att ingående lager glappa 5-6 mm in och ut. När man tippa diffen framåt så pissa det ut olja. Snacka om SLUTväxel! *S* /Tobbe |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.