|
|
|
|---|---|
| Hej undrar om någon provat att köra Agrols ATF Dexron 3 på växellådan på M3? Eller typ Hypoid syntet i diff? Osäker på om det skall vara en Hypoid på diffen dock.. Någon som vet? | |
|
Transmax-Z i lådan, SAF-XJ i diffen. Inget annat /Jonas |
|
|
Ibland blir jag lite förvånad....! Man har en högprestandabil och skall byta ca 2-3liter olja och funderar på att använda det billigaste man kan hitta....allt för att spara kanske 200 eller max 300kr och samtidigt riskera mekaniska haverier... Om jag inte minns fel skall det vara MTF LT-1 i växellådan och som Casy skriver Castrol SAF-XJ 75W140. Dessa två oljor är mig veterligen de enda som BMW godkänt till den bilen! Åk till BMW och köp rätt oljor så slipper du haveri i bakaxel och växellåda! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Vad får er att tro att agrols olja skulle vara sämre? | |
|
När det gäller växellådan har BMW en specialolja som är speciellt framtagen till deras lådor. Finns bara att köpa hos BMW. När det gäller bakaxeln, behöver M3:an lite speciell olja pga diffbromsen. Finns att köpa hos de som säljer Castrol. Agrols oljor är inte dåliga, men de är inte specialanpassade för just den applikationen! Hade du haft en mer standardbetonad bil, hade det inte varit några problem... Fel oljor i din bil blir dyrt i längden! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Ja det finns en hel del som har førstørt lamellerna i diffen p,g,a fel olja samt att de fått bekymmer med synkroniseringsringarna i væxellådan p,g,a fel olja så att vara snål då det gæller dessa totalt ca 6 liter ær verkligen dummt. | |
| Okej. Tack Johan B för ett klokt svar! Då vet jag varför och köper då givetvis oljan hos BMW | |
|
Det finns väl andra än Castrol som tillverkar olja med tillsats för lamelldiffar? Pekar BMW:s oljespecifikationer direkt på Castrol eller finns det kravspecifikationer att luta sig mot och viskositetsrekomendationer? Jag säger inte att man ska köpa fel olja till bilen, men det måste väl finnas kravspecifikationer för axel och växellådsoljor på samma sätt som för motoroljor? |
|
|
Jag har själv kört med olja från annan välkänd tillverkare som uppfyller kraven i min diff under 1.5 år, hela tiden hördes underliga ljud ibland och diffoljan överhettades ständigt med följd att den skvätte ut olja genom "ventilen" och det luktar inte hallon med bränd diffolja.. För kanske 1 år sedan bytte jag till Castrols olja för ändamålet, alla missljud försvann och överhettningen vid bankörning försvann direkt. Fortsättningsvis kör jag ALLTID med Castrol i Diffen. Johan S NS 8.29 |
|
|
Äh vilket nonsens. Kör med Agrol - lika bra som Castrols överprissatta fjomp-oljor. IMHO, alltså. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.