|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
| Jodå, det finns ett par ute nu med de miltalen. De är inte många men de finns. Frågan är bara vad som är rimligt att betala.. håller mad att det är svårt att säga vad som är vettigt pris. Helt klart begärs det ju mer än vad bilpriser.se indikerar och det kanske också är rimligt om bilen verkligen är i bra skick med full dokumentation. Frågan är bara hur mycket mer som är rimligt att betala.. | |
| Stephan735's exempel är verkligen ett tydligt och bra exempel på att man inte kan lita på bilpriser.se | |
|
Det kan vara värt att tillägga i det här fallet att bilpriser.se inte baserar sina värderingar enbart på de faktiska försäljningar de har på KVD. Den amerikanskimporterade 335ian drar alltså inte ner priset på vanliga 335or. Det är inte bara ett vanligt medelvärde som skapar värderingen. Däremot så är det givetvis så att de lutar sig tillbaka på avslutade affärer så ju större antal avslut de har desto säkrare blir värderingen. Svennebananbilar går utmärkt att värdera på bilpriser.se men så fort bilen avviker för mycket mot "normalt" så blir värderingen mindre precis. ------- //Lövet |
|
| Tycker nog att bilpriser.se ger ganska bra indikation på vad en bil i "normalskick" och >"normalt" utrustad ska kosta och det gäller även för BMW. Frågan är bara vad som är rimligt att betala extra när det dyker upp en bil med skick utöver det vanliga för miltalen och/eller unikt utrustad. Blir ju såklart till syvende och sist upp till en själv att betala vad man tycker det är värt men för att återvända till min fråga om 530iM med 10000 mil på mätaren, är det rimligt att betala 120´ för en sån när bilpriser.se säger mellan 85-95..? eller är man alldeles ute o cyklar då..? | |
|
Eftersom jag sålt bilen så kollade jag nu mot bilpriser.se. Privat mot de uppgifter jag fyllde i på den bil jag sålde så blev det 53'-61' för bilen,vilket motsvarar det pris jag sålde den för. Helt i linje mot rådande marknad i detta fallet alltså. |
|
|
Jag tror att man, som vid som all annan statistisk analys, är tvungna att ta bort extremfallen när man utvärderar dessa siffror. Det är klart att bilar som är 8-10 år gamla, endast har rullat några hundra mil per år, har exceptionell utrustningsnivå och är i fantastiskt skick och inte fångas upp korrekt vid denna typ av värdering. Jag vill nog sticka ut hakan och påstå att flertalet av de "överprissatta" bilarna på t.ex. Blocket inte är den typen av bilar utan bilar som har normala miltal, år normalt utrustade och objektivt är i normalt skick. Detta gäller för både privatpersoner och bilhandlare... Rille: Med dina parametrar så får jag ett också ett uppskattad värde mellan 85' - 95'. Det finns faktiskt några bilar som är till salu för dessa pengar men det finns även några som ligger 15' -25' över. Min gissning är att de senare kommer finnas kvar medan de förra kommer säljas rätt fort, om skicket är rätt förstås.... Olle D |
|
|
Olle D: Din idé gällande pris för en 530 håller jag med om faktiskt förutsatt att allt är ok. Men kikar man på dessa bilar verkar ägarna leva i en annan värld. Länk Länk Länk Länk Ja, listan kan göras hur lång som helst, dessa bilar kommer att bli eller är standard bilar på blocket, finns vissa som har legat uta i ca 2mån tom. Skulle jag vara ägarens sits till dessa bilar skulle jag tänka efter lite, men drömma kan få göra.... Har sett flertal ggr bilar som läggs ut på blocket och säljs dagen därpå eller inom ngr dagar, undra varför... Själv har jag haft otur pga vissa bilar har man vart sent ute med och vissa motsvarade inte mina krav. BMW M-POWER |
|
|
Tack för alla inlägg i min tråd. Jag har full förståelse för att man vill försöka få ut så bra pris som möjligt när man säljer sin bil. Dock kan konstateras att det ofta finns stora variationer mellan vad säljare sätter för pris och vad köpare är beredd att betala. Det är ju till syvende och sist upp till dig som köpare att bestämma vad just du tycker bilen är värd. Som sagt, tack igen för alla inlägg.... Olle D |
|
|
100.000 för en skabbstylad 30.000 milare? =D De andra känns inte så blodiga om de är fina. Visst kommer det ta ett tag att sälja dem men till slut kommer någon som tröttnat på importerade "10.000 milare" och slår till. ------- //Lövet |
|
|
Min 530 ligger i dag på strax över 9200 på mätaren. Inte till salu egentligen,men vid rätt pris är det alltid till salu :-) PM:a om intresse finns. |
|
|
Hur som helst, faktum kvarstår, det är mycket bra läge på E39 530 just nu. Om man är kall och väntar ut ibland bittra säljarna tills man hittar ett fint ex för runt 90 lapp som gått under eller strax över 10 000 mil så skulle jag vilja hävda att det är förbannat mycket bil för pengarna. En både praktisk och hyfsat sportig bil, mycket allround. Angående utseendet är det som det mesta. En del gillar utseendet på en E39 som kanske känns lite smått retro nu, andra inte. Borde dessutom bli ganska ekonomiskt ägare. Åtminstone om man inte enbart kör stadstrafik. Säg att du kör 1500 mil/år och säljer den efter 8 år när den gått 22000 mil. Kanske får ut 40 000 för den då? Blir ett värdetapp på i snitt 6250 kr / år om man inte tar hänsyn till räntor och annat. Drar väl ca 0,8-0,9 milen på långresor. 1,1-1,3 blandat. 1,3-1,4 i renodlad stadstrafik. Nu syftar jag på hyfsat aktiv körning, ingen meskörning. Du får en härlig stark vibrationsfri varvvillig rak 6'a på ca 230 hk. Som alltid är det dock extremt klurigt med total ekonomin för en begagnad bil. Jag har tyvärr själv inte lyckats köpa en begagnad bil ännu utan att man efter en ganska kort period finner en del man önskar åtgärda. Det kan röra sig om allt från stötdämpare, däck, till stag, bussningar, länkarmar under bilen, skivbromsar och vevhusventilationen etc... Begagnat är begagnat, så är det. Gäller så klart ha uppsikt på rosten också. Lackskyddsbehandling samt rostskyddsbehandling hjälper nog till en hel del. |
|
|
mats_epost, Delar precis din uppfattning och det är därför som jag är intresserad av en 530. Jag har provkört några stycken och är väldigt förtjust. Jag sålde snabbt av min 4-5 år nyare Ford för att köpa en lite äldre e39:a. Eftersom jag har möjlighet att meka och serva själv så funderar jag faktiskt på att satsa på en "långmilare" - med ca 18' - 20' mil på mätaren. Vid dessa miltal är det inte lika viktigt att ha BMW:s stämpel i boken (dock viktigt att dokumentera sin service) eftersom det största värdedroppet redan skett. Jag är övertygad om att en sådan bil har många härliga mil kvar att ge, och kan man göra det mesta själv och köpa reservdelar på nätet så får man nog en härlig bil till en bra kostnad... Olle D |
|
|
Fast om man är ute efter att optimera mängd bil för pengarna tror jag det är läge att vänta ett halvår eller så med att köpa en E39. Även om jag gillar E39:an skarpt och det är en väldigt trevlig bil på många sätt går det inte att komma förbi att det är en i grunden snart femton år gammal konstruktion och i vissa delar börjar den kännas gammal rent designmässigt (främst invändigt) och den känslan kommer nog förstärkas ytterligare ju fler av senaste 5-serien man ser på vägarna. Och det i sin tur kommer sätta press på begpriserna för E39:an, det är jag övertygad om. Och undrar om inte E60 priserna kommer att falla ännu mer.. - Så själv går jag i konsekvensens namn och slår till på en överprissatt (men fin!) e39 imorrn om inget oförutsett händer ! :-) |
|
|
Jag testa precis vad bilpriser.se anser att min bil kan vara värd. Tydligen så anser de att den skulle vara dyrare att köpa privat jämfört med handlare. Skiljer dryga 10 papp... borde det inte vara tvärtom. Bugg? Mvh Martin |
|
| Om någon är intresserad av en lågmilad svensksåld 530ia som gått 10000 mil precis med endast 2 ägare så skicka pm mvh Henke | |
|
Visst kan man hitta e39:or relativt billigt men hur många därute är fina då? Är man ute efter en fin och rostfri e39:a så får man helt enkelt betala. Har själv letat o till slut hittat en fin men tyvärr finns det många rent ut sagt idioter som hävdar att de har en fin o rostfri e39:a sen kommer man o kollar så hittar man alltid rost o andra tråkigheter. Jag är iaf av den uppfattningen att man får det man betalar för, Det e dyrt att va fattig i slutändan, köper hellre en fin o lägger till pengar för det lönar sig i längden iaf om man är mån om sin bil. Men sen finns det andra som kanske inte bryr sig o bara stirrar sig blinda på miltal o priset. My 50 cent |
|
|
Gurra_G : Har samma erfarenheter från folk som påstår sig massa skit som inte stämmer i verkligheten. Frågar man om bilen har rost eller tendens till rost och får till svar att det inte finns rost men likt förbannat finns det rost på bilen som inte ens en blind människa inte skulle missa.... *suck* BMW M-POWER |
|
| Kan bara instämma med Gurra_G och Gino. Letade själv rätt intensivt i mer än ett halvår innan en bil i rätt skick och historia och med rätt antal mil dök upp (och hade tittat lite mindre intensivt innan också..). Hann uppleva många besvikelser på vägen dit med bilar som definitivt inte var i det skick som utlovades, eller där dokumentation saknades eller allmämt struliga säljare.. När rätt bil till sist dök upp gjorde den det till ett pris som låg över vad bilpriser.se anger att den borde kosta men tyckte det var värt det eftersom jag fick den bil jag ville ha plus att jag tröttnat på att leta.. Så, fina bilar kan gå för mer än vad som indikeras av bilpriser.se men förutsätter nog att en rätt kinkig och utmatttad köpare dyker upp just då den ska säljas och kan nog ta tid innan en sådan köpare hittas.. | |
|
rille000: Själv har jag letat nu i ca 3 mån efter en fin 525 alt 530 med manuell låda som är pedantiskt skött men kan bara säga att det inte finns en enda sådana till salu med få ägare, välskött service, mm. Har kollat på ca 12 bilar nu och samtliga var drabbad av rost på alla samtliga ställen där E39 drabbas ( enligt ägarna var bilarna i toppskick och rostfria) :) Jag kan är medveten om att bilar rostar men i min värld kan jag inte fatta att man inte gör ngt åt det. När man väl på plats påpekar detta får man som svar att det är en gammal bil och rost får man räkna med... man blir så trött. Varför kan man inte säga som det är från början eller hur? En annan rolig grej jag har märkt är att inte en enda bil jag kikade på hade bytt bromsvätska eller kylarvätska som man skulle. Hur har ni skött det? Själv byter jag bromsvätska vartannat år och kylarvätska vart fjärde år. Servicarna låg mellan 2500- 3000 mil....ren misshandel enligt min mening... Ngn som känner igen detta? BMW M-POWER |
|
|
Gino: Har du tittat på den här: Länk ? Av annonsen att döma ser den i alla fall i mina ögon intressant ut. Den här var jag o tittade på strax innan jag köpte min: Länk Var fin och kändes bra i chassi o motor och verkade rostfri (fanns nåt ställe på bakluckan eller strax nedanför där lacken bättrats dock) och trevligt utrustad med elratt och stolar. Priset i högsta laget dock, även om det gick att diskutera en del. Borde inte vara mindre diskutabelt idag snart två månader senare och med vintern på intåg... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.