AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.469

Prisbild för e39 530 alt 525 Touring

Sida 1 av 3
Ol
192
Olle D
Alfa GTV V6 3,0 24v
Tjena,

Jag håller på att leta efter en E39 530 eller 525 Touring. Jag har en fundering, och jag är säkert inte den enda, över den reella prisbilden för dessa bilar. När jag själv köper och säljer bilar så brukar jag utgå från det pris som modellen är värderad till i t.ex. bilpriser.se. Är bilen välutrustad och fräsch så skall priset ligga i det övre intervallet och om tvärtom så skall det ligga i det nedre. Jag tycker att i de flesta bilar jag har kollat upp den senaste tiden så står ofta försäljaren helt oförstående för denna argumentering och begär ofta 20' - 30' över det bilen är värderad till. Är dessa värderingar en felaktig utgångspunkt när man köper BMW eller vad har ni för erfarenheter där ute...?

Olle D
E39 har rasat i värde senast 3-4 åren, något oförtjänt enligt mig. Många har betalt dyrt för sina fina E39or samt underhållt dem väl. Det smärtar så klart att se slumpa bort sin gamla ögonsten men till slut brukar de ge med sig. Finns absolut mycket goda möjligheter till fynd på just E39.
Visa användare
319
thomash
BMW 535xdAMT -16

Alfa Romeo 156 GTA SW -03
Man får vad man betalar för... Väl utrustade bilar i fint skick kommer IMHO ligga högra än bilpriser.se, jämför bara med vad motsvarande bil kostar på mobile.de.

Vill man ha specifik utrustning så är det ju att slanta eller ta en bil som kanske inte har "allt" man har som krav.

Mina två cent,
/Thomas
tu
243
turbofritte
523 -00 M-Sport
735 -88
Nog är prisbilden på bilpriser.se lite skev , min 523IAM -00 värderas till 28-34k. Tror aldrig jag sett en för dom pengarna , men visst man kanske inte får mer för dom ?
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Finns många på blocket som lever i en helt annan värld....

Länk

Klart att många övervärderar sina vrak med tveksam historik och rosthögar...
Begära 80 000- 120 000:- för bilar som börjat rosta rätt rejält och ej fulservade med 5-6 ägare är inte relevant.

BMW M-POWER
BM
385
BMW64
520dA Touring M-sport -10
325 M-sport cabrio -02
Jag tycker att min värderas för högt, 60- 68 000 för privat.
Skulle jag sälja den direkt för...
Ol
192
Olle D
Alfa GTV V6 3,0 24v
Jo, det är väl så. Man får vad man betalar för - eller vill man sälja så får man göra det till det pris marknaden är beredd att betala. Det är väl där min fundering ligger eftersom begärt pris och betalat pris sällan är detsamma och det är ju endast det begärda priset som syns i annonserna. Jag sålde precis en Ford Mondeo hgv Ghia-x med all tänkbar utrustning, slutpriset för denna stämde rätt väl överens med bilpriser.se - kanske till och med i underkant av prisbilden. De flesta motsvarande Fordar på blocket och i andra annonsforum hade utgångspriser som låg i paritet med denna prisbild. För BMW är det i de flesta fall inte så och det är därför jag funderar på om den värderade prisbilden inte är något bra riktmärke, eller om de flesta slutpriser efter prutande ligger 15'-20' under begärt pris. Jag är ingen stor anhängare av tok-prutning eller skambud så jag försöker bara få en realistisk prisbild. Ja, detta är inte helt enkelt.....

Tack för era synpunkter hittills.....

Hmmm.... denna tråd borde kanske ligga under försäkring och värdering istället

Olle D
GINO: Lite underligt exempel när du skriver om vrak med tveksam historik och rosthögar.

Den här BMW 525i M-sport som du länkade till har ju enbart gått mellan 4 500 - 4 999 mil (!) och verkar vara i ett anmärkningsvärt bra skick.
Länk

Vilket pris tycker du ska vara det rätta under förutsättning att miltalet och skicket är vad säljaren utger det för att vara?
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Min 530 ligger enligt www.bilpriser i intervallet 72-80' vid privatköp och jag är ytterst osäker på om jag hade släppt den för 80'. Men när man väl står inför en eventuell försäljning så får man ju acceptera marknadens värdering om man vill sälja.

Kollar man snabbt på Blocket på liknande bilar så annonseras de alla för en bit över 100'...

___
//Ulf
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Den lågmilade 525:an är ju svår att bedömma. För ett fåtal som verkligen vill ha en E39 med låga mil i nästintill nyskick så är den nog värd uppåt vad som begärs men dessa spekulanter är nog inte så många och det mest troliga är ju att priset måste ner en bit för att någon ska bli intresserad.

___
//Ulf
GI
2.196
GINO
mats_epost:

Jag var lite klantigt där när jag inte skiljde dessa meningar nogrannare åt.

Förtydligande angående övervärderade bilar:

Den länkade 525 är säkert mkt fin och lågmilad säkert men är ej fullservad enligt Bmw men jag syftade mest på priset,
Vem vill betala 145 000:- för en E39 som är snart 10 år gammal med tveksam service historik?

Förtydligande angående övervärderade rostiga bilar:
Ta denna bil tex

Länk!

Den har både rost på de utsatta ställen enligt uppgift, p-skador, repor mm

BMW M-POWER
GI
2.196
GINO
Jag tycker att den lågmilade 525:an bör värderas runt 115 000 - 125 000 om man skall vara realistiskt.

Det är 14 år sen E39:an gjorde premiär och karossen börjar bli lite för gammal även om bilen i fråga är i bra skick.

Jag är själv ute på jakt efter en E39:a men svårt att hitta en som är fräsch som är vettigt prissatt.

Det som finns tillgängligt är antingen vrak eller övervärderade bilar....ngt mitt i mellan alternativ finns inte.

BMW M-POWER
Ol
192
Olle D
Alfa GTV V6 3,0 24v
Programmer; Det är precis det som är min poäng, de flesta begär bra mycket mer för sina e39:or än vad de värderas till och därför verkar det oftas bli ett alldeles för stort spann mellan vad köpare är villig att betala och säljare är villiga att sälja för.....

Olle D
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Tycker han lite väl "tuff" när han skriver följande:

"Gillar du denna modell och söker ett riktigt välvårdat exemplar så är detta bilen för dig.
Varför köpa en ny liten småbil utan vare sig komfort eller prestanda, när man för mindre pengar hittar en premiumbil som har nybilskänslan kvar?
Bilen kommer endast visas för seriöst intresserade och någon provkörning blir ej aktuell annat än som ett avslutande moment innan affär."

Det kommer bara att slå tillbaka i form rejäla prut och få antal intressenter för en kaross som kom hösten -95.'

"Byta upp sig? Till vad då?"
Sålde min förra månaden för 65000kr.
Milantal 15400 mil.
ingick 2 uppsättningar fälgar med däck ( 235/45-17 samt 225/45-17 där de 235 hade 6mm kvar resp 5mm på 225orna ).

Blockets beg försäkring ingick i priset samt 7lit Mobil1 Newlife 0w40 samt org oljefilter.
Skatten betalades utav mej (2300kr) så slutligt pris inkl däcken blev ca 60000kr.

Bilen var/är i bra skick utan större blessyrer och är nybesiktigad i Juni 2010 UA.
Utrustningen i bilen är skinnstolar (sportstolar),Nivåregl,Xenon,Mvg,Drag,ECC/AC,DSC,CD/Radio Business mm.
Dvs inget ovanligt utan snarare ett standard paket.

16.560
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Låga mil i all ära, men en 525 blir ingen entusiastbil bara för att den gått 4500 mil. Nog ska den kosta pengar men 145' är dyrt.

-------
//Lövet
GI
2.196
GINO
Alex84:

Det var du det.... :) Tyvärr verkar alla inte ha fattat hur marknaden funkar....

BMW M-POWER
ri
348
rille000
530iM Sedan -02 (e39)
530D -11 (F11)
Mini Cooper S -11
Så, vad vore ett rimligt pris att betala för en 530 sedan med skinn och M-paket + komfortpaket, manuell och i mycket gott skick ( i princip nyskick) med full, korrekt servicehistorik och som gått runt 10000 mil??
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
"Det som finns tillgängligt är antingen vrak eller övervärderade bilar....ngt mitt i mellan alternativ finns inte."

Det beror väl på att marknaden i allmänhet värderar fina bilar högre än du? ;)

rille000:

530, M-paket, runt 10 000 mil, i princip nyskick...

Ingen dålig kombo, du är helt rätt ute! :-) Men det är väl ditt milkrav som blir klurigast.

Tror inte det finns så många 530 E39 sedan i Sverige som enbart gått 10 000 mil (och som dessutom har både M paket samt är i perfekt skick). Därför lite svårt att ange/veta ett vettigt pris.

Man kan ju roa sig med att jämföra med tex mobile.de där det kanske kan finnas något motsvarande ex?
Bilpriser tar inte med parametrar som spelar roll. Det går inte att kryssa i saker som är krav för mig och som jag självklart får betala extra för. PDC, Navigator, glastaklucka, cdvxl, elstolar måste en E39 ha. (Okej vissa saker kan kompenseras av Individuallack, M-paket, men helheten. En rensad bil är ointressant).

jag värderade min fars 530iA Individual-01 inköpt på BMW Niederlassung Dreiech juli-2005 inklusive 1års europlusgaranti med lite drygt 8000mil bakom sig. Den har följande specifikation;

Individual Carbonschwarz metallic
N6SW Svart läderklädsel

210 DSC

710 M-sportratt
249 El-inställbar rattinställning
456 El-stolar Komfort med minne
455 Massage i framstolarna
536 Parkeringsvärmare (utbytt på garantin vintern 2005)
609 Navigation +TV (analog)
465 Fällbart baksäte
416 El-gardin bakruta + manuella sidogardiner
430 Automatiskt avbländbara backspegelglas
672 CDväxlare
632 Allt till telefon utom just luren. Motorola.
423 Plyschmattor (gummimattor använda)

403 El-glastaklucka
522 Xenonljus
785 Vita blinkers
704 M sportchassi
508 PDC

Självklart har den även sätesvärme, klimaautomatik och Individual instegslister.

Carguard larm.
Style 48 16" med vinterdäck
M parallel 66 17" med sommardäck.

Lackbehandlad regelbundet, full servicebok. Har idag rullat 13200mil. Den roar sig bilpriser att värdera till 61-69tkr!! Det är ett stort skämt.

Bilpriser värderar efter vrak, minns en helt slut 530d E39 och nu senast en 335i Coupé import från USA utan papper. Det är helt utan verklighetsförankring.

Visst är det kul att få saker till låga priser. Men då får man skit. Priserna mellan exemplar måste variera mer. Nöjer man sig med en 530iT-01 utan xenon, med orangea blinkers, tygklädsel utan värme, manuell klima SKALL den vara klart lägre prissatt en till exempel programmers 530iAMT-01. Speciellt som den första är dåligt omhändertagen.

Jag värderade även min tidigare 540i E34-96. Den såldes för 64-69tkr ÖVER vad bilpriser värderade den till. Visst inte helt rättvist. Den är en entusiastbil. Men det säger en del om sidan.

De priser bilpriser lägger fram köper inte en bil i ett skick jag kan acceptera. (om jag inte köper vid sidan om normala kanaler).

Stephan

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.