|
|
|
|---|---|
|
Det började en fredag...8/10, hade brått iväg, bilen startar till men "går dåligt" 2 sek sen död trots lite nötande på startmotorn, ringer bror som får hämta mig. Under tiden kollar jag säkringar, alla hel men drar dem upp och ner ändå. När jag kommer hem några timmar senare startar den direkt, tänkte att jag fixat "glappet" och satte tillbak baksäte osv. Söndag 10/10 behöver jag bilen, hade glömt problemet, hoppar in och den startar men går lite "surt"...försvinner dock när jag backat ut från uppfarten. Bränner ur den lite och muttrar över frugans fiskörning. Måndag 11/10 frugan åker en sväng på 3-4km, stannar, startar åker 3 km till, stannar...då blir den svårstartad, hon väntar några min sen startar den och "går lite surt" en kortare stund sen bra igen. Tisdag 12/10 har jag fått en tid för felkodsläsning, den tänder lite men dör direkt "två gånger" direkt efter varandra, sen stendött, tänder inte det minsta. Väntar nån min och provar igen, först utan gas, sedan med pellen i botten, inget liv. Väntar ca 5 min, nytt försök och samma resultat. Ringer verkstan och förklarar läget och ja...där är vi nu, bilen på uppfarten, stendöd. Min "intuition" säger att det är säkert en givare, t.ex. vev- eller kamaxel...grundas mest på att jag tycker den har varit aningen slöare på låga varv en tid. Tips på vart jag ska börja felsöka? Bränslepump? Enklast att koppla lös lilla slangen vid fuelrailen å se om det spottar bränsle? Kolla stiften såklart... Fler tips? Mvh Jonas | |
|
Hej!! När ska du läsa av felkoderna? Jag har samma problem som började för några dagar sedan, bilen startar och dör tvärt, sen väntar jag 2min, då är bilen jätte sur och kräver att jag vrider på startmotorn i 30sek innan den motvilligt startar och då går den jätte kasst, misständer och bluddrar men efter 2min körning går den perfekt. Mkt märkligt, om den startar skall jag läsa av felkoder i morgon. |
|
|
Ja jag fick ju inte igång den igår, inte idag heller...har kollat lite själv och i främre slangen på fuel rail så står det bensin iaf. Och gnista har den, iaf på cylinder 1. Jag ska ringa verkstan imorgon igen och fråga om en ny tid och kanske få bogsera dit den. Svara gärna med resultatet av din felkodsläsning! |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Börja med att byta soppafilter och kolla om pumpen fungerar när den inte vill gå igång. Mvh Patrik |
|
Ja jag skulle precis krypa fram med svansen mellan benen, den pumpar ju för 17 ingen soppa!! (Kommer inget när jag släpper slangen vid fuelrail). Den tänder till direkt på lite startgas. Vart sitter bränslepump(arna)? Är väl bara kolla om de får 12V vid tändning på/startmotorn går. Vart sitter relä som styr dem? Säkringen är kollad ok. |
|
|
Har sökt och funnit, här finns mycket bra info! Länk KAN det vara fel på vev/kam-givare som gör att den inte vill pumpa bränsle? (Är det bara jag som tycker sökfunktionen fungerar "sådär"..?? söka på bränslepump AND 525 = 0 träffar...trots att många trådar handlar om detta). |
|
| Min bränslepump får ström när startmotorn börjar snurra, inget när man bara vrider på tändningen...är det normalt? | |
|
har nu testkört pumpen löst i en hink ett bra tag. av typ 20 starter så va det ca 4-5ggr som jag var tvungen peta på den för att den skulle hoppa igång så jag hoppas jag har hittat felet! |
|
|
Väldigt vanligt att soppapumpen går sönder på e34or och det låter som du beskriver exakt samma symptom som när en pump håller på att dö ut. Dina mätningar vid pumpen är helt korrekt. Pumpen ska inte slå till när du har tändningen på (motorn av). Men när du drar på starten så ska den gå igång och fortsätta vara på när motorn väl är på. Och efter att du provat i hinken så är det ju bekräftat att det verkligen är pumpen som börjar dö. |
|
|
Helt otroligt vad bränslepumparna är dyra, har kollat reservdelskedjorna inkl. Bmw orginal och priset ligger på ca 2700-3800:-...har hittat en eftermarknadspump som bör ska passa för ca 1300:-+frakt, sen kollar jag Biltema "bara för att" och till min förvåning, Biltema kränger pumpen för 499:-!! Blev misstänksam och kontaktade kundtjänst för en bild...fick ett foto och den ser helt klart ut som att den passar "bolt on" också! Trots att jag har 13 mil enkel väg till närmaste butik så kommer jag ju undan med typ halva priset om jag kör dit, köper en pump + en i reserv och kör hem igen... Någon som kan komma med argument att det är smartare köpa en ca 3000kr-pump så låt höra, annars drar jag iväg på en shoppingrunda på söndagmorgon! |
|
| Köpte en bränslepump på Biltema, nu går bilen fint igen! | |
|
Biltema är bra ibland faktiskt, skulle det mot förmodan gå sönder i förtid så har du ju garanti på det trots det låga priset! Ibland är det inte värt att lägga 6 gånger pengarna för något. Egentligen skulle man ju kunna köpa 2 bara för att ha en reservare om det nu skulle vara att det går sönder (dock inte så troligt!) och då kommer man undan billigare ändå. Dom har föbättrat kvaliten på de flesta grejjerna i dagens läge vad jag märkt, men kan tänka mig att dom förlorar kunder annars om saker håller dålig kvalité, dom få gånger jag bytt saker på garantin så har jag alltid kunnat byta utan tjafs. Men det är bra att du löst problemet i alla fall, det är det viktigaste! |
|
|
Ja precis! För pengarna jag sparade beställde jag mig ett "Bmw Carsoft 6.5 interface" istället ;) Köpte dock bara en pump, har hört att de till viss grad är "färskvara" och att det inte är optimal att de ligger på hyllan länge... Bilen har gått 31500 och det verkar vara första gången som tanken öppnades, tror väl inte Biltema-pumpen stoppar så länge men det gör nog inte resten av bilen heller :) Som kuriosa kan nämnas att bränslefiltret jag bytte ut var stämplad med 03.96..antar att det var bytt nån gång 1996-1997 då? Så det var väl också dags kan man säga ;) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.