AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
29.835

Alpinvit f11 535d m-sport anlänt

Sida 3 av 5
di
53
dindin
Bmw M5 2012
Supersonic.. Delge gärna oss okunniga i ärendet hur du rankar promotechs box till bonntrim.. Vi okunniga vill alltid lära oss mer. Inte för att vi inte utvärderat Ess, v-tech, wetterauer i egna bilar..tillika promotechs tidigare box. Och vi har ju för allt i världen ringa erfarenhet utifrån motorernas hälsa då de enskilda bilarna inte rullat mer än 8-9 000 mil per år.

Delge oss.
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Jag tror man får ta alla effektsiffror med en nypa salt. Själv körde jag ca 2000 mil med en AC-Schnitzer box i min335d utan några som helst problem, effekten enligt utsago var på blygsamma 319 hk men det visade sig att den verkliga effekten var på 294 wph vilket motsvarar ca 340 hk samt 720nm. Det var också ett så kallat "bonntrim" och skulle inte vara i klass med en "riktig" mappning. Men jag var helt nöjd med resultatet. 0-100 på 5,3s av en dieselbrännare var helt ok. Jag ser en stor fördel i att skaffa en box, kommer göra det till vår lilla 118d inom kort.

//Stefan

Mina bilar:Länk
Ke
711
Kenta
G31 520dAT -18
Ni som har "bonntrimmat" hur gör ni vid service?
Om bilen har en effekt box, kopplar ni bort denna själva?
Om bilen är mappad ser troligtvis BMW vekstaden detta och skickar på standard mappningen igen och sedan får man ett "ajabaja"?
Och sedan som tidigare nämts av med känsla, vad händer med garantin?

Bara för att kolla lite så var jag inne på V-techs sida och kunde se att till f10
520d så gav mappning 220 hk och 460 nm, hmm de skruvar på ganska rejält må jag säga!
En box modellår 2010 är även det ett bonntrim. Finns hur mycket som helst att läsa om varför en mappning är överlägsen en box som skickar en massa förvrängda signaler. Varför kommer det svartrök ur en bil som har gått mer än 15000 mil och haft box? Hur länge har ni era bilar? Förmodligen har ni sålt dem till nån annan stackare när bilen rullat sina 15000-20000 mil. Då kommer ofta problemen. Men för guds skull, Googla lite före köp...

Däremot så är det väl vid det här laget dokumenterat att en box ger bra siffror och högst märkbara prestandaförbättringar, accsiffror som är konkurrenskraftiga! Jag har aldrig påstått att en box inte ger fina prestandaförbättringar.

Dindin och StefanL, hoppas ni tänker om. Ni har för fina bilar för att halvera livslängden på en mängd komponenter i era bilar. Fast då har ni nog sålt till köpare nummer 2.

Trevlig helg på er i alla fall!

ni
64
nisso
525i E60
Intressant diskussion! Det är detta som är så obehagligt med att köpa begagnade turbobilar av entusiastmärken. Risken att föregående ägare bonntrimmat och kört skiten ur bilen. Skulle aldrig köpa en beg chiptrimmad bil om jag kan undvika det. Svårt att kolla i andra hand tyvärr.
di
53
dindin
Bmw M5 2012
@Supersonic , förtydliga dig gärna kring vilka komponenter det är som tar mer stryk via de nya boxarna kontra mappning. Hur vi än vrider och vänder på det så accepterar, åtminstonde inte min bil, värden som ackumulerar felkoder. Jag servar min bil mer än regelbundet och jag tillsammans med tekniker på BMW lyckas inte läsa ut några felkoder. (till skillnad från när jag använde boxar förr). Så förklara gärna för mig hur och vad det är som slits/förbrukas/förstörs via boxarna.

Är det för höga temperaturer?, vrid? eller vad syftar du på slits mer via box än mappning?

@dindin, jag tillsammans med, skulle jag gissa, en majoritet tror din väg att nå en effekt-och vridökning är bonntrim jämfört med ex. V-Tech.

-Din box dödar ex. dieselpumpen i förtid.
-Förhöjda tryckvärden (diesel/luft) påverka alla pulser:, pilot, huvud, avgas och genereringspulsen.

Jag kan fortsätta i en evighet! Varför tror du BMW, om dom behöver, höja effekten i en motor för att kanske matcha Audis siffror vid modellbyte utan att byta turboagg och andra inre komponenter, går mappningsvägen och inte bonntrimsvägen?

Du kan ju fråga teknikerna på BMW.

Ni
1.573
NiKeMaN
Volvo V90cc D4 AWD Polestar 2020
BMW 118d 2008
Bara för att tillägga.
BMW kan vid en bra mappning via ESS eller V-Tech utläsa att bilen har varit eller är mappad. Jag har haft djupa diskussioner med BMW just angående detta. Det vi dock inte vet är om BMW centralt i Tyskland kan läsa av mer än vad ÅF kan. Det kan man ju tänka sig skulle kunna hända vi ett haveri eller om databoxen pajjar av någon anledning att BMW kräver att få ner boxen till sig för vidare forskning.

Men en BMW verkstad kan EJ se om bilen varit mappad/chippad.
Har hämtat ut min 535dT idag och lagt in några bilder. Härlig bil. Tur med vädret :-)

/Anders
ni
64
nisso
525i E60
Kanonsnygg!
An
100
Anders520dA
520dA Sedan -08
@Med känsla: Fantastiskt snygg bil, gillar särskilt valet av inredningsmaterial och -färger. Är själv aningen tveksam till kombinationen vit bil och ljus klädsel, men då jag inte sett någon irl så har jag troligen fel.

Återkom gärna med körupplevelser och hur den är att köra jämfört med 530:an du hade innan :-)
Fu
34
Fubarswe1
535d M-sport Tou -07 LCI
.., habegäret blir nästan olidligt!!!
ar
218
arvidw
Volvo XC90 R-design, Bursting blue -16
Med känsla, jag såg dig glida runt på stan vid 11.30-tiden och bilen ser riktigt ny och bra ut :-). Vet att Hartgefälgarna är 20 tum men vad är det för bredd respektive ET på dem? Och om jag förstått dig rätt så kör du på Kumho-däck och det vore även intressant att veta vad du kör kör för dimension på dem? Och sist men inte minst om du tycker den går bra på dessa hjul? Vet ju att du var nöjd med dina förra 20-hjul men spårighet etc kan ju skilja vid olika fälgbredd och offset.

/Arvid
ar
218
arvidw
Volvo XC90 R-design, Bursting blue -16
20"-hjul ska det förstås stå...
RE
96
RE
BMW iX1-23

Med känsla:

Stort grattis till nya bilen! Blev kanon med dina Hartgefälgar. Tycker 20" blir precis lagom på f10/f11.

Kör försiktigt :-)
Grattis till en supershysst bil!!!
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Grattis Anders, såg riktigt bra ut när allt lirar ihop med M-pak, fälgar etc!
>arvidw: Hartgefälgarna är 9 resp 10" ET 30 och 40 med 10 mm spacer. Däcken är Kumho KU31 255x35x20 och 275x35x20. Funkar alldeles utmärkt. Bra komfort och stabilitet samt köregenskaper. Man hör något mera däckljud i F11 än i F10, men så är det ju på alla däckdimensioner på en Kombi jmf med en Sedan, då Kombin har mera öppna ytor i bak än en Sedan, men väldigt nöjd med bilen de 25 mil jag har hunnit avverka.

Jmf med 530d F10, så känns det att det är mera krut och bottendrag i motorn. Den drar iväg väldigt snabbt genom alla register. Jag var väldigt nöjd med 530d också men tycker samtidigt merkostnaden för 535d på cirka 40tkr är värt slantarna. Båda är ändå väldigt dyra bilar och då känns det som man vill ha det bästa när man nu gått ifrån de sköna bensinarna. Man märker också något mindre dieselknatter på denna vid tomgång eller låg fart. Sen är det ju underbart att komma tillbaka till komfortstolarna igen efter några veckor utan dessa. BMW har ju i nya femman en fenomenal komfort, slår lätt MB E-klass, som jag också haft tillfälle att köra en del på slutet (E500 -10 4-matic). BMW vinner på alla punkter enligt min känsla.

/Anders
Med känsla: Grattis till grym bil. Sjukt synd att pengarna inte räckte till metallic-lack... kanske går att sälja till FN som beggad...
> Helmsman: ???
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.