AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.792

Tips vid köp av E46 diesel

Sida 1 av 2
Hejsan, som rubriken lyder så behöver jag lite tips nu när jag inom 2 veckor behöver inhandla en ny bil.
Är så att jag färdas cirka 100 mil i veckan och min gamla e34 börjar bli riktigt dyr att ha o göra med i bensinkostnad.

Har fått en budget på 100 blad att leka med inför detta köp, har kollat o kollat så oerhört mycket hära, zatzy och google efter vad man ska kolla efter. Vad jag än så länge hittat är att många dieslar är fifflade med mätaren, även dom som sålts inom sverige. Visst kanske inte kul o köpa, men inget problem om bilen ligger i rätt pris.

Vad jag vill veta om bilen är hur den är att köra, vilka fel jag har att räkna med vid köp av en 320d/330d som gjort 20k+. Vet att vp44 pumpen som sitter innan -02 inte ska vara en dröm att ha o göra med. Just därför sitter jag o kollar på 02 o efter då dom har lite mera voima o leka med, samt facelift.
Rost kan dyka upp i underkant på dörrarna, vid vänster framlykta på huven och bagagelucka.
Är det något mer jag bör kolla efter förutom historiken samt serviceböckerna innan jag gör köpet?

MVH Fredrik
08
953
08976
535dX Touring -16
750i -06
Jeep Grand Cherokee -14
* Kolla så AC funkar ordentligt, att AUTO-läget inte svajar med fläkten eller inte att den inte fläktar alls

* Brustna bakfjädrar är inte ovanligt, försök kika, kanske inte så lätt med hjul på

* Repiga strålkastarglas men den smällen får man nog ta

I övrigt skön bil att köra, min är en 320d -03 automat. Vet att mina bakfjädrar är brustna och det syns för den hänger duktigt i röven.. Ser sänkt ut.
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Jag trivs som attan med min..
150 hästarn räcker bra för normal körning, även om den med automat inte drar så lite som man kan tro. Ska du köra långt så ta en med manuell låda, även om jag fullkomligt ÄLSKAR automat + 320d motorn i kombination. Min brukar ligga runt 6.6L/100km vid normal körning på landsväg med sommardäck (10-15 km/t plus, farthållare på och acc auto 20 grader).

När det gäller strålkastarglas så kan man byta glasen för en rimlig kostnad (under 1000 för båda vill jag minnas, nya via BMW´s reservdelsdisk). Jag gjorde det på min och det blev skillnad i både utseende, men framförallt ljus.

Inga problem med bakfjädrar på min Touring trots att drag är eftermonterat.

//amullo
Okej jag får tacka för svaren :)
Om större delen av sträckan sker på E4an, vilket modell bör jag gå efter. 320 eller 330?
Som jag känner nu borde ju 320d ge mig mer än nog men om de blir billigare att ta 330d per mil så kanske det är ett bättre alternativ?
En 320d är billigare per mil än en 330d.
Okej härligt, då vet jag vad jag ska sikta på.

En annan kanske osammanhängande fråga angående modellen, är det xenon orginal på halvljuset i bilen eller måste man eftermontera med "rätt" lyktor och all kringutrustning i efterhand?

Mvh Fredrik
Visa användare
2.407
amullo
Beror på modellen.
Jag har vanliga halogen halvljus och de är ganska bra med rätt lampor (Osram Nightbreaker gillar jag personligen) och rätt inställt.

Xenon på halvljus var tillbehör, men skall enligt alla jag snackat med vara kanon. Är det inte orginalmonterat så går det att montera i efterhand, men det är inget man gör i en handvändning eftersom en fullt laglig installation kräver automatisk nivåreglering av nivån med mera.

Personligen så skulle jag nog säga att kör du mycket på kvällstid och mycket på E4 så skulle Xenon halvljus ligga högt upp på "vill ha" listan.

//amullo
Okej tackar amullo.

Ligger o kör just nu mellan 08:00 till 09:00 på E4an och trafik finns efter vägen, sen åker jag hem nånstans mellan 15.00 och 16:00, färden hem tar ungefär en timma o där finns det också trafik.
Än så länge är det ljust då jag åker till och från men jag gissar att om en månad eller två så kommer det förändras både med mörker och tiderna jag är ute o kör.

Men ska hålla utkik efter xenon, känns ju bättre med mer ljus än för lite.
Får tacka än så länge för alla svar som har kommit.

Mvh Fredrik
Dom dära flärparna/spjällen som sitter, gör det någon skillnad om dom finns där eller inte?

Skulle vara tacksamt om någon vänlig själ då isf. kunde länka till en DIY till hur man gör.

Mvh Fredrik
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Uppgradering av vevhusventilationen (benämns fläktenhet på BMW:s dieslar)är bra att kolla. Skall göras vid inspektion 2. Ska vare en modell utan "luddfilter" vilka verkar sätta igen.
Min turbo pajade pga den. (Ny turbo kostar minst 8000 plus arbete, totalt c:a 16-18 tusen på BMW

Sista årsmodellen från hösten -04 har betydligt lägre skatt c:a 4000kr/år då de uppfyller kraven för miljöklass 2005 (Euro 4).

Jag har inte tagit bort spjällen då jag har läst att de ska vara förbättrade på senare årsmodeller, men jag är inte helt säker på att det stämmer.
Verkar dock vara mest 330d och 530d som är drabbade av detta.

Polerade mina strålkastarglas med Autosol enligt tips här på Autopower. Blev ganska bra.
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Har skickat powerpost till dig.
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Här kan du se hur man kommer åt spjällen.

Länk
Visa användare
2.407
amullo
pew!
Har du kopplat från din EGR? Jag har funderat på det eftersom min bil ändå inte utsätts för avgasprov med anledning av automatlådan.

Finns spjäll på 320d motorn också? Det är väll M47n den heter vill jag minnas.
Länk

//amullo
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Peacake:
Här är oljeavskiljare som skall uppgraderas nr 15 (sitter i fläktenheten nr 11)
Länk

amullo:
Jag har inte kopplad från EGRen. M47n stämmer.
Har manuell låda.
Det kanske inte sitter några spjäll på 320d?
När jag tänker efter har jag nog inte hört eller läst om någon som har haft problem med detta på fyrorna.
Har för mig att "Backard" frågade om jag tänkte plocka ur dem och att han tänkte göra det. Jag vet inte om han fick gjort det.
Backard: Finns det några spjäll på M47n?
Ja det sitter spjäll i den. Jag har tagit bort mina.

Efter att ha lusläst forumet på BMWland så har jag för mig att de haverier som skett hände före 11-12 tusen mil. Det tyder väl på bristande kvalité i spjällaxlar vilket kan vara troligt då det ändå är få som drabbas.
En pdf som visar hur man tar bort spjällen Länk
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Backard: Hur gjorde du när du tog bort spjällen.
Kapade du av axlarna eller skruvade du bara bort spjällen från axeln och lät axeln vara kvar?
Eller skaffade du ersättningspluggarna?
Jag kapade axlarna, gängade m5 och drog i bultar med loctite.
Visa användare
2.407
amullo
Intressant..
Vad gav operationen förutom "peace of mind"? Några skillnader på tomgång? Effekt? Förbrukning? Ljud?

Någon som har erfarenhet av rengöring/byte LMM?
Jag tycker min bil ryker lite mycket på gas och responsen upplever jag som lite sämre än vad jag tycker det varit, så jag funderade på om det är LMM´n som satts igen.
M47n med 16k mil på mätarn med automat.

//amullo
Det gav väl egentligen inget speciellt, märks ingen skillnad på motorgång eller så. Möjligen att det känns lite kraftigare turboknuff men det är inget jag mätt upp så det kan lika gärna vara inbillning.

Jag rengjorde min lmm med en sprayflaska bromsrengöring. Duschade den rejält och lät den lufttorka.
Visa användare
2.407
amullo
Okej.. Dum fråga.. Var sitter den? :pajassmiley

//A

//amullo
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.