AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.216

Värderingshjälp av en 850-1992 15200mil

Jag skulle behöva lite värderingshjälp då jag inte kan dessa bilar. Man ser ju prisbilder mellan 30-100k för liknande bilar och man verkar ju få en vettig 850 för 60k idag.

Det är så att jag har en vän som har 2st BMW 850 i sitt garage sedan länge.
Dom användes för ca 10 år sedan som sommarbilar och har efter det mest stått i en bilhall, men har besiktigats och körts regelbundet. Båda är importerade på 90-talet och är genomärliga bilar där jag ännu inte sett några omlackeringar. Det är en lågmilare och en normalmilare.

Jag är putsintresserad och gillar att polera och lägga fina carnubavaxer mm på sköna bilar. Nu är jag sugen på att köpa en av dessa 850 och lägga en riktig monsterrecond på den i vinter så den är i toppskick till våren. Sen ut och njuta. Tanken är att kunna göra den så fin den kan bli, köra lite och sen sälja den utan att förlora pengar.

Den bil vi har talat om är den med högre miltal, en 850-1992 importerad 1997 med 15200 mil. Nuvarande ägare har haft den i över 10 år. Mörkblåmetallic med tvåfärgad svart/blå inredning. Besiktigad UA. Servicebok finns och den är servad som den skall.
Skicket är bra, tvättrepor och så men inget jag inte kan få toppfint efter 20h i garaget :)
Inredningen är jättefin, jag har bara sett en liten resning under aluskyddet på instegen, inte pga rost utan mer att den släppt.

Förutsatt att bilen är en orörd 850 med möjlighet att bli jättefin, att allt fungerar utom climan (vet ej status påd en så utgå från att den inte fungerar) och att jag får den nyservad. Vad skall jag betala för den för att kunna köra en sommar utan att tappa pengar?

Mvh John
Nu är mitt konto öppnat också, har inte varit aktiv på länge och hade ett kryss över namnet pga felaktig mailadress.

Denna kanske borde ligga under värdering..

Jaja tacksam för svar!
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Som sagt, är ju rejäla spann i prisbilden för dessa vagnar...

Men om du vet att bilen är schysst i övrigt och det verkar du ju nästan kunna säga så är det antagligen upp till säljaren att "ta" ett bud på 60-70000kr..eller inte :)

Jag menar som så att en 850 med tveksam historik o skick är en liten "gambling" att köpa och då måste priset ner kraftigt och hamnar ändå långt ner på önskelistan för många och dom som ändå vill handla vill pruta sanslöst mycket och tror då att affären är bra om bilen hamnar kring 40 papp eller nå´t(inträdesbiljetten till en BMW 850 kan te sig billig emellanåt, men om man vill ha allt i en dylik bil i ett bra och hedervärdigt skick så börjar det troligen kosta mer än det smakar för dom flesta)...tror jag.

Jaja, bara mina funderingar i detta "träsk" av 850 bilar :)

Har själv alltid varit väldigt sugen på en 850, men helst en Csi och då måste man slanta troligen långt över 200000kr för att få en fin..
Lite för drygt för min ekonomi i dagsläget för en "sommarbil"..

Mvh Janne.
Visa användare
875
Europa Meister
E31 850/6 -91 M-sport
Du får vad du betalar för, oftast. Rätt historik, dvs inte för många ägare, s-bok, låga mil mm tenderar att kosta en del. Billigt blir dyrare i längden. Men den dagen du skall sälja så kommer nästa köpare att vädera just sådant. 8-serien börjar bli en klassiker och ger mycket bil för pengarna.

Jag tycker att 70´är billigt för ett fint ex. Sök på tyska sidor för att få ett hum om prisbilden kontra mil och ägare.

mvh Daniel

Länk
Progress through pain
RiProPro-medlem
756
Rick
540i -21
523i -97
325i Coupe -94
M3 Coupe -97
Mini Clubman Cooper S -19
Tycker nog att 70 000 låter som ett vettigt "kompis/höstpris"

/Rickard
Tack för era synpunkter.
Jag tror att säljaren känslomässigt värderar den högre tyvärr men skall undersöka det.

När vi ändå undersöker priser. Vad tror ni att deras andra 850 är värd som är likadant specad från 1992 men med helsvart skinn och ca 6500 originalmil.
Kan bli grymt fin efter en polering.

Mvh John
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.