|
|
|
|---|---|
|
Jaha, koppling har börjat slira på min Z3M Coupé... Vad finns det för alternativ att välja mellan när det gäller kopplingen, rekomenderas orginal från BMW eller ska man gå på någon 3:e parts leverantör? Den är orginal i motor, och ska så förbli. Är det något som jag kan göra själv? Har aldrig bytt koppling på någon bil tidigare, men har mekat en hel del i tidigare dagar. Någon som vet vad det skulle kosta att byta hos BMW? mvh ///Andreas | |
|
Halloj! Jag fick min koppling bytt i våras, jag köpte ett Sachs kopplingskitt på Ebay. Köpte från denna kille: Länk Frakten hit tog bara ca 1 vecka. |
|
|
Se upp så du inte förstör svänghjulet. Vilket är lätt hänt. Sachs rekommenderar byte av svänghjul vid vartannat kopplingsbyte. Jag skulle köpa från ebay precis som Carlee gör. Kolla även på ebay.co.uk. Stephan |
|
|
Tack för tipsen, det får bli ett vinterprojekt. Exakt vad är det som är lätt att förstöra när det gäller svänghjulet? Är det gängor som ligger i riskzonen? Någon som har en verkstadshandbok och kan scanna in avsnitt för kopplingsbyte? mvh ///Andreas |
|
|
byt till ett lättare svänghjul med |
|
| Misstänker att Stephan menar att dubbelmassesvänghjulen slår sig lätt vid varmgång som slirning kan åstadkomma. Vid själva bytet är det nog inget som är märkvärdigare än kopplingsbyte på de flesta bakhjulsdrivna bilar. Konventionella verktyg och ett centreringsdorn tror jag du fixar det med. | |
|
Nu har jag den nya kopplingen hemma, beställde på Ebay från killen som Carlee länkade till. Någon som har en verkstadshandbok som kan scanna in avsnittet om kopplingsbyte? Eller om någon har gjort detta själv, kan skriva ned vad man måste tänka på. mvh ///Andreas |
|
|
Har haft denna länk i webläsaren ett tag då jag misstänkte min koppling och därefter också köpte in en sats. Det har dock visat sig att det inte varit kopplingen utan slavcylindern som var paj iaf på min bil. Länk |
|
|
Tack för länken pgr69. Den stämmer ganska bra. Dock är hans avgasrör lite annorlunda. Antagligen en USA modell. Har bytt kopplingen nu, och centrerat lamellen med ögonått. Dock så fick jag inte dit lådan den sista centimetern. Antagligen axeln som inte går in i lagret i svänghjulet. Är det någon som har mått/ritning så man kan svarva ett eget centreringsdon? mvh ///Andreas |
|
|
Hej Kapa av axeln från en gammal skrotad BMW låda med rätt splains och använd som centreringsdon. Borde finnas på någon skrot billigt Hasse Z4 |
|
|
Tack för tipset Hasse, men jag svarvade ett eget don. Lådan gled på plats utan minsta knorr. Så här i efterhand så skulle jag givetvis svarvat donet direkt, så hade jag sluppit lite svett och svordomar. mvh ///Andreas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.