|
|
|
|---|---|
|
Ville fråga om spacers, om det är något man bör undvika eller är det mindre farligt att köra med det? Har ett köp på G på fälgar där både fram och bak är ET38...det är perfekt för bakhjulen, men fram ska jag ha ET34...alltså spacers på ca 3-4mm. Är det någon man bör undvika? "Riktiga män kör diesel" | |
| Har du breda spacer kan köregenskperna ändras , inte till det bättre... det sliter ävern mer på hjullager. köp fälger som passar bilen istället . | |
|
Jo, men i detta fallet skall ju spacern ge rätt ET enl. orginal. Då är det ju ok belastningsmässigt och även styrgeometrin blir rätt. Det viktiga är ju att spacerplattorna är helt planparallella och att fälgen trots distansen styr ordentligt på navet så att fälgen centrerar som den ska. Undvik billiga universalspacers med ovala hål. |
|
|
Är det verkligen nödvändigt med spacers för 3-4 mm skillnad på ET? Lär ju knappast märkas på köregenskaperna och även visuellt lär det vara svårt att upptäcka. ___ //Ulf |
|
| Den enda egentliga faran att köra med spacers är för korta bultar. Sen är det viktigt med ordentligt med material till centrerings navet, annars är det inga problem. | |
| Håller nog med Ulf lite. Om det inte är frigångsproblem med t.ex. bromsok eller fjäderben så borde det inte märkas med den lilla skillnaden. | |
|
Som sagt, enligt Real OEM så står det ET34 fram och ET38 bak därav min fråga om 3-4mm fram är att tänka på eller inte eftersom fälgarna jag har tänkt att köpa har ET38 på både fram och bak. Jag köper självklart fälgar som ska passa min bil och vilken fälgtillverkare som helst tillverkar inga fälgar med exakta mått för varje specifik bilmärke och för varje specifik modell utan tillverkar fälgar med ett "mellan mått" så att fälgsortimentet ska kunna passa flera bilmärken och fler bilmodeller! Eftersom fälgarna jag har tänkt att köpa är av måttet ET38 så finns det samma modell fast annan färg (gunmetal vs silver) och dem finns i ET35. Vilken ska man satsa på?? "Riktiga män kör diesel" |
|
| Köp de i den färg du vill ha även om de har ET38. Provmontera och checka frigången till ok och fjäderben. Ser allt bra ut, tuta och kör. Annars skaffa tunna spacers. Så skulle jag ha gjort. | |
|
Jag antar att du inte enbart tittar på ET utan även fälgbredden?. Är det samma fälgbredd så handlar det alltså att dom fälgar du funderar på kommer att hamna 4 mm längre in i hjulhuset än original och det har jag svårt att tro skulle ta i något fjäderben. Däck i samma dimension från olika tillverkare skiljer ibland betydligt mer än 4 mm. ___ //Ulf |
|
|
Jag har givetvis tittat på större fälgar, nämligen 19" och då är det lite skevt som BMW ägare att köpa samma bredd både fram o bak. Kommer se inte klokt ut. Dessa är 8,5" fram och 9,5" bak. Och jag har även tittat i REAL OEM för fälgar i 19" storlek där det står för 19x8" ET34 och för 19x9" ET38. Det skiljer som ni kan se 4 mm. Hade gärna provmonterat fälgarna först...men jag har ingen större lust att åka till Nord Irland för bara provmontering :) "Riktiga män kör diesel" |
|
| Vissa fälgbredder kan ju ibland kräva ett lägre ET än orginal t.o.m. D.v.s. tjockare spacers ändå. Kanske du hittar någon tidigare tråd där man diskuterat samma dimensioner. | |
|
Om du köper bredare fälgar så behöver inte ET nödvändigtvis ändras, men kanske. ex: Om fälgen ökar från 8" till 9" i bredd så motsvarar detta en breddning på ca. 12,5 mm på dels insida men också utsida av fälgen. Det innebär att däcket närmar sig både yttre och inre skärmkant med dessa 12,5mm. Hur man anpassar ET i förhållande till fälgbredd beror på bilens beskaffenhet. På vissa bilar kommer fälgen att ta i yttre skärmkant om man ökar fälgbredd med bibehållet ET. Det innebär faktiskt att ET kan behöva ökas vid bredare fälg. Spacers i sig är inget farligt precis som vissa sagt. Det är om man flyttar ut centrum på fälgen kraftigt från original som det kan påverka negativt. 3mm får anses som väldigt lite. Det är dock viktigt att kompensera med längre hjulbultar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.