AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
591

Värme förarsida, problemet närmar sig lösning...

as
24
askmifo
735 iAL -89
Som tidigare nämnts i inlägg, så har jag det inte helt okända problemet med att det BARA är full värme på förarsidan oavsett tempvredens inställning.

Följande är bytt, som inte påverkade detta:
-Svärdet. Dvs, kretskortet där fläktmotståndet sitter.
-AC-konsollen. Alltså, den i bilen med tempvred etc. (där microbrytaren sitter som kan jäklas.)
-Värmeventilerna. Nya sitter där nu.

Fortfarande så kvarstår problemet, men nu är det inringat så tillvida att det inte kommer styrström till kontakten vid värmeventilerna. Denna matas från ett kort som sitter parallellt med svärdet, eller..? Det som kallas "Styrdon för aut luftkonditonering" på BMW-språk..? Låter detta rimligt då, eller finns det fler ställen som kan påverka styrströmmen? Ja, förutom den fysiska kabeln då förstås. Tänkte plocka ut kortet och leta kallödningar.

Kortet som sådant kostar 4735.- och skrotarna har inte det upplagt som reservdel tyvärr. Måste jaga fram ett part-nummer på det....

Någon som har erfarenhet av detta "styrdon" ..?

Tack på förhand,

/Micke Forslund

PS. Är det någon som råkar veta av någon länk där säkringar under huv och baksäte finns beskrivna på engelska, svenska eller åtminstone tyska..? Min står på spanska, och det säger inte mig så mycket!
DS.
Fi
4
Fix
750iAL -88
Översättningshjälp finns på
Länk
Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Länk

MVH David Öfverdahl-Forslöf
klistermärke till säkringar udner huvensäljes av BMW för under 20:- bara så du vet...

JAg hoppas du löser ditt problem, har exakt samma själv..

Nya värmeventiler men lika tokvarmt ändå...

www.bimmer.nu
sidan för bmwtokar!
Ot
705
Otto
750iA -95
M5 -00
335iA cab -08
T-bird Roadster -62
Hej.

Kolla in:
Länk
Denna länken är utmärkt för felsökning på det elektriska även om det inte är till en 7-serie så är nog värme/ventilationen samma på alla halvgamla BMW.

Till värme ventilerna har du 3 trådar, en gemensam = +12V och de andra två jordas via elektroniken. Jordas den inte, är ventilen öppen = full värme. Jordning = stängd ventil = kallt. Fungerar det på passagerarsidan kan du bara prova att skifta kablarna så bör det bli full värme där och normal funktion på förarsidan.

Lycka till.

MVH
Stefan

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.