AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
2.177

E31 vet ej om att jag slagit av tändningen...

Visa användare
144
HannesL
850iA -91
Hej!

Minst sagt ett bra tag sedan jag skrev här. Sedan sist har jag varit en sväng i Asien och träffat ny fru från Moskva, men nu till det intressanta:

Lämnade in bilen på verkstad för att byta ut allt som inte var kurant i hjulupphängning och drivlina och nu är den stabil som en ångvält.

Men idag hände något konstigt: När jag stängt av bilen och dragit ur nyckeln, beter den sig som om den är i radioläge, dvs tändningsläge I om jag inte har fel för mig.

Har haft problem med att bilen inte vill låsa upp sig tidigare eller att den går att låsa upp rent mekaniskt men passagerar dörren vill ej dra ner rutan så att dörren går att öppna. Efter någon mil eller så brukar låspliggarna i dörrarna poppa upp och då funkar allt som det ska.

Men det här med att den fastnar i tändningsläge I är nytt...

Vet någon vilken modul som håller koll på vilket lås-tillstånd bilen är i?

Skum fråga kanske, men kanske har någon någon idé?

/Hannes
ks
759
kspehe
850 - 91
850 - 92
G30 - 18
Hej Hannes

Så du är tillbaka i svedala, tillfälligt eller?
Har du provat med att koppla bort batterierna ett par timmar samt har du kollat så att dessa är helt ok i spänning eftersom dessa bilar kan bete sig konstigt om spänningen är för låg

/Per
Visa användare
144
HannesL
850iA -91
Yes, jag är tillbaka i Sverige, min ryska blivande fru stod inte ut med att bo i Singapore så jag fick flytta tillbaka.

Helsingborg ska vi flytta till så snart hon fått uppehållstillstånd och kommit hit.

Får nog ta o ta av spänningen och ha bilen i C-tek laddaren för att se om det hjälper.

Men jag har inte mindra andra spänningsrelaterade problem. Och jag kör som fan, 100 mil i veckan senaste 4 veckorna, så de borde haft möjlighet att laddats ordentligt.

/Hannes
ks
759
kspehe
850 - 91
850 - 92
G30 - 18
Tror nog att det bästa är att kolla upp batterierna ordentligt samt ge dom en genomkörare med en C-tek och då får du ju bilen strömlös så att boxarna blir nollade. Jag förutsätter att du har el schema till bilen annars så hör av dig.
/Per
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Jag tycker det låter om att strömbrytaren som sitter innanför tändningslåset har blivit glapp och inte går tillbaka till rätt läge när du stannar motorn.

/Mats J
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Låter nästan som slitet tändningslås?

Mvh
Visa användare
144
HannesL
850iA -91
Ja, det känns lite konstigt i tändningslåset. Ska prova med 5-56, se om det hjälper =)

Är det hela tändningslåset som byts eller bara strömbrytaren?

/Hannes
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Vad jag vet sitter det ett bakstycke som går att byta

/Mats J
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Misstänker nr 3 dvs kontakten under tändningslåset som påtalats tidigare
Länk

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Jag vill minnas att Ove hade krångel med detta på sin 840, att nyckeln bara snurrade i tändningslåset och att han beställde delar från BMW för att åtgärda detta som tydligen var ett modellspecifikt skönhetsfel. Jag kan minnas fel men jag tyckte han sa att delen gick på ungf en tusenlapp.
Lycka till!
Asken
PS Visst är det underbart med en E31a med helrenoverat chassie?:) DS
Visa användare
144
HannesL
850iA -91
Tack för info Mats och tack för länk hasso. Kastade ett öga på det igår och såg delen ni pekar ut.

Asken: än så länge snurrar inte nyckeln... bara brytaren till läge "AV" som inte funkar längre.

Och ja det är helt underbart med ett stabilt chassie! Hjulinställningen behövdes verkligen och balanseringen på Bilia i deras maskin som belastar hjulet tog bort alla vibrationern.

Nu känns det inte längre som att åka på en köksmixer.

Tror ni jag kan byta den delen själv, så lite lurigt ut där under...

/Hannes
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.