AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.294

ABS-lampa lyser

Be
361
Berga
730i -90 (död - snart återuppstånden som 735i -87)

740iA -94
Hej,

som rubriken lyder har jag en jäkligt enveten lysande ABS-lampa i min E32'a... Hittils har jag kollat bägge relän utan resultat; har även mätt motstånd hos samtliga "sensorer"/magneter vid hjulen och dessa verkar vara intakta. Inte för jäkla smutsiga heller. Passade på att ge kontakterna en dusch 5-56 i hopp om att det skulle vara glapp nånstans.

Vad är nästa steg? Riva kabelhärvan och följa sladdarna? Känns som att man kan göra mer skada än nytta i det läget..?

Tips, ledtrådar... allt är av intresse! ;-)
Antar, att BMW har samma teknik som alla andra, dvs en "kuggkrans" vid varje hjul, som via ABS-sensorerna ger information till ABS-centralenheten om hur fort resp. hjul roterar.
Om sensorerna verkar vara ok, är det nog inte otänkbart på en äldre bil, att någon "kuggkrans" eller flera har rostat såpass mycket eller blivit på annat sätt förorenad, att de förväntade impulserna uteblivit eller åtminstone börjat hacka.

Prova rengöring av kransarna med stålborste, om det går. Just det felet har jag i a f sluppit på min glidare (så långt), så jag är inte säker på hur praktiken ser ut. :-)

/Lennart
M.
164
M.J.
E65 - Alpina B7
F01 - 750i xDrive
När jag för länge sedan hade en lysande ABS-lampa (minns ej om det var på en E32 eller E38) så berodde det på ett för högt motstånd i kabeln under förarstolen som går till bältessträckaren. Näst intill omöjligt att själv klura ut men klarlagt på nolltid när BMW kopplade upp bilen.

Jag skulle därför rekommendera att Du kopplar upp bilen för att få veta varför lampan lyser.
M.
164
M.J.
E65 - Alpina B7
F01 - 750i xDrive
Fel av mig!! När jag tänker efter var det nog Airbag-lampan och inte ABS-lampan som lyste den gången.
Be
361
Berga

740iA -94
Tack för svar!

lenwib: hade tänkt slippa just den manövern eftersom det jag såg av kransarna verkade OK... ;-) Men det är ju en felkälla som är bra att kunna utesluta så nu har man ju nåt att göra i det fina vädret då! (Förbannat mörker i Sverige såhär års dock)...

M.J: Har också funderat i dom banorna, hade ju vart gött att slippa följa enskilda kablar genom bilen - vet du ungefär vad det kostar att koppla upp bilen? Är det BMW själva som gäller eller är det "standardutrustning" på verkstad?

MVH
Mattias

jo
429
joblock
740iA -92 (E32)
750iA -96 (E38)
328i -00 (E46)
MB 500SL -04

Som sagts. Har du möjlighet så koppla upp och läs felkoder. Då bör du få reda på om det är någon sensor eller ABS-boxen som felar.

mvh.
Lasse

## Köra BMW 7'a, det är livskvalité ##
be
573
bengt
325i Touring -06
540iA -93
635csi -88
528 -86
502 -59
Hej!
Lampan skall tändas när man slår på tändningen för att sedan slockna ett par sekunder efter det att man har startat motorn.
Förblir din lampa lysende alltså slocknar aldrig, eller är det så att lampan tänds när man börjar köra och kommit upp i en viss hastighet?
Är det så att lampan aldrig slocknar behöver du ej felsöka kuggkransar, innan du har börjat köra har ABS systemet ej fått någon info om kuggkransarna.
Är det så att lampan tänds vid en viss hastighet är felet hos någon eller några kuggkransar. Kuggkransarns flanker får ej vara avrundade, ger då ej tillräckligt stark signal.
Hälsningar

BLJ
Be
361
Berga

740iA -94
Hej och tack för bra input,

Lampan lyser kontinuerligt från det att bilen startats (tändningen slagits på). Kanske även hade varit värt att nämna att reläna inte ger några livstecken ifrån sig (men har som sagt testat genom att byta ut dem till sådana som jag vet fungerar och tillbaks igen). Som det verkar sparade jag lite pill vid hjulen då... Kanske värt att undersöka ABS-boxen istället. Vad ska man tänka på? Finns det något speciellt att mäta eller hur fungerar det?

MVH
Mattias
be
573
bengt
325i Touring -06
540iA -93
635csi -88
528 -86
502 -59
Hej!
Mät OHM talet vid ABS boxen har du samma där som vid givarna så har du eliminerat kabel och kontaktfel.
Sedan är väll det inte mycket annat kvar en boxen.
Hälsningar

BLJ
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.