AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.289

Vad är min 530 E39 Värd ?

ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Hej

Jag undrar bara vad ni tycker min Bmw är värd, det är så att jag inte vet om jag ska sälja den eller behålla, beroende på vad man får för den.

Bmw 530 årsm 2001
Svensksåld
Slog precis om till 13000 Mil.
Automat
Antracitgrå metallic i mycket bra skick
Beige läderklädsel i mycket bra skick
Xenon
Ingen speciell utrustning på den, M sportratt finns orginal
Regnsensor, business CD
Fällbart baksäte
Träinlägg
Dragkrok
Motorvärmare / kupevärmare
Skisack
18 " bmw sommarfälgar med 265 bak o 235 fram
16 " bmw orginal vinterdäck med nokian hakka dubbdäck.

All dokumentation finns, utrustningen är inte märkvärdig dock väldigt välbehållen lack inredning osv, fullstämplad servicebok och ägd senaste åren av mig som är väldigt pedant så mycket saker är bytta och alltid handtvättad såklart

Bilen är endast körd motorväg nästan 4 mil till jobbet varje dag.

Mvh

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
70-80 kanske. Min fd 530i -02 var just ute på annons för de pengarna. Eftersom den inte finns kvar så gissar jag att den blev såld.

-------
//Lövet
Skulle försöka få ut över 80 lapp för den, trots att E39orna formligen rasar och har rasat i pris (något överdrivet).

Gäller bara att vänta ut någon som vill ha en BIL. ;-)

En klart köpvärd bil för mellan 70-80 tusen, rent av ekonomiskt. Funkar perfekt som familjebil. Framförallt en mycket roligare bil att köra än tex en Volvo eller SAAB i samma prisklass, går knappt att jämföra.

Motorvärmare, kupévärmare, skidsäck (grymt bra!), fällbart baksäte.... praktiskt helt enkelt. Sist men inte minst bara 13000 mil och svensksåld.

Möjligtvis skrämmer den stora motorn "miljövänner" eller ekonomiskt sinnade personer som kör mycket i stadstrafik men själv skulle jag verkligen rekommendera bilen. Motorn är ganska snål förutom just i stadstrafik.

M54 motorn är hur bra som helst, nackdelen är vevhusventilationen under stränga vintrar, fast det kanske man inte behöver nämna. ;-) hmm
captainoats; Över 80tkr bör du kunna få. Med rätt annons kanske 90tkr. Fördel att du haft den länge.

Men jag är lite partisk och tänkte passa på att fråga om min fars liknande 530iA-01. Den har rullat 13200mil, Köpt på BMW Niederlassung Dreich (utanför Frankfurt am) juli-2005 med 1års Europagaranti och drygt 8000mil. Tillverkad 20010119, utt 20010302

Den har en utrustningslistan som är lättare att säga vad den inte har, än tvärtom;

Individual Carbonschwarz metallic
N6SW Svart läderklädsel

210 DSC

710 M-sportratt
249 El-inställbar rattinställning
456 El-stolar Komfort med minne
455 Massage i framstolarna
536 Parkeringsvärmare (utbytt på garantin vintern 2005)
609 Navigation +TV (analog)
465 Fällbart baksäte
416 El-gardin bakruta + manuella sidogardiner
430 Automatiskt avbländbara backspegelglas
672 CDväxlare
632 Allt till telefon utom just luren. Motorola.
423 Plyschmattor (gummimattor använda)

403 El-glastaklucka
522 Xenonljus
785 Vita blinkers
704 M sportchassi
508 PDC

Självklart har den även sätesvärme, klimaautomatik och Individual instegslister.

Carguard larm.
Style 48 16" med vinterdäck
M parallel 66 17" med sommardäck.

Lackbehandlad regelbundet, full servicebok. Alltid garage utom första halvåret då den fick Carguardlarmet efter stöld av strålkastarna. Ajaj inte parkera en facelift E39 utomhus.

Jag är tveksam till försäljning på grund av att det inte finns något vettigt alternativ om man inte köper en välutrustad F10 (500tkr+) eller Passat CC TDI 170 DSG. Enda anledningar att byta är ålder, dieselönskning och möjligen avsaknad från fyrhjulsdrift.

Mvh Stephan

ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Tack för svaret, problemet är att jag vill ha den kvar länge, men är rädd för rosten.

Har ju rost i fågelbadet men det har jag fixat själv.
Sen hade jag en liten bubbla på huven jag åtgärdade, annars inget spec, finns ju lite tendenser längst ner på dörrarna, nån bubbla lite här o var som inte syns om man inte ligger med ficklampa o granskar.

En lite rostbubbla får mig illamående , helst skulle jag vilha ha den i garaget o bara titta på den =)

Här kommer lite bilder iaf.

Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det finns egentligen bara 4 anledningar att sälja E39. Annars är den fantastiskt kompetent i förhållande till sitt pris och ålder

* Rosten
* Stöldrisken för angeleyes och navi
* De övriga ägarna
* Försäkringspremien
(som förklaras av de sista två...)

-------
//Lövet
andreas_lofgren:

Ja... känns ju som om stöldrisken för angeleyes och navi nästan blivit ett akut problem på vissa håll och kanter...

oerhört irriterande... Nästan gått så långt att man oroar sig för om/när någonting ska hända.

Hur ska man göra mot rosten tycker du?

Rostskyddsbehandling + lackskyddsbehandling av seriös bilvårdare?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag är nog inte rätt person att svara på rostfrågan. Min egen 530i var faktiskt inte rostig annat än på de svarta listerna vid förardörren. Känns som att andra har drabbats betydligt värre. Enligt de som kan detta så ska det tydligen vara plåtvikningar och kittade områden som är värst drabbat. Dessa är tydligen svåra att rostskydda.

Detaljfrågor i ämnet måste nog andra svara på. Jag tog den enkla vägen och sålde bilen istället.

-------
//Lövet
E39 facelift har en väldigt lyckad design. Det är först med F10 som det finns ett alternativ att byta till i 5serien. En enklare utrustad (läs normal) E60/E61 hade det kunnat bli. Då 2005. Men varför köpa något som ut som en 03as Corolla i fronten. Nej då är/var E39 ett bättre val. Tur att BMW är tillbaka med snygga 5series:).

*Rosten; inte så stort problem, dörrarna utbytta 2006 efter minimal rost i kittspalterna. Rostlagning innanför tankluckan samtidigt. Nu skall bagageluckan bytas efter miss att inte lägga ifärg i hörnorna. Jag har en -02as sompappa får.

* Stöldrisken trodde jag skulle gått ner. Vem är intresserad av dessa delar i dag?! Jag skulle personligen inte byta ut strålkastare mot facelift om jag hade en äldre E39. Bättre att köpa en facelift direkt istället.

Inte ett stort problem om man låter bli att parkera utomhus längre perioder.

* De övriga ägarna; Behöver man inte bry sig så mycket om i Stockholms bättre områden och skall man slippa det på andra ställen får man köpa udda bilar som Citroën C5 eller enbart köpa senaste generationen.

Inte ett stort problem om man inte gör det till det.

* Försäkringspremien är låg. Jag vet inte vad pappa betalar. Men gissar på ca 5000kr/år. Jag betalar knappt 8tkr för 540i E34. skriven i samma stockholms förort.

Jag röstar för att behålla.

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Försäkringspremien är inte låg i jämförelse med andra bilar i ungefär samma prisklass/effekt. Skillnaden exempelvis mellan en Volvo S80 2.5T och en BMW 530i E39 är för mig 5.000kr om året.

Är man lite äldre eller bor långt ute på landet minskar den skillnaden iofs.

-------
//Lövet
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Kom på

Jag har även Taklucka.

Tror jag behåller bilen, den är väldigt snygg och är faktiskt ganska snabb, sen får man väl leva med att rosten kommer lite, jag köpte bilen för 117 000 så är ju inga stora pengar, kör man den så blir det ju billigt om man slår ut det på några år.
captainoats; Trevligt med taklucka. Det gör mycket. Lämna in och ordna rosten. Det går att hålla den stången

Andreas; Jag har haft ungefär samma premie, dem senaste åren. alltså från samma ålder du är nu och skriven/boende i Stockholm.

200kr/år mer kostade en 530iAT-02 än en 540iA E34-96 hos BMW originalförsäkring. Men så kollade jag en 540iM/6-01 och fick en chock. E39 540i ligger 2500kr över E34! Måste vara xenon, stötfångarstölderna. Dem har dragit ner priserna på E39. Där är en stor anledning till raset.

Kikade på tre sv-sålda

530iAT E39-02; 8945kr (8050kr med CS rabatt)
540iA E34-96 ; 8719kr (7847kr med CS rabatt) samma pris för importerad 540i/6
540iM/6 E39-01; 11287kr (10158kr med CS rabatt)

Jag hamnade på 7505kr för en S80 2,5T-04 (utt-03) hos Trygg Hansa och 7229kr hos Volvia.

Så för mig skiljer det 800kr eller 1200kr om man inte tar del av några andra fördelar av CS medlemskapet.

Jag vet att syrrans kille klagade på höga priser på 530i E39 (över 10tkr) för honom (han valde 528i i stället). Men det låter märkligt i och med att han är lika gammal som jag. Visst skriven i en förort med troligtvis högre premier än min. Men ändå. Så stor skillnad bör det inte vara.

Stephan

ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Japp, ja försäkringen är onödigt dyr tycker jag.

Ja funderade på att lacka om huven, men är rädd för nyansskillnader
captainoats; Jag skulle inte vara rädd för nyansskillnad. En bra lackerare fixar det. Min pappas 530in är Carbonschwarz vilket är skall vara en svår färg och det löste frittes billack på Lidingö utmärkt i samband med dörrbytena även senare lackförbättringar har gått bra.

Det är märkligt att E39 ligger så pass mycket över E34. Jag får fråga vad pappa betalar.

Stephan

Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Men e39 största prisras måste ju ha avtagit lite nu? känns ju mer som att det är e60/e61 som får ta en stora smällen just nu när f10/11 börjar få fart på marknaden?
RiProPro-medlem
756
Rick
540i -21
523i -97
325i Coupe -94
M3 Coupe -97
Mini Clubman Cooper S -19
Trivs du med bilen och vårdar den väl finns det väl ingen anledning att byta?!

Nu är jag visserligen part i målet då jag sitter på en E39 själv men en sen E39 är nog bland de mest prisvärda bilar man kan äga.
Ingen större värdeminskning i pengar räknat, som Haas skriver så är det E60/61 som kommer ta de stora raset de kommande åren.

/Rickard
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.