AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.267

CR-V vs V40 vs E90 Touring

To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Har en Honda CR-V-2008 och en Volvo V40 T4-2001. Hondan har 4wd och automat som känns klockrent. Dock är motorn på 150hk, vilket är på tok för dåligt har jag insett. V40'in har dock 300hk, går som en raket, men saknar automat och 4wd. Så jag tänkte, BMW 330 xia touring. 2 mot 1 då värdet är det motsvarande. Men då funderar jag på hur 3-serien är storleksmässigt i jämförelse med mina bilar. Hondan är ju som en uppblåst barbapappa inuti så där går väl inte att jämföra med 3-serien, men i jämförelse med V40? Jag har kikat på en del 3-serie touring men det är ändå svårt att få grepp om storleken. Man vill ju gärna höra hur nån som ägt dom båda upplevt dom i jämförelse. Eller måste jag rent av kika på en femma istället, eller är X3 modellen för mig?
Jag upplever V40'in som trång idag, man liksom klär på sig bilen. Hondan upplevs nästan som onödigt stor, som att öppna en ladgårdsdörr och kliva upp på sätet.
3-serie touring (E91) känns större än V40. Har egentligen inga mått att backa upp påståendet med.

Men V40 känns som du säger trång och lite väl inpå. 3-serien känns större invändigt. Vad det gäller bagaget skiljer det nog inte så mycket, men 3:an är nog snäppet större.

Bäst är väl egentligen att åka till närmsta bilhandlare som saluför BMW och testa 3,5 eller X3. :-)
ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
Jag hade en E91 (320i) och nu en X3 från april 2007, dvs faceliftad. Jag är grymt nöjd med bytet. Ärligt talat så var 320, med friktionsdäck och bakhjulsdrift den sämsta vinterbil jag haft. Tom min gamla Peugeot 307 från -02 var mycket bättre. Det jag hade problem med var att komma iväg när det var mycket snö. Hyfsat pinsamt att knappt ta sig ifrån min väldigt platta parkering. Nu blir det 4WD och dubbat så det lär bli en jäkla skillnad. Kommer väl ingen snö bara för det :)

an
95
andyswed
330iA Sedan -07
VW ID.3 Tour -20
V40 är mindre än e90 men kan jämföras med e46 storleksmässigt innuti , jag har haft både V40 och e46touring .
Ev
612
EvergreeN
318i Touring E46 '05
Det kommer att kännas som att sätta sig i en Maybach efter att ha kört runt i en V40 :)
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Hittade några fakta på teknikens världs hemsida. Lite jämförande siffror, alltså den med störst mått och hur mycket större den är än den andra.
Kupélängd
V40 +7cm

Benutrymme fram
E91 +6cm

Kupébredd fram
V40 +1cm

Kupébredd bak
E91 +1cm

Takhöjd fram
V40 +2cm

Takhöjd bak
V40 +8cm

Bagagets längd
V40 +11cm

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.