|
|
|
|---|---|
|
Är ny här på forumet men tänkte be om hjälp/råd av er som jag förmodar har bättre koll än jag på området... :) För drygt en månad sedan råkade jag ut för det sedvanliga BMW-öststatsligainbrottet - allt försvann; GPS displayen, huvudenheten, takhögtalare... de tog till och med växelspaken! (Av någon anledning lämnade de dock kvar själva CD-växlaren.) Bilen står fortfarande på verkstan, som menar att försäkringsbolaget "inte har bestämt sig för" om de vill lösa in bilen eller ersätta elektroniken. Bilen kostade ca 90 000 när jag köpte den i somras och min fråga är nu 1. om det verkligen kostar SÅ mycket att ersätta dessa delar 2. vad jag ska erbjuda försäkringsbolaget för deal för att slippa få bilen inlöst Grejen är att försäkringsbolaget har godkänt att verkstan ersätter allt utom huvudenheten(vat enheten, eller vad det heter?), eftersom verkstan GLÖMDE att den saknades när de rapporterade till försäkringsbolaget första gången. När de nu skickat en ny förfrågan om att beställa in och montera även huvudenheten verkar det tydligen som om det skulle vara tungan på vågen för att lösa in bilen, vilket jag gör nästan vad som helst för att slippa! Undrar därför 3. vad skulle det kosta att ersätta denna huvudenhet själv, om försäkringsbolaget går med på det mot en mindre ersättning än vad det kostar att laga på verkstan? (Jag antar att det är ganska stor prisskillnad om man köper delen själv begagnad och ber en bilmekar-kompis montera den, än om en verkstad ska beställa in den.) Men vad kostar den att köpa in? Vad ska jag erbjuda försäkringsbolaget för ersättningssumma för att anse mig skadefri och ta hand om problemet själv genom att köpa delen på blocket eller liknande (om det går). Jag har försökt att kolla upp priser själv, men vet inte ju ens vad delen heter!!! Någon som kan? Min bil är en BMW 525 Touring från 2002 och hela systemet är, eller var, fabriksmonterat vad jag vet. Tack på förhand! /Ida | |
|
Vore sjukt om de erbjuder inlösen. skulle gissa på att försäkringsbolaget skulle värdera din bil till ca 80 000 kr, om den gått max ca 14000 mil. Hoppas det ordnar sig. |
|
Ls 443 Audi SQ5 8R
Tidigare ägt: BMW 328i -99 VW Golf R32 -04 VW Golf VR6 Syncro -97 BMW 330i M-Touring -04 Audi 1,8 TSQ BSR -00 BMW 320i STCC -05 BMW 320d -09 BMW 340i -17 |
be dom att sätta dit en beggad huvudenhet istället. kan inte kosta många kronor ijämförelse med en splitt ny. |
|
Tack för svaren, jag instämmer! Jag förstod det som att de tänker beställa in allt begagnat från skroten, och tycker därför att det verkar väldigt underligt att kostnaden skulle närma sig 80-90 000 så att det ens är aktuellt för dem att fundera över inlösen! Är det ingen som vet vad en sånhär del heter, eller vad den kostar och om det går att få tag i en begagnad själv? Känns som att man inte har något att sätta emot försäkringsbolaget, i synnerhet inte när man inte kan något! |
|
|
Ida: Vet inte riktigt vad du menar när du säger huvudenheten? Vart sitter den, inne i kupén, bagaget eller? Du kanske kan hitta den på nedanstående länk så kanske jag kan hjälpa dig med ungefärligt pris... Länk "en gentleman reser aldrig med mindre än tolv cylindrar framför sig.." Mvh Jocke W |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Problemet är att BMW vägrar skarva kablar utan ska byta allt kablage som är klippt vilket kostar rätt stora pengar, Detta pga garantier på utfört jobb mmmm. PÅ en 530D-02a räknade BMW med ca 127.000 tusen för att repa, men då var det ny front och ljus inräknat, kompisen fick in bilen och räknade på ca 85-90 (lägre timkostand). vilket gjorde att den iallafall löses in. Fronten och ljusen kom fram, bilen hade slaktas under lackarbete på en verkstad Dock så gick den på försäkringsauktion där vi var med till 45 räknade på beggade delar för ca 20-25.000 och skarva kablaget seriöst , den gick för 52 tusen ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Den sk huvudenheten, alltså själva datorn/hjärnan till navigatorn, sitter bak i bilen, i bagageutrymmet, tillsammans med CD-växlaren. Den ser ut såhär (länk till en ebay annons) Länk Men de varierar ju i pris mellan ca 1000kr och 30 0000kr! Så man måste ju veta mer exakt vilken modell det är som passar till den egna bilen mm, eller vad det nu är som skiljer dem åt. Som jag minns det var inga kablar kapade alls, varken från displayen eller bak till huvudenheten utan allt var proffsigt urkopplat. (Det var alltså bara elektroniken och smågrejer som blev stulna, inte ljus mm eller andra utvändiga delar.) Så hittar man själva delen borde det vara lätt att koppla i. |
|
|
Ok... var det DVD nav eller var det CD nav om du kommer ihåg vs? Rätta mig om jag har fel.. att de finns både MK3 och MK4 årsm 02??? Oavsett så finns det att få tag i för vettiga pengar... "en gentleman reser aldrig med mindre än tolv cylindrar framför sig.." Mvh Jocke W |
|
| Tror det var CD. | |
|
En ny enligt 2007 prislista 18350:- Men beg på bildelsbasen 1995:- Uppsala bildemo... Länk Här finns det flera! Länk "en gentleman reser aldrig med mindre än tolv cylindrar framför sig.." Mvh Jocke W |
|
| Tack så jättemycket för hjälpen! :) Ska kolla upp länkarna och höra med försäkringsbolaget om hur de tänker. Nu vet jag i alla fall vad det rör sig om och vad jag skulle kunna erbjuda dem istället om de fortfarande tänker lösa in den! | |
|
Problemet är att BMW vägrar skarva kablar utan ska byta allt kablage som är klippt vilket kostar rätt stora pengar, Detta pga garantier på utfört jobb mmmm. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Det är fel visst skarvar bmw kablar dom skarvar både lycktorna fram bak lycktorna innvändigt cd mm utom optiska kablarna och airbag kablarna bmw SÖKER BEG på ett ställe typ en bilskrot finns det inte där så tar dom med nya delar på offerten till bolaget dom sitter inte och letar delar till bilar sen är tim pengen VÄLDIG hög på en bmw firma där av dom fantasipriserna att åtgärda |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
BABA: Flertalet BMWverkstäder vägrar skarva avklippt kablaget utan byter enbart ut detta. Just pga garantier på utförd jobb mm. Vissa vägrar tom skarva övergångar i touringbakluckor när kablaget nötts av, det finns det fletalet här på forumet som råkat ut för. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Hej Hasso jag jobbar på bmw i skåne skadeverkstad så jag vet vad jag pratar om tro mig : ) | |
|
På idas fråga åk till en mindre verkstad och få bilen skadebesiktigad där i stället så kommer man inte upp i dom sumorna ( om man vill behålla bilen) så blir det rep av bilen |
|
BABA: Det betyder inte att du vet vad som händer och vad BMW utanför Skånes gränser har för policy:) 10 år på Autopower så har jag nog samlat på mig betydligt mera info om hur olika BMW verkstäder agera i stöld och skade hänseende det har ju liksom hållt på med detta ända sedan faceliften på E39 kom 2000 och lär fortsätta. Nu beror det till viss del på vad som är klippt självklart. Dessutom har polaren fått räkna på flertalet stöldskador av denna typ när försäkringsbolagen fått offerter av BMW som är över 100.000 kr. Dock har han halv timpenningen på BMW i Örebro med det skiljer kanske 30-40 tusen i slutpris i arbetskostnad med kablagebyte inte skarvning som de vägrar i bland annat BMW i Örebro. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Hej hasso om du har varit med sedan e39 tiden så är det bra.Jag pratar om fackmässigt utförda arbete !jag har gjort kalkyler i 9 år på aukturiserad bmw jag nämde skåne sen hur dom jobbar någon annanstans kan jag inte stå för! jag gör kalkyler på skadade/stöldskadade bilar besiktigar dem söker begagnat kontaktar försäkringsbolag alltså i verklighet jag spekulerar inte i ett forum hur det kanske går till jag VET i verkligheten hur det går till : ) | |
Ok då vet du hur det går till i Skåne. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Inget illa menat Hasso försöker bara att hjälpa till : ) | |
|
Ida........ jag tycker att du ska ta ersättning från de så kan du köpa sj delarna ända som blir svårt och ta på det är kabel härvan till navi systemet. Delarna kan du ta på hur lätt som helst ex skärmen 16.9 kan du köpa mellan 4000 till 5000 tusen och navi läsaren kan du ta mellan 2500 till 3500 menar en mk3 sen finns mk2 för 1500 till 2000. de delan kan du få utav mig billig jag har jag har två skärm en är en 16.9 och en 4.3 sen jag har mk4 eller dvd och mk3 har jag tv modul finns gör mer info mila mig goll_18@hotmail.com |
|
Baba: nemas problemas :) ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.