|
|
|
|---|---|
|
Hej, har kollat igenom befintliga vinterdäckstrådar men inte riktigt hittat svar. Vill egentligen bara dubbelkolla så att jag inte gör fel. Jo, jag har sommardäcken på 18-tums 328-fälgar och tänkte nu till vintern lägga på vinterdäcken på samma fälgar. Frågan infinner sig då kring dimensioner. Sommardäcken är 245/45/18 och till vinterdäcken funderar jag på att gå ner i bredd till 235/45/18 eller 225/45/18. Ni som vet, funkar det utan problem? /Christian | |
| Ska du använda samma fälgar till både vinter- och sommardäck? Det bästa hade ju varit om du skaffat en uppsättning med 17" fälgar och 225/55-17 till vintern. | |
|
Tänkte införskaffa 20-tumshjul till våren, därför tänkte jag köra vinterdäcken på de befintliga 18-tummarna. Det var mest därför. /Christian |
|
|
328-fälgen är 8" bred, så det ska väl inte vara några problem med 225-däck. det blir 225/50 R18 i så fall, inte 45-profil. BMW brukar använda 225-däck på 8" fälg på tex 3-serie. |
|
|
För en total novis - varför behöver man gå upp i profil bara för att man väljer ett smalare däck? /Christian |
|
| 225/45-18 är fel däckdimension och beträffande 225/50-18 finns det inga vinterdäck i den dimensionen. Enda alternativet är då att ha vinterdäck i dimensionen 245/45-18. | |
| För att profilen (höjden) är en procentuell sats av bredden. 245/45-17 säger att däckets bredd är någonstans runt 245 mm brett och profilen (höjden) är 45% utav bredden. | |
|
Om du inte höjer profilen när du går ner i bredd så blir rullomkretsen mindre. Inte bra. ------- //Lövet |
|
|
Okej, då får det bli 245/45/18. Men dubbat fram och odubbat bak måste väl i alla fall funka? /Christian |
|
|
"Men dubbat fram och odubbat bak måste väl i alla fall funka?" Vad har du för uträkning med det? =) |
|
|
Bara skojade. /Christian |
|
| Synd... Såg en kul utveckling av tråden framför mig. B-) | |
|
He, he. Kan tänkta mig det. Även om internet inte alltid är den optimala platsen för humor och ironi, så är det ibland svårt att låta bli att spela lite pajas. /Christian |
|
|
Lite sent kanske men gå in på diverse klicka på lathundar där kan man räkna ut så det stämmer mvh Stefan. |
|
|
Lathundar: Länk (Länk nedan ej aktuell för F10 men kan ge en hum om läget.) Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.